Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2023

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 15 mei 2023 11:57

Kiekeboe schreef: 15 mei 2023 07:12 Zo jammer, dat wordt een roze trui zonder glans voor de eindwinnaar
Dat is toch bullshit? Net of de glans of roem van een overwinning enkel van 1 tegenstander afhangt. Niemand die weet wat remco zou gepresteerd hebben in xeze giro. Er zijn nog verschillende rondewinnaars in de running.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 15 mei 2023 12:00

rikkert schreef: 15 mei 2023 10:43 Van nieuwsblad.be:

Zo deed Soudal - Quick-Step zondagavond na de tijdrit dus een niet-verplichte routinetest, waaruit bleek dat Evenepoel besmet was met Covid-19. Evenepoel zou ondanks zijn positieve coronatest officieel wel in de Giro mogen blijven. Hij moest zelfs niet in quarantaine. De wereldkampioen had zo bijvoorbeeld kunnen wachten tot maandagavond na de rustdag om te kijken hoe hij zich voelde en dan pas een beslissing nemen. Dat zagen ze bij de ploeg echter niet zitten. “Gezondheid primeert”, zei Patrick Lefevere al op Twitter. Bij Soudal - Quick-Step zijn ze sowieso zeer voorzichtig als het over het coronavirus gaat. Lefevere zei vorig jaar nog dat als een renner Covid heeft, hij meteen op non-actief wordt gezet, ook al is hij niet ziek. Lefevere zei er ook bij dat de renners in kwestie pas opnieuw mogen koersen na een hartonderzoek.

Afwachten of de Giro-organisatie na het zevende coronageval in deze Ronde van Italië alsnog officiële regels rond het coronavirus oplegt aan de renners en hun ploegen.

Hmmm, blijkbaar is inderdaad toch bij de teams....dan diskwalificeert dat mijn vorige post
Dat is dan ook lefevere, eerst de renner dan de publiciteit en prestaties.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 15 mei 2023 12:06

thestudent schreef: 15 mei 2023 11:01 Ik mis de dagen dat je op de rustdag gewoon naar huis ging vanwege een +50% HC.

Dit corona gemekker ben ik wel een beetje beu. Ik vind het erg jammer voor het verloop van de giro. En ik zou willen dat ik ziek nog met 50.7 een tijdrit kon afwerken. Oke, misschien voelde hij zich even extra slecht na de inspanning en misschien zelfs wat koortsig. Ik zou in ieder geval gewacht hebben met de beslissing tot morgenvroeg en gewoon hebben afgewacht vandaag.

Als je je morgen weer kiplekker voelt is het nogal een drastische beslissing geweest.
Je bent nog student, het is je vergeven 😁 maar een renner met corona laten verder fietsen is een te groot risico. Het kan het einde carriere of zefs de dood veroorzaken door hartfalen. Zie colbrelli.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 15 mei 2023 12:12

Klein_Verzet schreef: 14 mei 2023 23:27 Giro onthoofd. Doodzonde. Bij het begin van deze Giro viel me al op dat er totaal geen beschermingsmaatregelen genomen worden op het podium. Nonchalant worden handengeschud, mondmaskers zijn in geen velden of wegen te zien; wel een paar bij wat interviews. De incubatietijd voor Covid-19 is zo'n 4-7 dagen.
en zijn moeder en vrouw die hem komen kussen, dat zou niet mogen eigenlijk.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 mei 2023 12:15

Heb je zijn vrouw al eens gezien? Is mij ook wel een corona besmetting waard ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5352
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 mei 2023 12:16

Ik ben al lang geen student meer. Kijk even hoe oud dit account is. En je opmerking doet voorkomen alsof je me stom acht.

De hyperfocus op corona is belachelijk aan het worden. Er zijn nog tientallen andere mogelijke infecties, waar niemand ooit op test, die hetzelfde tot gevolg kunnen hebben.

Ziek zware inspanningen blijven leveren is altijd gevaarlijk, maar corona positief testen is niet hetzelfde als ziek zijn. Als de infectie zich tot de bovenste luchtwegen beperkt is er weinig risico. Als je echt ziek bent kom je sowieso niet vooruit en stap je dan wel af. Krijg je een systemische infectie en hoge koorts moet je uiteraard niet koersen. Gelukkig hoeft hij vandaag geen zware inspanningen te leveren. En morgen eigenlijk ook niet.

Die risico afweging moet hij zelf maken, maar ik zou gewacht hebben. T risico om met je fiets met 90 in t ravijn te storten is groter. Toch stappen al die renners gewoon op.

De hartproblemen van Colbrelli zijn nooit aantoonbaar gekoppeld aan het al dan niet koersen met een corona infectie. Dus dat is ook een drogreden. Het zou kunnen, het kan echter ook gewoon een genetische afwijking zijn.

De renners die nu geen corona hebben en ziek zijn ( Pinot ) koersen gewoon door. Tja... net zo gevaarlijk.
https://www.wielerflits.nl/nieuws/thiba ... n-de-giro/

Als je nu op de aanwezigheid van allerlei algemene virussen gaat testen kan de helft van t peloton naar huis.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 mei 2023 12:39

Duidelijk verhaal, zo zit ik er ook in.
Waarom niet testen op verkoudheid, griep, etc. Als je ziek bent is koersen een risico, ongeacht welk virus. De intensiteit van de infectie is imho een veel meer belangrijke parameter.

Uran ook afgestapt met positieve test.
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 15 mei 2023 12:52

Ook met griep moet je niet verder koersen. Wijze beslissing punt. Remco heeft nog minstens 10 jaar carriere voor de boeg, dus hij krijgt nog kansen genoeg. En nee, hij zal geen tour ijden, ben ik van overtuigd. Misschien vuelta, tour is improvisatie, dat hoort niet bij een topper als remco.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 15 mei 2023 12:58

thestudent schreef: 15 mei 2023 11:01 Ik mis de dagen dat je op de rustdag gewoon naar huis ging vanwege een +50% HC.

Dit corona gemekker ben ik wel een beetje beu. Ik vind het erg jammer voor het verloop van de giro. En ik zou willen dat ik ziek nog met 50.7 een tijdrit kon afwerken. Oke, misschien voelde hij zich even extra slecht na de inspanning en misschien zelfs wat koortsig. Ik zou in ieder geval gewacht hebben met de beslissing tot morgenvroeg en gewoon hebben afgewacht vandaag.

Als je je morgen weer kiplekker voelt is het nogal een drastische beslissing geweest.
Neen, dat is het niet. Bij een Covid besmetting, mag je absoluut geen risico's nemen als topsporter. Dit is niet de volgende dag, gewoon even achter je bureau gaan zitten, maar het uiterste vragen van je lichaam.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 15 mei 2023 13:01

daniel1975 schreef: 15 mei 2023 12:15 Heb je zijn vrouw al eens gezien? Is mij ook wel een corona besmetting waard ;-)
:lol: :lol: :lol:

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 15 mei 2023 13:23

Over de vrouw van Evenepoel heb ik geen mening. Sowieso ben ik geen liefhebber van plastic.

Over dom gesproken. Aan de ene kant neemt QS, alias Lefevere dus geen enkel risico als het gaat om Covid-19: besmet betekent linea recta naar huis. Aan de andere kant heb ik slechts een halfwassen maatregel gezien om een besmetting te voorkomen: rood mondkapje tijdens een interview. Verder zagen we Evenepoel frivool handjes schudden, selfies voor en met fans schieten, en zich breeduit fêteren nadat hij winnend over de streep kwam. Conclusie: wie een miljoenenproject als de Giro 2023 start en weet welk gevaar er in elke hoek rondwaart (Jumbo had voor de start al 2 Covid-19-gevalletjes, tijdens de TdR waren er al besmettingen, etc) dan getuigt e.e.a. niet van intelligent risicobeleid om de dure investeringen tot een succes te maken.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5352
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 mei 2023 13:31

Wielrennen is een sport van grote risicos nemen. Maar blijkbaar is corona nu het grootste risico geworden omdat het zo in ons geheugen ligt.

Jaarlijks blijken er meerdere renners Eppstein Barr virus te hebben bijvoorbeeld. Vaak komen ze daar pas na weken modderen met slechte resultaten achter. Veel gevaarlijker met langdurige gevolgen tot wel een jaar van vermoeidheidsklachten.

Eigenlijk zou je eens een jaar lang een dagelijkse neusswab moeten afnemen en met deep sequencing technologie een overzicht maken wat daarin allemaal aanwezig is. Je zal versteld staan hoe veel ziekteverwekkers er dagelijks bij je voorbijkomen. Gelukkig is je neusholte een eerste barrière en wordt je meestal niet ziek. Ik weet eigenlijk wel zeker dat er op dit moment wel enkele virusdeeltjes van corona of iets anders zich in mijn neusholte bevinden. Die test toont niet veel anders aan dan dat en een q-pcr kan eventueel zeggen of t veel of weinig deeltjes zijn, maar ook dat is niet zo evident omdat de kwaliteit van t sample ook meespeelt.

Soms gaat de mens ten onder aan zijn eigen drang om alles maar te willen controleren. Je lichaam vertelt je zelf wel wanneer het te ziek is om te sporten. En als je een beetje verstandig bent kan je dat prima inschatten.

Iedereen lijkt corona nu als excuus aan te grijpen om remco's slechte prestaties te verklaren. Terwijl die prestaties echt verre van slecht waren...

Dit moment dat niemand maatregelen neemt tegen besmetting, maar iedereen nog wel bang is voor een besmetting begint een beetje vreemd te worden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie