Zoals ik zei, dan schrob ik er met een schuursponsje en een sopje over de ketting en dan het meeste vuil er wel af/uit. In zo'n geval is de fiets ook vies, dus doe dat dan tegelijk met het poetsen. Sterker nog, een missing link kan (wanneer er een R op staat) wel vaker worden geopend en gesloten, maar KMC adviseert dit niet te vaak te doen, omdat de schakel dan ook minder sterk wordt. Maar het is ook nergens voor nodig om dan de ketting van je fiets te halen. Als ik het fout zou doen, zou ik geen 5k kilomter met een ketting halen en ik rij de ketting niet eens volledig op en vervang al bij 0.75.abdr schreef: ↑21 apr 2023 10:38 Dus als je ketting vol water en zand zit en knarst, dan moet je daar terug wax over doen en dan is de ketting automagisch ineens proper?
Ik ben fan van wax maar het is niet onfeilbaar. Ik herinner me bijvoorbeeld een gravelrit van Hasselt naar Leopoldsburg met een grote omweg langs Stamproy (NL) afgelopen november in de regen, toen was de wax echt wel op en moet de ketting gereinigd worden. Idem voor woon-werk verkeer, ik heb eens een seizoen lang elke week mijn ketting(en) gemeten met een schuifmaat, het enige wat ik daaruit kon afleiden was dat het weer de belangrijkste factor is voor slijtage. Kilometers zeggen niets als je niet weet in welke omstandigheden die gereden zijn.
Ketting reinigen
Volgens mij lees je het commentaar niet goed of wil je het niet begrijpen maar als je ketting vol water en zand zit dan gewoon een doekje met lampenolie de ketting schoonmaken dan is mijninziens 90% van het zand en vuil weggepoetst, blijft over het zand tussen de schakels want daar komt het doekje niet bij. Dan is het handig een luchtcompressor te hebben want dan blaas je al het zand weg. Daarna gewoon weer de ketting met Squirt in druppelen. Volgens mij nog steeds een paar minuten werk.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Nooit meer wax voor mij....wasbeer2006 schreef: ↑14 apr 2023 10:23 Gewoon op wax overstappen. 1x goed ontvetten en dan nooit meer.
1. Arbeidsintensief
2. Werkt matig zodra je over natte wegen rijdt
3. Kaarsvetresten in de derailleurwieltjes
4. Smering is vergeleken met olie matig
Ik heb ruim een jaar met Squirt gereden. Alle mogelijkheden opties uitgeprobeerd, goed werd het nooit.
Nu gewoon Rohloff olie en dat vind ik zoveel beter. En de ketting is ook verrassend blinkend. Smeren doe ik in droge omstandigheden maximaal 1x per 300 km. Tussendoor alleen ff door een doek.
2. Werkt matig zodra je over natte wegen rijdt
3. Kaarsvetresten in de derailleurwieltjes
4. Smering is vergeleken met olie matig
Ik heb ruim een jaar met Squirt gereden. Alle mogelijkheden opties uitgeprobeerd, goed werd het nooit.
Nu gewoon Rohloff olie en dat vind ik zoveel beter. En de ketting is ook verrassend blinkend. Smeren doe ik in droge omstandigheden maximaal 1x per 300 km. Tussendoor alleen ff door een doek.
Laatst gewijzigd door havana op 21 apr 2023 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Good old Rohloff. Kost bijna niks....
https://www.bike-discount.de/en/rohloff ... WAQAvD_BwE
Ik heb werkelijk van alles geprobeerd. Van Progold, Boeshield, Shimano, Dynamic, Morgan Blue (ook wax), Squirt, Pedros (diverse soorten). Maar iets beters ben ik nog niet tegengekomen...
https://www.bike-discount.de/en/rohloff ... WAQAvD_BwE
Ik heb werkelijk van alles geprobeerd. Van Progold, Boeshield, Shimano, Dynamic, Morgan Blue (ook wax), Squirt, Pedros (diverse soorten). Maar iets beters ben ik nog niet tegengekomen...
