Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies geschikte (race-)fiets

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 18 apr 2023 09:26

Misschien kan je eens rondvragen bij je roeivereniging, je zal daar vast niet de enige zijn die veel fietst.

Iemand kan je helpen met onderhoud of heeft nog wat leuks in de schuur staan met een laag stof erop

Tijmenvdzee
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2023 19:52

Tijmenvdzee 18 apr 2023 11:03

kopjethee schreef: 18 apr 2023 09:26 Misschien kan je eens rondvragen bij je roeivereniging, je zal daar vast niet de enige zijn die veel fietst.

Iemand kan je helpen met onderhoud of heeft nog wat leuks in de schuur staan met een laag stof erop
Ik zit bij een elitaire roeivereniging, die hebben allemaal fietsen van 4000 euro die ze gebruiken voor alles. Niet binnen budget ;)

Tijmenvdzee
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2023 19:52

Tijmenvdzee 18 apr 2023 11:06

Lcsmet schreef: 18 apr 2023 07:38 Oei, gaat iedereen nu een nieuwe fiets afraden?
Ik dacht dat het advies steeds N +1 was. :)

Maar ik begrijp het wel, TS is niet zo zuinig op zijn fiets en wil al na enkele maanden ee nieuwe, deze "nieuwe" zal er meer dan waarschijnlijk na enkele maanden ook niet meer als nieuw uitzien.

Aan TS,
Post wat foto's van wat er niet meer werkt aan je huidige fiets.
Dan krijg je hier veel gerichter advies en kan je nog belsuiten wat je wil doen.
Ik ben persoonlijk erg tevreden met mijn Fietsenmaker, rekent zelden meer dan 10 euro. Over het stukje zuinigheid: wat kan ik precies doen om dergelijke schade te voorkomen? Ik was hem weleens met een sopje; ketting smeren enzo… verder kan je in principe toch niet veel doen? Naast niet te veel stoep op stoep af, waar ik mij wel schuldig aan maak

Tijmenvdzee
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2023 19:52

Tijmenvdzee 18 apr 2023 12:44

Zie hier de foto’s
F387C7AE-078D-455E-8561-D5B3CD0E9053.jpeg
E1888C3F-A91D-466F-AEBF-F3144F9549B9.jpeg
F1E2705F-C22E-4FD3-BADF-5EF2323FECD1.jpeg
3CFEDFE8-D9AC-463C-A01E-5010B3C8BB4F.jpeg

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 apr 2023 13:33

Als jouw fietsenmaker dat voor een tientje fixt, ga ik daar voortaan ook heen.

Eerst even een professional naar het derailleurpat laten kijken. Als dat nog te richten of vervangen is, een nieuwe/tweedehands groep scoren. Wat erop zit is echt niet super exotisch ofzo. Dat moet met standaard gereedschap kunnen.

Verder is onderhoud meer dan sporadisch poetsen en iedere keer meer olie op de ketting kwakken. Echt goed schoonmaken, de kettingslijtage bijhouden en ketting op tijd vervangen, regelmatig je lagers van nieuw vet voorzien en b.v. een paar keer per jaar je pedalen loshalen en met nieuw vet monteren.
Ga je met een fiets van 2000€ zo om als met deze, is hij ook binnen een jaar afgeschreven.

Een andere vork zoeken voor de Koga is minder moeilijk als hij verder nog goed is trouwens.
Campagnolo Ultra Dork

abdr
Forum-lid
Berichten: 566
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 18 apr 2023 14:21

Tijmenvdzee schreef: 18 apr 2023 12:44 Zie hier de foto’s
F387C7AE-078D-455E-8561-D5B3CD0E9053.jpeg
Dat ziet er een total loss uit. De derailleurpad is volgens mij niet meer te richten, die zal waarschijnlijk afbreken als je dat probeert, en hij is ook niet te vervangen.

Dat het zover is kunnen komen ligt aan een gebrek aan zorg en onderhoud. Als de limietschroeven van de achterderailleur correct zijn afgesteld dan kan de achterderailleur niet in je achterwiel slaan. En ja, dat moet je zelf mee in de gaten houden. De ketting is ook één vieze smurrie, daar rij je in een mum van tijd je cassette en voorbladen mee kapot.

Ik zou een minder onderhoudsgevoelige fiets met naafversnelling en gesloten kettingkast (of riem) adviseren.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 apr 2023 14:25

Als ik jouw foto's van een naar jouw eigen zeggen "onderhouden" fiets kijk dan onderhoud ik mijn fiets echt heeeeeel maniakaal. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 apr 2023 14:49

Je kunt ook altijd zo'n los padtdtje vastklemmen met de QR.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Tijmenvdzee
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2023 19:52

Tijmenvdzee 18 apr 2023 15:14

De conclusie is dus: een nieuwe hybridefiets kopen?
Kunnen jullie mij vertellen waar ik op moet letten? Wat moet ik hebben, (zoals bijv: derailleur Shimano 105 of tiagra etc etc )
Verder: waar kan ik goede instructies vinden om onderhoud te leren?

En: wat voor specs raden jullie aan voor de gravelfiets?

Iemand van de roeivereniging heeft voor 1400 op marktplaats een goede canyon fiets kunnen krijgen, volledig Carbon, elektrisch schakelen, schijfremmen etc etc. Zoiets lijkt mij geluk hebben, maar waar kan ik dus op letten?

abdr
Forum-lid
Berichten: 566
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 18 apr 2023 16:55

Wat aan te raden is, is een fiets te kopen waar jij van warm wordt. Ik denk: jong, sportief, vlak terrein, geen tijd voor/zin in onderhoud: een fixie. Maar misschien denk jij iets anders.

Derailleurs vind ik niet aan te raden voor een fiets die de hele tijd buiten staat.

Goed onderhoud begint met mechanische sympathie. Dat wil zeggen, als er iets kraakt, piept, sleept of gewoon niet goed werkt, proberen te achterhalen wat het probleem is en het oplossen in plaats van te wachten tot het te laat is. De videos van ParkTool zijn goed en je kan hier op het forum altijd vragen stellen. Maar het meest leer je van een fiets in- en uit elkaar te halen, dat is best leuk en de tools kosten niet zoveel, met een koffertje fietsgereedschap van de Decathlon kan je al veel.

Tijmenvdzee
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2023 19:52

Tijmenvdzee 18 apr 2023 18:36

abdr schreef: 18 apr 2023 16:55 Wat aan te raden is, is een fiets te kopen waar jij van warm wordt. Ik denk: jong, sportief, vlak terrein, geen tijd voor/zin in onderhoud: een fixie. Maar misschien denk jij iets anders.

Derailleurs vind ik niet aan te raden voor een fiets die de hele tijd buiten staat.

Goed onderhoud begint met mechanische sympathie. Dat wil zeggen, als er iets kraakt, piept, sleept of gewoon niet goed werkt, proberen te achterhalen wat het probleem is en het oplossen in plaats van te wachten tot het te laat is. De videos van ParkTool zijn goed en je kan hier op het forum altijd vragen stellen. Maar het meest leer je van een fiets in- en uit elkaar te halen, dat is best leuk en de tools kosten niet zoveel, met een koffertje fietsgereedschap van de Decathlon kan je al veel.

Hey,
Ik wil best onderhouden. Echter ben ik een leek. Ik ben zeker niet te lui om een fiets elke week of vaker schoon te maken, na te checken op bepaalde dingen etc… daarvoor is het weekend! Versnellingen zijn zeker wel nodig, Nederland mag dan wel vlak zijn maar bruggen, etc zijn dat niet en wind is er overal erg veel, vooral in de buurt van water ;). Fiets staat ‘s nachts binnen.
Denk persoonlijk sowieso weer een hybride fiets. Maar welk merk, welke specificaties handig zijn weet ik niet precies.

Dat is de forens fiets;
Wat zijn de aanraders voor de gravelbike?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 apr 2023 19:02

Als 'ie je past qua geometrie (korte bovenbuis) is de Cube Nuroad zeg maar de Toyota Corolla onder de garvelfietsen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie