Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Het "post je fixed gear/single speed" topic

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 apr 2023 19:55

Sinds de commuter dood is rij ik alweer een tijdje brakeless op de fixie naar het werk. Dat klinkt spannender dan het is, want 95% van de reis gaat door de polder en Amsterdamse bos. En afremmen gaat best prima door je quads de kinetische energie te laten absorberen :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 apr 2023 20:56

Net terug van een rondje Soesterduinen, Soesterhoogt, Pyramide v Austerlitz etc, heel lichtjes op en neer dus. Ging prima op 51/19.

Binnenkort maar eens een tandje zwaarder steken om het wat spannender te maken :mrgreen:

Of toch die Surly Steamroller frameset bestellen #fixedgeargravel #tracklocross
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Dennis Beekelaar
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 aug 2015 13:06

Dennis Beekelaar 30 aug 2023 09:32

Afbeelding

Mijn bike 😀

kasper
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 30 mar 2024 20:28

Nieuwe coaster brake tracklocross aka terugtrapremracer
Nadat de vorige terugtrapremracer overleden was heb ik er nu eindelijk weer een. Het concept is eenvoudig. Terugtraprem met cyclocross bandjes, SPDs en race bikefit. Mijn oplossing om te gravel grinden en MTBen in de winter drek, maar vooral ook erg leuk.
Waarom leuk:
- Simpel, de cockpit wordt alleen ontsiert door mijn Wahoo
- Hard core
- Singlespeed
- Beetje spannender
Bijnaam hier thuis is de Suicycle. Alleen een achterrem, die snel blokkeert. Pedalen kun je niet vrij in de juiste positie zetten, dus lastiger opstappen en inklikken. Remmen niet in elke pedaal positie. Maar met een beetje oefening allemaal geen enkel probleem.

Frame: Gazelle Tour de France uit de 90s, zie tweede foto (voorbeeld)
Remnaaf: Shimano CB-E110, aangepast voor 130 mm inbouwbreedte en nog een paar mods.
Verzet: 38x16t
Stuur:
Flatbar van 44 cm met barends. Daarmee heb ik eigenlijk hetzelfde als een racestuur met remgrepen. Dus gelijk aan mijn gravelbike (1x11) en racefiets (singlespeed).

Gewicht: zwaar.

Vandaag 80 km gravel op de Hondsrug gereden met een paar singletracks van MTB route Gieten/Gasselte. Net zo leuk als op de gravelbike alleen harder werken. Zodra het bos droog genoeg is voor versleten Gravel Kings weer om de Gravelbike.

Nog andere terugtrappers hier?

Afbeelding

Oorspronklijke fiets (voorbeeld)
Afbeelding

Plaats reactie