Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2023

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 15 mei 2023 10:43

Van nieuwsblad.be:

Zo deed Soudal - Quick-Step zondagavond na de tijdrit dus een niet-verplichte routinetest, waaruit bleek dat Evenepoel besmet was met Covid-19. Evenepoel zou ondanks zijn positieve coronatest officieel wel in de Giro mogen blijven. Hij moest zelfs niet in quarantaine. De wereldkampioen had zo bijvoorbeeld kunnen wachten tot maandagavond na de rustdag om te kijken hoe hij zich voelde en dan pas een beslissing nemen. Dat zagen ze bij de ploeg echter niet zitten. “Gezondheid primeert”, zei Patrick Lefevere al op Twitter. Bij Soudal - Quick-Step zijn ze sowieso zeer voorzichtig als het over het coronavirus gaat. Lefevere zei vorig jaar nog dat als een renner Covid heeft, hij meteen op non-actief wordt gezet, ook al is hij niet ziek. Lefevere zei er ook bij dat de renners in kwestie pas opnieuw mogen koersen na een hartonderzoek.

Afwachten of de Giro-organisatie na het zevende coronageval in deze Ronde van Italië alsnog officiële regels rond het coronavirus oplegt aan de renners en hun ploegen.

Hmmm, blijkbaar is inderdaad toch bij de teams....dan diskwalificeert dat mijn vorige post
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 15 mei 2023 10:53

Maar gedeeltelijk: voor wat betreft de organisatie heb je gelijk, in zoverre dat ze best wat meer voorzorgsmaatregelen hadden mogen nemen - ook al hebben ze dan geen dwingend test- en eventueel uitsluitingsbeleid...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7987
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 15 mei 2023 10:54

Ik las net dat het niet eens een keuze is, maar dat je vanuit de organisatie van de Giro weg moet na een positieve test.
Voor de tweede keer: Giro en UCI beslissen niets. Het de ploeg die besluit of een renner naar huis gaat of doorrijdt na een positieve test
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 15 mei 2023 10:56

Zonder glans winnen zou in de laatste week uitvallen zijn. Nu zijn er nog veel koersdagen waarin de roze trui nog kan wisselen van schouders.
Ongelooflijk kut voor Remco want of hij de Giro nu had kunnen winnen of niet, een koers verlaten waar je momenteel goed in staat is extra pijnlijk.

Veel mensen stellen de vraag of hij wel moet afstappen, maar het lijkt mij niet gezond om met covid - symptomen of niet - een rittenkoers op het scherp van de snee te rijden.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 15 mei 2023 10:59

Enzzo schreef: 15 mei 2023 10:54
Ik las net dat het niet eens een keuze is, maar dat je vanuit de organisatie van de Giro weg moet na een positieve test.
Voor de tweede keer: Giro en UCI beslissen niets. Het de ploeg die besluit of een renner naar huis gaat of doorrijdt na een positieve test
Jeetje, dat zei ik toch ook in mijn laatste post met citaat uit het nieuwsblad? En dat de info daarin de post waarnaar jij verwijst diskwalificeert? Moet je ongesteld worden ofzo?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 mei 2023 11:01

Ik mis de dagen dat je op de rustdag gewoon naar huis ging vanwege een +50% HC.

Dit corona gemekker ben ik wel een beetje beu. Ik vind het erg jammer voor het verloop van de giro. En ik zou willen dat ik ziek nog met 50.7 een tijdrit kon afwerken. Oke, misschien voelde hij zich even extra slecht na de inspanning en misschien zelfs wat koortsig. Ik zou in ieder geval gewacht hebben met de beslissing tot morgenvroeg en gewoon hebben afgewacht vandaag.

Als je je morgen weer kiplekker voelt is het nogal een drastische beslissing geweest.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 15 mei 2023 11:07

Het zal ongetwijfeld een weloverwogen besluit zijn geweest. Een beetje kantoorwerk na Corona lukt wel, maar een Giro winnen is een ander verhaal. 1 of 2 %-tjes minder en die laatste week wordt een hele uitdaging.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7987
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 15 mei 2023 11:11

rikkert schreef: 15 mei 2023 10:59
Enzzo schreef: 15 mei 2023 10:54
Ik las net dat het niet eens een keuze is, maar dat je vanuit de organisatie van de Giro weg moet na een positieve test.
Voor de tweede keer: Giro en UCI beslissen niets. Het de ploeg die besluit of een renner naar huis gaat of doorrijdt na een positieve test
Jeetje, dat zei ik toch ook in mijn laatste post met citaat uit het nieuwsblad? En dat de info daarin de post waarnaar jij verwijst diskwalificeert? Moet je ongesteld worden ofzo?
Nee ik zat gewoon nog een pagina te vroeg te kijken. Had je correctie dus niet gezien. Sorry
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

i-mac

i-mac 15 mei 2023 11:11

thestudent schreef: 15 mei 2023 11:01 Ik mis de dagen dat je op de rustdag gewoon naar huis ging vanwege een +50% HC.

Dit corona gemekker ben ik wel een beetje beu. Ik vind het erg jammer voor het verloop van de giro. En ik zou willen dat ik ziek nog met 50.7 een tijdrit kon afwerken. Oke, misschien voelde hij zich even extra slecht na de inspanning en misschien zelfs wat koortsig. Ik zou in ieder geval gewacht hebben met de beslissing tot morgenvroeg en gewoon hebben afgewacht vandaag.

Als je je morgen weer kiplekker voelt is het nogal een drastische beslissing geweest.
Wie weet wou Evenepoel dat wel, maar mocht het niet van de ploegleiding en/of de team arts.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 mei 2023 11:12

Maar die laatste week is nog ver weg en de komende dagen is het niet zo zwaar, zeker als je niet verklapt dat je geen 100% bent.

Ik blijf het dus raar vinden en wat QS in de media zegt, wil echt niks zeggen gezien de l#lverhalen die we al gehoord hebben.
Campagnolo Ultra Dork

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 15 mei 2023 11:20

Enzzo schreef: 15 mei 2023 11:11 Nee ik zat gewoon nog een pagina te vroeg te kijken. Had je correctie dus niet gezien. Sorry
:like:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 15 mei 2023 11:32

Ploegleiding is op dat vlak blijkbaar vrij strikt - allicht om renners tegen zichzelf te beschermen, wat me een wijze keuze lijkt. En natuurlijk hadden ze kunnen wachten tot vanavond, maar als we aannemen dat zijn net iets mindere benen van de voorbije twee dagen corona-gerelateerd zijn, dan zal hij er met een dagje rust ook niet plots weer bovenop zijn. En zelfs al voel je je niet doodziek, jezelf nog twee weken nodeloos afmatten in een zware rittenkoers is vast niet de meest zinvolle optie: enerzijds vervliegen je winstkansen, en anderzijds zijn er de mogelijk schadelijkere gevolgen op lange termijn. Als hij nu met nog maar twee ritten te gaan in de roze trui plots positief testte konden ze het er misschien nog op wagen, maar dit lijkt me toch van een andere orde - ook al zijn de eerstvolgende ritten dan niet meteen loodzwaar.
Hoe vreselijk jammer ik het ook vind, ik ga ervan uit dat ze een weloverwogen keuze hebben gemaakt; preventief opgeven omdat je het even wat moeilijk hebt gehad (terwijl je nota bene wel nog altijd voorsprong hebt op de concurrentie) lijkt me ook weinig waarschijnlijk (dat kan immers altijd later nog, als het kalf echt verdronken is).
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie