Lagers in voorwiel voor derde keer in 3 jaar vervangen
In september 2020 heb ik een nieuwe racefiets gekocht. Nu heb ik vorige week voor de derde keer sinds mijn aankoop de lagers van mijn voorwiel moeten vervangen door de fietsenmaker. De lagers van mijn achterwiel doen het nog prima en zijn nooit vervangen.
Ik vind 3 keer in 3 jaar best veel, maar mijn fietsenmaker zegt dat dit gewoon kan gebeuren.
Hoe zien leden van dit forum dit. Ik ben benieuwd.
Ik vind 3 keer in 3 jaar best veel, maar mijn fietsenmaker zegt dat dit gewoon kan gebeuren.
Hoe zien leden van dit forum dit. Ik ben benieuwd.
Zet je fietsenmaker er ook kwaliteitslagers in, bijvoorbeeld NTN, SKF of FAG?
Als die lagers van Chinese makelij zijn, verbaast het me niks. Tip: leer het zelf te doen, het is echt een fluitje van een cent. Ruim vet eromheen en dan denk ik dat het best wat langer mee moet gaan. Maar dat hangt natuurlijk wel samen met de weercondities waarin je op de fiets zit
Als die lagers van Chinese makelij zijn, verbaast het me niks. Tip: leer het zelf te doen, het is echt een fluitje van een cent. Ruim vet eromheen en dan denk ik dat het best wat langer mee moet gaan. Maar dat hangt natuurlijk wel samen met de weercondities waarin je op de fiets zit
Bianchi Infinito - Ultegra 11s - FFWD F4R FCC/DT240
Surly CrossCheck - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly CrossCheck - 105 11s - DT RR511/DT350
Een jaar met een set lagers zet niet zoveel. Maar om je te helpen, de af-fabriek wielset van mijn gravelbike (Topstone 5) had hetzelfde probleem. Een jaar (eigenlijk maar 1 seizoen) met een set lagers, ook met de "goeie" van SKF. Afdichting en uitlijning was niet zo best. Lagers diverse keren zelf vervangen, ook ter referentie door de FM laten doen, maakte allemaal niks uit.
Dogma F
Het zijn Reynolds AR41 wielen. Volgens mij toch niet de simpelste.
Ik fiets wel de hele winter door, maar niet overdreven. Ik schat zo'n 80-100 km per week. Wat ik raar vind is dat de achterlagers helemaal geen slijtage kennen.
En tsja...ik ga blind op de fietsenmaker af. Ik weet er zelf te weinig van. Ik hoor in ieder geval dat de lager niet goed draait, dus dat er iets mee is klopt wel.
Ik fiets wel de hele winter door, maar niet overdreven. Ik schat zo'n 80-100 km per week. Wat ik raar vind is dat de achterlagers helemaal geen slijtage kennen.
En tsja...ik ga blind op de fietsenmaker af. Ik weet er zelf te weinig van. Ik hoor in ieder geval dat de lager niet goed draait, dus dat er iets mee is klopt wel.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2156
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Ik spuit een van mijn fietsen bij de autowasstraat regelmatig schoon (mijn woon werk, werkpaard) daar ga ik er van uit dat de wiel (en bracket) lagers eens per jaar vervangen moeten worden om die reden. Vaak is niet de kwaliteit van het lager het probleem, maar de afdichting die te wensen overlaat.
Ach, ik zeg ook maar wat
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 4984
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Laatst nog wat lagers vervangen voor een vriend. Het was een super kleine maat lagers met een niet echt aanwezige afdichting. Ik zei al tegen hem, deze kan je volgend jaar weer vervangen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dat dus. Ik heb op verschillende wielsets toch ook een flink aantal kilometers gereden en het zijn altijd de lagers in het achterwiel die rauw beginnen te lopen. Nog nooit iets aan een voorwiel gehad. Het achterwiel krijgt ook wat meer te verduren qua krachten maar ook met slecht weer.
Ride bikes, not tanks!
Een dikke kwak taai vet aan de buitenkant van de lagers (onder de afdekkap) smeren helpt wel wat tegen vochtindringing, maar ook dat moet je bijhouden.
Bianchi Infinito - Ultegra 11s - FFWD F4R FCC/DT240
Surly CrossCheck - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly CrossCheck - 105 11s - DT RR511/DT350