Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Sporten en kransslagaders

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 21 mei 2023 20:53

EmPeHa schreef: 21 mei 2023 19:49 De meeste ongelukken gebeuren thuis. Kies daarom een bank bij buren of zo.
Ik denk dat de bank bij de buurvrouw garant staat voor ongelukken…

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 22 mei 2023 20:44

kxlight schreef: 21 mei 2023 20:53
EmPeHa schreef: 21 mei 2023 19:49 De meeste ongelukken gebeuren thuis. Kies daarom een bank bij buren of zo.
Ik denk dat de bank bij de buurvrouw garant staat voor ongelukken…
:lol:

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 22 mei 2023 21:22

:lol:
Do or don’t, there is no try

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 mei 2023 22:41

:lol:

Peter2364
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 apr 2015 07:24

Peter2364 28 mei 2023 07:47

De resultaten van de studie https://www.masteratheart.be/ worden na 23 juni van dit jaar gepubliceerd.

ktm450
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 apr 2020 19:28

ktm450 22 jun 2023 18:46

Peter2364 schreef: 28 mei 2023 07:47 De resultaten van de studie https://www.masteratheart.be/ worden na 23 juni van dit jaar gepubliceerd.
[/quote

Ik heb vele jaren op een redelijk hoog niveau gesport en ben nu nog heel actief met fietsen,MTB en lopen,via een foldertje dat ik via een bezoek bij BAKALA in Leuven had zien liggen heb ik mij ingeschreven voor deze studie

Het was een prachtige ervaring,met een totale body check waar geen kosten aan verbonden waren

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 jul 2023 09:08

Ik heb dit onderzoek even extra grondig en met spoed laten uitvoeren :-)

Vier weken geleden kreeg ik lichte steken bij mijn borst tijdens het fietsen. Het bizarre was dat ik bij de steek mijn hr 10 slagen zag oplopen en dan in 20sec terug naar 80 met een vermogen van 240watt, 20 seconde later was het weer normaal.

Maar ik schrok met echt rot, was op de UHR vroeg in de ochtend in het bos. De paniek sloeg even aardig toe.
Naar de auto gereden en naar huis. Zondag nog een stukje gefietst en na anderhalf uur weer de steken.

Ik kon ondanks mijn familiar verleden toch niet geloven dat het mijn hart zou zijn. Mijn conditie was super, de vo2 liep met de week op en even op de weg 20min hart fietsen leverde 312watt op.

Toch naar de huisarts maandag, die verdacht (net als ik) de maag omdat het ook optrad na het eten op de fiets.
De rit erna ging het goed. Maar 2 en halve week terug werden de steken erger na anderhalf uur en de hr sloeg op de meter alle kanten op.
Het scenario dat mijn kinderen geen vader meer hadden schoot door mijn hoofd en ik heb onderweg 112 gebeld. Opgehaald door de ambulance en naar de seh.

Alle testen waren goed behalve het bloed hoge troponine waarde en ze wilde nog een keer bloed, de twede test zou het gezakt moeten zijn, maar dat was niet zo hoger. Toen werd ik dus opgenomen, maar omdat alle andere testen goed waren geen spoed. De cardioloog wilde me niet meteeen een catheterisatie laten ondergaan omdat ze dan eventueel meteen een stand zouden plaatsen en dat voor mijn leeftijd niet de beste optie is. Toen na het weekend de catheterisatie uitgevoerd. Die was echt helemaal goed.

Het hart zag er als nieuw uit en er was nergens verkalking te zien. super bericht zeker gezien een groot deel van de familie het wel heeft. Dan heeft mijn gezondere leefstijl toch nut gehad.

Wat wel balen is, dat het via je slagader in de pols is gedaan en ik daardoor een week niet mocht sporten en fietsen 2 weken niet voor de druk op je pols.
Mede om ook de familie niet op extra stress te jagen de fiets maar thuis gelaten en lekker een beetje aan de wandel nu.

Al met al heeft het intensieve sporten bij mij dus geen invloed gehad op verkalking in de aderen. Wat natuurlijk een heel fijn gerustellend gevoel is.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8451
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 jul 2023 10:23

Je bent gelukkig goed en snel geholpen door de Cardioloog,rustig herstellen en opbouwen weer.
Maar je bent een (bekende) bij de Cardioloog?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 17 jul 2023 10:32

Heftig Wasbeer. Gelukkig is het goed afgelopen. Die fitness heb je zo weer terug. Als je echt heel dringend wilt fietsen zou je het nog op de tacx kunnen proberen, dat gaat ook makkelijk met maar een arm 😉
Afbeelding

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 17 jul 2023 10:53

wasbeer2006 schreef: 17 jul 2023 09:08 Vier weken geleden kreeg ik lichte steken bij mijn borst tijdens het fietsen. Het bizarre was dat ik bij de steek mijn hr 10 slagen zag oplopen en dan in 20sec terug naar 80 met een vermogen van 240watt, 20 seconde later was het weer normaal.

[knip]
Pfew, heftig zeg. Maar wat was nu wel de oorzaak dan?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 jul 2023 11:54

wasbeer2006 schreef: 17 jul 2023 09:08 Ik heb dit onderzoek even extra grondig en met spoed laten uitvoeren :-)

Vier weken geleden kreeg ik lichte steken bij mijn borst tijdens het fietsen. Het bizarre was dat ik bij de steek mijn hr 10 slagen zag oplopen en dan in 20sec terug naar 80 met een vermogen van 240watt, 20 seconde later was het weer normaal.

Maar ik schrok met echt rot, was op de UHR vroeg in de ochtend in het bos. De paniek sloeg even aardig toe.
Naar de auto gereden en naar huis. Zondag nog een stukje gefietst en na anderhalf uur weer de steken.

Ik kon ondanks mijn familiar verleden toch niet geloven dat het mijn hart zou zijn. Mijn conditie was super, de vo2 liep met de week op en even op de weg 20min hart fietsen leverde 312watt op.

Toch naar de huisarts maandag, die verdacht (net als ik) de maag omdat het ook optrad na het eten op de fiets.
De rit erna ging het goed. Maar 2 en halve week terug werden de steken erger na anderhalf uur en de hr sloeg op de meter alle kanten op.
Het scenario dat mijn kinderen geen vader meer hadden schoot door mijn hoofd en ik heb onderweg 112 gebeld. Opgehaald door de ambulance en naar de seh.

Alle testen waren goed behalve het bloed hoge troponine waarde en ze wilde nog een keer bloed, de twede test zou het gezakt moeten zijn, maar dat was niet zo hoger. Toen werd ik dus opgenomen, maar omdat alle andere testen goed waren geen spoed. De cardioloog wilde me niet meteeen een catheterisatie laten ondergaan omdat ze dan eventueel meteen een stand zouden plaatsen en dat voor mijn leeftijd niet de beste optie is. Toen na het weekend de catheterisatie uitgevoerd. Die was echt helemaal goed.

Het hart zag er als nieuw uit en er was nergens verkalking te zien. super bericht zeker gezien een groot deel van de familie het wel heeft. Dan heeft mijn gezondere leefstijl toch nut gehad.

Wat wel balen is, dat het via je slagader in de pols is gedaan en ik daardoor een week niet mocht sporten en fietsen 2 weken niet voor de druk op je pols.
Mede om ook de familie niet op extra stress te jagen de fiets maar thuis gelaten en lekker een beetje aan de wandel nu.

Al met al heeft het intensieve sporten bij mij dus geen invloed gehad op verkalking in de aderen. Wat natuurlijk een heel fijn gerustellend gevoel is.
Gelukkig was je er op tijd bij, t'is even schrikken zeg, maar nu toch maar ff rustig aan doen, sterkte en beterschap.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 jul 2023 17:22

Dank allemaal!

Ik mag opzich nu al weer alles, gelukkig omdat er niets was en waarschijnlijk een maagproblemen is/was.
Thuis ga ik weer voorzichtig beginnen met fietsen. Dat is dan drie weken na de ingreep, dan heb ik nog een extra weekje voor de zekerheid aan rust.

Het was vooral de schrik, op mij. 18de ging ik met mijn moeder naar het ziekenhuis met vage klachten en die was er dezelfde avond niet meer.
Dat beeld schoot ook door me heen met de gedachte aan mijn eigen kinderen.
Mijn vader heeft op zijn 38ste ook drie infarcten gehad.

Dat was ook naast het heel licht verhoogde troponine gehalte de reden dat ze me een weekend gehouden hebben.
Ze nemen hier gewoon geen risico meer mee en dat is ook wel fijn, was ff heftig maar een beter onderzoek is er niet.

Ik ben uit voorzorg op mijn 25ste onderzocht (en daarna 5 jaarlijks,) daaruit kwam te hoog cholesterol, familiar belast.
De rest, aders, echo,s, hartfilmpjes zijn altijd goed geweest. Het enige is het (veel) te hoge ldl van 4.8 als ik niets slik.

NB
Het zorg personeel was echt top! Wat een lieve mensen en zelfs het eten is tegenwoordig best uitgebreid en goed.
Echt top! Ze staan de hele dag voor je klaar.

Plaats reactie