Ik gebruik al een aantal jaren Dynamic, op zich ook prima spul. Nu moet ik wel zeggen dat ik liever 1000 km minder lang met een ketting kan rijden, dan dat ik heel veel tijd aan schoonmaken moet besteden. Ik haal 'm sowieso nooit los om schoon te maken.havana schreef: ↑21 apr 2023 18:13 Good old Rohloff. Kost bijna niks....
https://www.bike-discount.de/en/rohloff ... WAQAvD_BwE
Ik heb werkelijk van alles geprobeerd. Van Progold, Boeshield, Shimano, Dynamic, Morgan Blue (ook wax), Squirt, Pedros (diverse soorten). Maar iets beters ben ik nog niet tegengekomen...
Het verschilt voor mij ook een beetje per gebruik. De racer heb ik tot nu toe altijd naar tevredenheid boeshield gebruikt (met elke 100km bijdruppelen, elke 500km grote schoonmaak en elke 1000km alles er af en opnieuw doen, dus best veel onderhoud, daarmee gaan de kettingen en rest van drive train wel echt lang mee. Vrijwel geen slijtage te zien aan cassette na 20k km). Hopelijk kan dit allebei wat minder dus ga ik flower power wax proberen (van effetto mariposa).
Voor de gravelbike die ik elke keer wel schoonspoelen moet je elke keer opnieuw applicatie doen, ook werk maar valt mee.
Aan de andere kant voor de woon werk fiets die goed veel bagger ziet is alleen de "all in one combi" niet ideaal want daar plakt echt alles aan vast. Die doe ik nu met een basic olie, weet niet eens welke maar volgens mij van de decathlon. Fiets maak ik 1x per jaar schoon en eind van het jaar nieuwe 11speed ketting a 10 euro oid en ook daar zijn cassette en kettingblad nog goed na 8k km.
Voor de gravelbike die ik elke keer wel schoonspoelen moet je elke keer opnieuw applicatie doen, ook werk maar valt mee.
Aan de andere kant voor de woon werk fiets die goed veel bagger ziet is alleen de "all in one combi" niet ideaal want daar plakt echt alles aan vast. Die doe ik nu met een basic olie, weet niet eens welke maar volgens mij van de decathlon. Fiets maak ik 1x per jaar schoon en eind van het jaar nieuwe 11speed ketting a 10 euro oid en ook daar zijn cassette en kettingblad nog goed na 8k km.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Arbeidsintensief is alleen de eerste keer, daarna win je die tijd weer terug doordat je niet hoeft schoon te maken.
Maar ansich maakt dat me niet veel uit.
Dat het niet altijd even goed is, dat klopt, maar nu ik het wat langer doe heb ik ook wel de trucjes ondenkt.
Shimano fabrieksvet is echt lastig te verwijderen. Daardoor lijkt de wax troep achter te laten, maar dat is niet zo, dat is het fabrieks smeermiddel.
En doordat zand er niet op plakt is mijn ketting hier altijd stiller en alle tandwielen gaan echtv 2x zo lang mee.
Ketting iest langer, maar niet heel veel bij mij 3000 a 3500km tot 0.5
Dit is een ketting met wax na 80km mtb.
Maar ansich maakt dat me niet veel uit.
Dat het niet altijd even goed is, dat klopt, maar nu ik het wat langer doe heb ik ook wel de trucjes ondenkt.
Shimano fabrieksvet is echt lastig te verwijderen. Daardoor lijkt de wax troep achter te laten, maar dat is niet zo, dat is het fabrieks smeermiddel.
En doordat zand er niet op plakt is mijn ketting hier altijd stiller en alle tandwielen gaan echtv 2x zo lang mee.
Ketting iest langer, maar niet heel veel bij mij 3000 a 3500km tot 0.5
Dit is een ketting met wax na 80km mtb.