Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stuur draait niet meer soepel bij ophangen fiets

jackflash
Forum-lid

jackflash 03 mei 2023 08:58

Hoi, even wat advies nodig. Ik heb een Scott Speedster 10 sinds december en ik hang deze altijd (na poetsen) netjes op aan een haak in de schuur. Ik merk sinds een aantal weken dat als ik de fiets na 2 of 3 dagen weer ga gebruiken, het stuur niet meer wil draaien, het lijkt helemaal vast te zitten. Na wat heen en weer bewegen komt het wel weer redelijk los.

- Herkennen mensen dit probleem?
- Is het het balhoofd dat dit veroorzaakt? Fiets is pas een half jaar oud, dus lijkt me niet versleten.
- Komt dit door het ophangen van de fiets?
- Hoe is dit makkelijk op te lossen of te voorkomen? Ben zelf niet echt handig, dus stuur uit elkaar halen ga ik liever niet doen.

Thanks.

martinobongo2
Forum-lid

martinobongo2 03 mei 2023 09:05

Klinkt als roest in de balhoofdlagers, kan ontstaan zijn door het wassen met water icm te weinig vet in en rondom de lagers. Lijkt me niet dat balhoofd te strak staat, aangezien er wel beweging in komt. Inspectie en verhelpen is een simpel klusje, kun je makkelijk zelf, maar ook jouw fietsenmaker loopt er niet van weg 🙃

CayoEvo
Forum-lid

Gebruikersavatar CayoEvo 04 mei 2023 12:42

Sluit ik me bij aan. 'Klinkt' als roest in de balhoofdlagers. Mocht je het zelf niet aandurven, dan kan de fietsenmaker dit prima doen. Is een vrij simpele klus.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 04 mei 2023 12:57

Nou ja, eenvoudig, met (semi-) weggewerkte hydraulische leidingen kan het toch wel iets lastiger worden.

ted038
Forum-lid

ted038 04 mei 2023 13:00

Wil het geen garantie noemen, maar met fiets van paar maand oud ( zo te lezen) zou ik het wel als service van de fietsenmaker/verkoper zien ....

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 04 mei 2023 13:47

Garantie sluit ik mij bij aan.
Mijn topstone gravelbike heb ik in coronatijd gekocht, 170km van huis. Balhoofd en bracket lagers gingen vrij vlot stuk. Ik heb toen nieuwe gehad van de dealer, zelf gemonteerd ivm reisafstand en niet ter plekke kunnen wachten op reparatie.
Dogma F

jackflash
Forum-lid

jackflash 08 mei 2023 12:52

Bedankt voor de reacties. Ik kan zeker altijd even langs bij de fm en hij zal het ook onder garantie verhelpen. Maar vroeg me af of het echt nodig is. Ik heb de indruk dat het komt omdat ik de fiets op een haak, ondersteboven, heb hangen. Na het schoonmaken druppelt het rest-vocht niet uit de fiets, maar juist erin vermoed ik. Na wat heen en weer bewegen draait ie weer helemaal soepel. Ik ga de fiets eens een paar dagen niet ophangen, kijken of het euvel zich dan nog steeds voordoet.
Valt me inderdaad wel op dat bij de nieuwere generatie fietsen de spleet bij het balhoofd (van buitenaf gezien) vrij open staat. Vroeger had je daar nog zo'n bescherm kap overheen. Ziet er een stuk mooier uit nu, maar is denk ik wel gevoeliger voor doorlaatbaarheid van vocht.

Plaats reactie