Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI over transvrouwen in de sport

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 11 apr 2023 17:48

rene schreef: 02 apr 2023 19:15 Als alle mensen op het forum over 100 jaar worden opgegraven dan zijn we man of vrouw. Iets er tussenin zit er nu eenmaal niet bij. ( nu nog niet )
Dat klopt niet helemaal. Ik ben het er geheel mee eens dat geslacht een objectief fysiologisch gegeven is, en dus ook als dusdanig te beoordelen (en wat mensen zich, los van hun fysiologische geslacht, gendergewijs inbeelden zit dus vooral in het - hun - kopje). Maar er zijn wel degelijk mensen die objectief fysiologisch niet 100% tot het ene of het ander geslacht behoren; alleen zijn die statistisch behoorlijk verwaarloosbaar. Dat zij onder elkaar gaan sporten lijkt me op zich het meest fair, al zijn ze zo zeldzaam (naar schatting 1% van alle levendgeborenen; bij vissen blijkt hun aantal overigens wel toe te nemen door oestrogeenvervuiling in het water, maar dat terzijde) dat ze vermoedelijk erg moeilijk een eigen clubje zullen kunnen oprichten. Dus is de meest logische conclusie wellicht dat ze - jammer maar helaas - niet voor topsport in aanmerking komen.
Oneerlijk? Welnee: ik - en de meesten onder ons - komen tenslotte ook niet voor topsport in aanmerking (alleen is dat bij ons niet omdat we met te weinig zijn, maar soit ;) )...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 mei 2023 20:40

“I have no idea why so many people bailed before the podiums, but they did,” wrote Mumford, 46, while posing alone with her arms aloft in victory.

“I swear I wasn’t the only one in my age group,” she wrote of the 43 female competitors who finished after her in the 40-49 category.

Mumford also came in sixth overall in the female category of the race, beating 35 other cyclists. The event has a non-binary category, which she did not enter.
Bron: NYPost.com
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 mei 2023 18:21

https://www.ed.nl/buitenland/transvrouw ... %2Ft.co%2F

Hier het verhaal in het NL.
Bizar dat UCI dit gewoon toelaat. Werkt imho alleen maar averechts tav acceptatie van trans-mensen.
Less is bore

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 21 mei 2023 19:21

Begrijpelijk dat de vrouwen niet met deze "man" op hetzelfde podium willen staan.
Die persoon had ook gewoon in de categorie van transmensen kunnen meedoen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 mei 2023 19:22

Een paarse fiets is blijkbaar genoeg om als vrouw door het leven te kunnen gaan :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5219
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 21 mei 2023 19:54

Ernie C. schreef: 21 mei 2023 19:22 Een paarse fiets is blijkbaar genoeg om als vrouw door het leven te kunnen gaan :mrgreen:
Is dat een hint voor Daniel? :twisted:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 mei 2023 20:26

dario schreef: 11 apr 2023 17:48
rene schreef: 02 apr 2023 19:15 Als alle mensen op het forum over 100 jaar worden opgegraven dan zijn we man of vrouw. Iets er tussenin zit er nu eenmaal niet bij. ( nu nog niet )
Dat klopt niet helemaal. Ik ben het er geheel mee eens dat geslacht een objectief fysiologisch gegeven is, en dus ook als dusdanig te beoordelen (en wat mensen zich, los van hun fysiologische geslacht, gendergewijs inbeelden zit dus vooral in het - hun - kopje). Maar er zijn wel degelijk mensen die objectief fysiologisch niet 100% tot het ene of het ander geslacht behoren; alleen zijn die statistisch behoorlijk verwaarloosbaar. Dat zij onder elkaar gaan sporten lijkt me op zich het meest fair, al zijn ze zo zeldzaam (naar schatting 1% van alle levendgeborenen; bij vissen blijkt hun aantal overigens wel toe te nemen door oestrogeenvervuiling in het water, maar dat terzijde) dat ze vermoedelijk erg moeilijk een eigen clubje zullen kunnen oprichten. Dus is de meest logische conclusie wellicht dat ze - jammer maar helaas - niet voor topsport in aanmerking komen.
Oneerlijk? Welnee: ik - en de meesten onder ons - komen tenslotte ook niet voor topsport in aanmerking (alleen is dat bij ons niet omdat we met te weinig zijn, maar soit ;) )...
Er is een gebied in zuid Amerika waar jongens- meisjes tot hun puberteit niet weten tot welk geslacht ze behoren. Heeft iets te maken met “aldotestostaron” wat niet eerder aangemaakt wordt totdat deze jongeren een bepaalde leeftijd hebben bereikt.
Het is misschien een exces en wellicht heel plaatsgebonden maar het komt dus wel voor!

En verder is er nog dit artikel waarin meer van dit soort excessen beschreven worden. Misschien is niet alles zo zwart en wit als we plachten te denken…

https://decorrespondent.nl/12012/gender ... ea3df89b14
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 mei 2023 20:35

JPAR schreef: 21 mei 2023 19:54
Ernie C. schreef: 21 mei 2023 19:22 Een paarse fiets is blijkbaar genoeg om als vrouw door het leven te kunnen gaan :mrgreen:
Is dat een hint voor Daniel? :twisted:
Ik ben trots op mijn vrouwelijke kant :P
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 mei 2023 20:46

:lol:
Do or don’t, there is no try

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 mei 2023 21:27

Enzzo schreef: 21 mei 2023 20:26 .............

https://decorrespondent.nl/12012/gender ... ea3df89b14
Zelden zoveel onzin in één artikel bijeen gelezen; pseudo-wetenschappelijke bronnen, geschiedherschrijving en een hoog voodoogehalte. Voor de zoveelste keer dat ik dit zeg tegen ieder die zo'n teksten schrijft, publiceert, citeert etc.... lees Tversky en Kahneman. Dit is ver voorbij 'bending the map'.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 21 mei 2023 21:35

Kort door de bocht: in de sport gaat het niet over genderidentiteit maar over het originele gender van de sporter.
De zeldzame uitzonderingen daar gelaten: het lichaam is vrouwelijk of mannelijk.
Dat transgenders bij de vrouwen de prijzen mogen pakken kan ik persoonlijk onmogelijk accepteren.
De fysiologie is te verschillend, ook na verbouwingen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 mei 2023 21:38

Maar de bobo’s durven dat niet zo duidelijk neer te leggen….
Less is bore

Plaats reactie