Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hulp gevraagd: rear derailleur werkt niet meer na vervangen kabels

esmeew
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 14 mei 2023 22:38

Opgelost! Mijn rubber van mijn shifter hood zat een stukje over een bewegend onderdeel van de shifter :roll:

Hoi allemaal! Mijn kabels van mijn racefiets waren erg oud, dus vandaag van zowel de remmen als de versnellingen alle binnen en buiten kabels vervangen. Remmen verliep soepel en die werken weer… maar nu.

Nu wil ik eerst de achter derailleur weer afstellen en de kabels op spanning brengen… en er gebeurt niets.
Ik hoorde als ik op de shifter klikte om naar lichter te gaan (groter verzet) hoor ik een klik, en zie ik ook als ik in de shifter kijk de kabel “strakker opwinden” (ik zie dat puntje wat op t uiteinde van de kabel zit opwinden en in de shifter gaan)
Echter gebeurde er niets bij de derailleur. Ik de kabel weer los gehaald, om deze strakker te zetten. Echter nu kan ik de shifter niet meer “zwaarder” naar het kleinere verzet krijgen. Als ik op 1 hendel schakel voel ik geen enkele weerstand of klik. Ook niet als ik aan de kabel trek met mijn andere hand.

Enig idee wat ik nu kan doen? Alle hulp is welkom. Op YouTube kan ik ook niets vinden helaas :(


Edit, voor de volledigheid: mijn voor derailleur kabel hangt ook los, maar dat zou niet uit moeten maken denk ik. De H & L limit screws van achter heb ik niet aangezeten maar deze lijken beiden goed te staan als ik met mijn Hand de derailleur beweeg. De barrel adjuster heb ik helemaal ingedraaid (zonder spanning).

Edit 2:
Shimano tiagra
Jagwire road pro kabels
Ik heb nog geen wd40 in de shifter gespoten. Vooral omdat alles perfect werkte tot ik nieuwe kabels erin deed.
Laatst gewijzigd door esmeew op 15 mei 2023 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 14 mei 2023 22:46

Stuiten je buitenkabels overal? Klinkt alsof de buitenkabels ergens vrij lopen waar ze gestopt moeten worden.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 15 mei 2023 05:41

En check even de kabel loop bij de derailleur. Heb je je fiets in een werk standaard hangen?

Wat ik meestal doe:
Kabel los
Shifter op zeaarste stand
Alle adjusters bijna ingedraaid (kabelspanner op de rd & bij sommige frames boven in bij t frame)
Dan alle tonnetjes en buiten kabel checken, die moeten goed zitten in het frame en niet als een veer dienen, dus goed recht afgeknipte buitenkabels. Dit kan je doen door de kabel(die nog niet in de rd vast zit met je hand vast houden, onderspanning brengen en even heen en weer schiften.
Dan shifter weer op kleinste bladje. En kabel met kleinbeetje spanning vast zetten, dit is je zwaarste verzet, en heb je al een werkende shifter, misschien nog niet perfect.maar je kan of kabel op zelfde manier opnieuw klemmen veetje strakker of losser, of fijn afstellen met je kabeltensioner.

Vol houden heh, t is een mooi klusje, vooral als het uiteindelijk werkt.

Gebruikersavatar
Daantje92
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 aug 2011 22:12

Gebruikersavatar Daantje92 15 mei 2023 07:08

Zit het bolletje van de kabel wel goed in de shifter, heb ik ook al eens gehad, in kon toen wel schakelen met de shifter maar de kabel werd onvoldoende of niet meegenomen door het mechanisme. Kabel terug losmaken, shifter in de juist stand zetten en kabel terug erin steken. Dit was bij mij de juiste tactiek.
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)

esmeew
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 15 mei 2023 09:34

Nou.. het is opgelost! En erg simpel maarja..
Het rubber van mijn hood zat over een bewegend onderdeel van de shifter, waardoor hij dus niet kon klikken. Toen ik het rubber een stukje terugrolde werkte alles weer.
Alle kabels zitten nu op hun plek, en derailleurs lijken perfect te werken. Vanavond stuurlint en dan een stukje testfietsen.

Bedankt allemaal voor het meedenken :like:

J-JBol
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 aug 2019 16:41

J-JBol 16 mei 2023 06:30

Fijn dat het opgelost is! Was alles maar zo "eenvoudig" op te lossen uiteindelijk 😉.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 mei 2023 08:04

esmeew schreef: 15 mei 2023 09:34 Nou.. het is opgelost! En erg simpel maarja..
Het rubber van mijn hood zat over een bewegend onderdeel van de shifter, waardoor hij dus niet kon klikken. Toen ik het rubber een stukje terugrolde werkte alles weer.
Alle kabels zitten nu op hun plek, en derailleurs lijken perfect te werken. Vanavond stuurlint en dan een stukje testfietsen.

Bedankt allemaal voor het meedenken :like:
Is me bij een campagnolo ergopower ook wel eens overkomen. :winkthumb:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie