Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Luxe probleem aanschaf mountainbike

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12618
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 mei 2023 18:03

Oh bij mij heeft dat vooral te maken dat de fiets langer is mijn scalpel gaat net in de achterbak.
Maar de huidige MTB,s zijn ook een cm of 6 a 7 langer dan vroeger. Neem daarbij het bredere stuur en meer veerweg en het is een groot ding.

Wat Nespresso zegt is wel iets om over na te denken. Bij een hardtail zat ik ook steeds met de bandenspanning net genoeg comfort en niet rollen in de bochten en geen gehobbel. Bij een fully komt dat minder nou en rijd je eigenlijk de band op de juiste spanning.

Achteraf had ik graag een scalpel 100mm direct met een SE 120mm willen testen. Ik weet niet of ik perse 120mm had gewild.
Misschien voor wel maar achter niet.

Maargoed de TS wil eigenlijk een gravelracer 2028 :-) dan is een race fully met 100mm veerweg misschien wel heel prettig.
Als de TS echt niet gaat MTB,en zou ik toch een hardtail nemen.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1063
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 22 mei 2023 21:28

Race fully ‘: Trek supercaliber?

0475
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 22 mei 2023 21:34

cervelocastelli schreef: 21 mei 2023 16:42 Wat ik me wel afvraag is of een op trail gerichte fully niet to much is voor hetgeen ik de fiets wil gebruiken?
Een op trail gerichte fully lijkt mij inderdaad overkill.

Ik moet zeggen dat ik mijn XC fully na enkele ritten wel kan waarderen en 'blij' ben dat ik niet voor een hard-tail gekozen heb. Want best wel wat offroad wegen waar ik kom zijn bezaaid met gaten en grove maaskiezel. De achtervering strijkt e.e.a. toch wat gladder.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 mei 2023 06:40

cervelocastelli schreef: 21 mei 2023 15:24 Hoi Scottpch,
dank voor uw reactie. De Scott Spark heeft ook een hele tijd op mijn wishlist gestaan maar moet keuzes maken en heb 'm uiteindelijk van mijn wishlist gehaald, puur op basis van de wijze waarop de achterdemper is verwerkt in het frame. Heel innovatief, maar ga uiteindelijk toch kiezen uit de 5 fietsen die ik nog op m'n wishlist heb staan
Daarom heb ik het ook over de vorige Scott Spark en niet de nieuwe met die "Bolt" vering in de zitbuis...

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 23 mei 2023 07:45

cervelocastelli schreef: 21 mei 2023 14:41
Wat zou voor jullie de doorslaggevende factor zijn bij de aanschaf van een Mtb?
dit:
cervelocastelli schreef: 21 mei 2023 14:41 dat ik nauwelijks een echte single-track route (zoals hier in de buurt Dorst en Loonse en D duinen) zal fietsen
Mijn insteek is dat altijd moet kijken waar je de fiets het meeste gebruikt en dat die daar bij past, want dan heb je simpelweg het meeste plezier ervan. Een fiets uitzoeken op momenten die mogelijk ooit eens voor zouden komen is gewoon een niet geschikte fiets kopen.

Ook met de adviezen moet je daar rekening mee houden. Als je een MTB hebt en die gooi je achter op je auto om 'm op de dichtsbijzijnde parkeerplaats bij een MTB track er weer af te halen.. Wat zou het je dan kunnen schelen dat de fiets op de weg wat minder efficiënt is.

Maar als je wel die weg pakt en wel langere stukken enigszins onverhard fiets zonder dat het extreem wordt dan zou ik zelf niet kiezen voor een moderne fully met een luie geometrie, maar toch zeker naar fiets die wat dichter aanzit tegen wat je nu gewend bent.

Je zal dat echt moeten ervaren. Maar ik weet wel dat mijn Idworx RocknRohler in Mullet set up (27,5+ achter, 29"voor) een veel meer allround fiets is dan de Merida one twenty 9 van mw de Poldertoerist. Voor haar is die Merida fully overigens wel de perfecte fiets want veel vergevingsgezinder en past bij haar inzetbereik. Maar de keerzijde is wel dat ze het naar een route toe fietsen minder leuk vindt dan vroeger ook met alle vering gelocked. En ik vergelijk jouw gebruik gemakshalve daar mee. Zelf heb ik het ook wel eens geprobeerd op haar fiets en ik snap heel goed wat ze bedoeld.

Als ik me moet beperken tot jouw lijstje ging ik dan ook voor de Trek Procaliber.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 23 mei 2023 10:16

Als je het comfort van een fully "nodig " hebt vanwege lichamelijke klachten, dan is dat altijd de juiste keuze.
Indien je geen lichamelijke klachten hebt, dan kan je in Nederland op de meeste mtb routes en bospaden ook op een gravel bike wel terecht. Die laatste is ook het meest geschikt op verschillende terreinen.

Persoonlijk heb ik wel een fully, ik fiets mijn offroad en winterse ritten al 15 jaar op een 26 inch Scott Spark. 9 van de 10 ritten daarvan zou een gravel bike of hardtail beter en sneller zijn, maar voor die 10e ben ik elke keer weer blij met het extra comfort. Dus neem ik de nadelen voor lief.

pino
Forum-lid
Berichten: 3360
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 mei 2023 10:20

Een 100mm fully rijdt overal heel relaxed. Uit luiheid (qua onderhoud) gebruik ik ook hardtail en gravel, maar comfort is altijd merkbaar minder.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 mei 2023 12:27

nespresso schreef: 22 mei 2023 17:00 Nou, ik was snel genezen van een hardtail en ben na een jaar overgestapt naar een fully en geen seconde spijt van gehad. Sterker nog: inmiddels van race-geo-fully naar de "downcountry"/trail variant geswitcht. En wie weet duik je na een tijdje toch de Drunense Duinen in.

Nog even over de hardtail: ik had indertijd een carbon Cannondale Flash en ging me al snel ergeren aan juist het gehobbel door je pedaaltred op gravel/asfalt omdat je de achterband niet op 4 bar gaat zetten en je band als een soort van ongedempte veer gaat werken. Als tussenoplossing nog een flexibele carbon zadelpen van C'dale erop gezet, maar dat was het toch ook niet.

Over de Scalpel gesproken, let wel even op als je voor een type met een Lefty gaat dat je die fiets meestal niet in de achterbak van je auto kan leggen.
Heb min of meer dezelfde keuzes gemaakt. Met een trail of downcountry fiets kun je alle kanten op. De geometrie is ook nog eens gemoedelijker (minder diepe zit) wat voor de TS ook voordelig lijkt.

Maar voor enkel gravelritjes en een zeer incidenteel MTB light ritje zou ik toch voor de hardtail gaan geloof ik. Kies dan wel iets met trail-geometrie en waar 2.4" banden makkelijk in kunnen. Voor het comfort met name.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

cervelocastelli
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22

cervelocastelli 23 mei 2023 20:50

Dank voor alle reacties tot dusver. Het is echter nog niet zo dat al mijn twijfels over welke fiets nu het meest geschikt is zijn verdwenen.
Wat ik wel opmaak uit alle reacties is dat je uiteindelijk een fiets kiest die het meest past bij hetgeen je er mee van plan bent te gaan doen.

Afgelopen weekend reed ik met m'n racefiets langs de mtb-route in Dorst en was even gestopt langs de route. Stiekem bekroop me het gevoel om die mtb-route ook eens rustig te gaan rijden terwijl ik juist altijd het idee had dat die routes toch niets voor mij waren.

Misschien is het inderdaad zo dat na aanschaf van mtb de zin om over mtb-parcoursen te gaan rijden juist toeneemt. Dan is het misschien verstandiger een fiets te kopen die meer mogelijkheden biedt dan dat ik straks tot de conclusie kom dat ik toch maar wel had gekozen voor een fully/lichte trailbike.

Dit is echt wat je noemt een luxe probleem

Wat me wel is opgevallen bij het lezen van testverslagen en diverse forums is dat het lijkt dat de wereld van de echte hardtails krimpende is en dat veel merken steeds meer investeren in bikes die gericht zijn op wat meer comfort, why?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 23 mei 2023 21:04

Dat laatste heeft twee simpele redenen.
Eerste is dat de mtb routes ( en zeker wedstrijd) parcoursen steeds uitdagender worden, waardoor de fiets mee moet groeien.
Tweede is dat wij mensen van nature lui zijn en derhalve steeds op zoek gaan naar een fiets die daar in ondersteunt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12618
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mei 2023 08:33

De "echte" MTB markt is echt extreem geslonken. Het was wereldwijd een paar jaar terug een van de grootste.
Nu is het Race, Gravel en E MTB en sommige merken leveren al geen hardtails en 100mm fully,s meer voor 2024.

Hardtails en zelfs XC fully,s is helemaal ingestort en dat zie je ook aan de prijzen. De grote merken zijn allemaal behoorlijk in prijs gedaald.
Een top fully voor 3000 minder dan een top racefiets van hetzelfde merk. Hoe dan?? Dus je wordt keihard gepakt met een top racefiets :-)

En dan ook nog wat scottpch aangeeft. Waar je vroeger een XC hardtail voor pakte met soms 40 of maar 60mm veerweg en 1.9 circa 45mm bandjes is nu gewoon een gravelbike.

De UHR routes van 15 jaar terug, bv Amerongen heet nu gravel (uitgezonderd twee of drie stukjes)
Hetzelfde in Limburg de eerst Bart Brentjes Challenge heet nu Gravel ride de Cauberg.

cervelocastelli
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22

cervelocastelli 26 mei 2023 14:37

In mijn eerste post gaf ik aan een mtb te willen aanschaffen voor de volgende ritten:

Waar ga ik 'm voor gebruiken: gravelpaden, ruiterpaden en asfalt. Dan zou je zeggen, neem dan een gravelfiets, maar gezien m'n valpartij wil ik nu graag een mtb met (het liefst veel) comfort.

Alles overdenkende wil ik 'm inderdaad gaan gebruiken voor graveltochten, gravelpaden, ruiterpaden en asfalt. Nu hier in de buurt hebben we de Loonse en Drunense duinen, diverse routes in de bossen bij Dorst en het stadsbos in Tilburg.
De kans is toch wel aanwezig dat ik toch ook daar eens wat toertjes wil maken.

Kan ik dan nog steeds volstaan met een lichte hardtail of dan toch de voorkeur geven aan een fully met een veerweg van 120 mm , een lichte downhiller zoals ze dat tegenwoordig ook wel noemen?

Plaats reactie