Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Ik ben er klaar mee, laat het voorjaar maar komen

hayes

hayes 09 mei 2023 14:12

Ik rij ook winter zomer door.
Maar om nu te zeggen dat het de laatste maanden fijn fietsen was...
Ik ben het ook zat.
Vandaag de auto genomen.

Droogte is idd vooral Spanje, Portugal en Zuid-Frankrijk.
Dat wordt een fijn bosbrand seizoen daar.
Italie kwam in het nieuws met overstroming deze week.

hayes

hayes 09 mei 2023 14:13

CDBE schreef: 09 mei 2023 13:03 :winkthumb: Veel goedweerijders hier precies... :lol:
Ik rij alle dagen met de koersfiets naar het werk, regen, wind, sneeuw (niet te veel deze winter)
Tis maar hoe je het bekijkt, de profs moeten er ook door. :D
Die gaan wel massaal trainen in mooier weer in de koude maanden natuurlijk :mrgreen:

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 09 mei 2023 14:32

hopjes schreef: 09 mei 2023 14:11
daniel1975 schreef: 09 mei 2023 09:45 Ik zit soms ook met half ongeloof naar de droogteverhalen uit Zuid Europa te kijken en de warme oceanen. Ik weet dat het zo is, maar ergens maakt het kortsluiting in mijn hoofd.
Laat je niet teveel wijs-/bang-maken Daniel. Ik heb afgelopen weken in Puglia/zuid-Italie (hak van de laars) gezeten. Ook daar veel regen gehad, volgens locals loopt het ongeveer 6 weken achter op normaal qua temperatuur en is er meer neerslag. Van 1-5 mei non-stop regen en grijs met af en toe een blauw stukje lucht.

Het is alleen in Spanje en Portugal droog. Spanje heeft ook een woestijn als enige Europese land... Daar is het dus altijd al erg droog.

Er zit blijkbaar wel een El Nino aan te komen, dus 2024 warm (en nat bij ons) en nog meer horror verhalen.
Er schijnt inderdaad een bijzonder krachtige El Nino te ontstaan. El Nino heeft een verwarmend effect op het wereldklimaat.

We hebben net een ongekend lange La Nina achter de rug, van bijna 3 jaar. La Nina heeft een verkoelend effect op het wereldklimaat. Terwijl de laatste 3 jaar wereldwijd erg warm waren

Dus dat voorspelt niet veel goeds.

Tenminste, dat is de strekking van wat docu's en artikelen. Het effect van El Nino in Europa is trouwens nog onduidelijk. Maar rond de evenaar kan men zich opmaken voor een woeste zomer en herfst.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 mei 2023 16:02

Alleen in Spanje en Portugal droog? Totdat Noord Italië afgelopen dagen veel regen kreeg was het er gortdroog. In Frankrijk, zuidelijke departementen mogen er geen kinderbadjes verkocht worden om water te besparen. Tuin sproeien nu al verboden. Heel veel riviertjes staan droog. Dat is in augustus niet vreemd, in mei wel.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 mei 2023 16:13

Ik zag op het Franse journaal ja, echt heftig daar.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 mei 2023 16:13

hopjes schreef: 09 mei 2023 14:11 Laat je niet teveel wijs-/bang-maken Daniel. Ik heb afgelopen weken in Puglia/zuid-Italie (hak van de laars) gezeten. Ook daar veel regen gehad, volgens locals loopt het ongeveer 6 weken achter op normaal qua temperatuur en is er meer neerslag. Van 1-5 mei non-stop regen en grijs met af en toe een blauw stukje lucht.

Het is alleen in Spanje en Portugal droog. Spanje heeft ook een woestijn als enige Europese land... Daar is het dus altijd al erg droog.
Haha, ik heb best een weer-interesse dus laat mij ook niet snel bang maken.
Feit is wel dat de droogte breder is dan alleen Spanje en Portugal.
Jans noemde de zuidelijke departementen al, daar is het ook serieus droog. Zelfde voor San Remo en Bloemenriviera; gort en gort droog, veel riviertjes/stroompjes staan leeg. Dat zijn zomertaferelen....
Daarnaast weinig neerslag geweest in grote delen van de Alpen, waardoor de hoeveelheid smeltwater ook lager uit gaat komen dan normaal.
Puglia (en dus ook Napels en zuidelijker) is inderdaad natter dan normaal en ook kouder en donkerder. Dat is het hele voorjaar al zo (ik heb daar in die regio's meerdere agenten zitten in de bloemenbusiness).
Situatie in de gebieden waar het nu droog is, is echt wel zorgelijk hoor.
Less is bore

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 09 mei 2023 16:32

Misschien moeten we de stroomrichting van de rivieren maar eens omdraaien.
En hier toch die berg van Thijs Zonneveld maken dus daarvoor.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 09 mei 2023 16:51

Vandaag in het westen helaas geen enkel droog moment. Dus het was of regenjas, of kickr... gekozen voor de regenjas.
Het viel best mee maar een zonnetje is toch fijner. Met name toen rond 8u de ochtendspits begon en er allemaal auto's gehaast in de regen voorbij komen...
Mn rondje van 2u maar ingekort naar 1.5 uur
Maar dit weekend zien de voorspellingen er goed uit!

Neil
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 31 mar 2022 16:08

Neil 09 mei 2023 17:05

Wat we met z'n allen al wisten wordt bevestigd:
https://www.weer.nl/nieuws/2023/het-is- ... lente-ooit
Scott Addict Gravel 2022
Colnago CX Zero 2016
Colnago Super 1991
Peugeot P10S 1985
Cube AMS 110 2011

i-mac

i-mac 09 mei 2023 17:44

Buienradar gaf aan dat het namiddag droger zou worden, en deze keer hadden ze gelijk. Een rustig ritje met de gravelbike (met spatborden). Het regenjasje mocht in de achterzak blijven zitten. En met 18° was het aangenaam fietsen. Uiteindelijk weer 70km erbij.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 09 mei 2023 17:50

Pfew, gelukkig regende het vandaag weer, ik begon dit topic al te missen 🤣

marsman
Forum-lid
Berichten: 2373
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 09 mei 2023 18:02

Neil schreef: 09 mei 2023 17:05 Wat we met z'n allen al wisten wordt bevestigd:
https://www.weer.nl/nieuws/2023/het-is- ... lente-ooit
'Neerslagoverschort' :lol: :lol: :lol:
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie