Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4354
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Vandaag toch gezien. Gelukkig voor diegene was het op een verzorgingspunt van de AGR, maar het gaf wel een behoorlijke knal en de band lag volledig van het wiel.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Profs reden/rijden altijd op tubes.
Nu, sommigen, met bandjes al dan niet tubeless rijden kan ik mij inbeelden dat dat bij een lek op het moment dat er op de limiet wordt gereden een wereld van verschil is vergeleken met tubes.
Nu, sommigen, met bandjes al dan niet tubeless rijden kan ik mij inbeelden dat dat bij een lek op het moment dat er op de limiet wordt gereden een wereld van verschil is vergeleken met tubes.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ja precies, dat lijkt me ook meer wat er aan de hand is, met biba’s hadden ze dezelfde problemen gehad die toeristen niet hebben. Daarnaast zullen ineos rijders graag dat (gesponsorde?) schuimrubber promoten, die dat zal ongetwijfeld ook mee spelen.
Ik kan me wel voorstellen dat we de komende tijd ook meer problemen bij toeristen gaan zien hoor, zoals scottwilco zegt. Maar dat zal vaak weer user error zijn nu er meer en meer fietsen standaard tubeless en hookless geleverd worden terwijl er ook nog genoeg lieden zijn die 8 bar als de heilige graal zien.
Wie gaat hen vertellen dat 5 bar de max is als ze online een Canyon CFR eTap met Zipp 454 NSW hookless wielen bestellen, bijvoorbeeld? Of gewoon een wielset bij de webshops? Er zullen ongetwijfeld waarschuwingsstickers op zitten, maar wie leest dat nou, voor hij ze er af trekt?
Als inmiddels langere tijd tubeless gebruiker juich ik het toe dat de techniek nu snel meer mainstream wordt, maar tegelijk vrees ik dat het nog een boel “gedoe” gaat opleveren.
Ik denk dat de fout ook vaak bij de gebruiker (teveel bar bv) of zelfs bij de winkelier ligt, die een fiets verkoopt met hookless wielen zonder uitleg. Klant weet dan niet eens dat er hookless wielen onder zien fietsen zitten, laat staan dan ze weten dat er alleen tubeless banden op mogen. En dan komen er inderdaad ongelukken..
En de vraag is dan ook nog hoe goed de lokale fietswinkel het zal supporten. Als je net een fietsmaker van de oude stempel hebt die al dat nieuwe gedoe maar niks vindt...
Zo kreeg mijn vrouw het geweldige advies om de Li-Ion accu de eerste keer helemaal leeg te rijden, en dan 1 dag aan de acculader. Vroeger bij nicad en nimh zal dat wellicht goed advies zijn geweest, maar Li-Ion en LiPo mag je nooit helemaal drainen . Je loopt het risico de accu te beschadigen. Zelfs met protectie circuits wordt aangeraden om er minimaal 5-10% in te laten (noodgevallen daargelaten natuurlijk) en dan op te laden. Zelfs opladen tot 100% verkort de levensduur van deze accu's, mja je wil natuurlijk ook wel de range kunnen halen.
Maar het ging hier over Tubeless. Als je dan net een fietsenmaker hebt die zoiets heeft van: onder de 7bar moet je niet op de fiets stappen, dan wordt het wel spannend als je hookless gebruikt. Zeker als je zelf dan niet op de hoogte bent, en de fietsenmaker op z'n blauwe ogen vertrouwd.
Zo kreeg mijn vrouw het geweldige advies om de Li-Ion accu de eerste keer helemaal leeg te rijden, en dan 1 dag aan de acculader. Vroeger bij nicad en nimh zal dat wellicht goed advies zijn geweest, maar Li-Ion en LiPo mag je nooit helemaal drainen . Je loopt het risico de accu te beschadigen. Zelfs met protectie circuits wordt aangeraden om er minimaal 5-10% in te laten (noodgevallen daargelaten natuurlijk) en dan op te laden. Zelfs opladen tot 100% verkort de levensduur van deze accu's, mja je wil natuurlijk ook wel de range kunnen halen.
Maar het ging hier over Tubeless. Als je dan net een fietsenmaker hebt die zoiets heeft van: onder de 7bar moet je niet op de fiets stappen, dan wordt het wel spannend als je hookless gebruikt. Zeker als je zelf dan niet op de hoogte bent, en de fietsenmaker op z'n blauwe ogen vertrouwd.
Yup, aan de ene kant is hookless denk ik een goede aanjager van tubeless omdat je in ieder geval al de juiste banden moet gebruiken en ook gedwongen wordt op de juiste manier tubeless te gebruiken met een lage druk, in plaats van dat mensen na 1 keer op een 7bar latex sproeier gezeten te hebben tubeless opgeven.
Aan de andere kant is de mode of failure voor de wat minder geinformeerde berijders ervan mogelijk gelijk een stuk catestrofaler.
Aan de andere kant is de mode of failure voor de wat minder geinformeerde berijders ervan mogelijk gelijk een stuk catestrofaler.
Ik ken een behoorlijk grote en "gerenommeerde" fietsenwinkel in Alkmaar die doodleuk overal 8 bar in knalt als een fiets de werkplaats verlaat. Tel uit je winst.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12637
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je moet een keuze maken......
Hoe vaak rijd je met de huidige banden nou lek op de racer. Ik zit ongeveer op 1x in de 3jaar een 20k.
Ik doe er vloeistof in voor het dichten, niet perse voor lek rijden.
Maar een doorn of steentje dicht de vloeistof altijd wel, grotere gaten is afhankelijk waar het gat zit en hoe vers de vloeistof is.
De problemen in prb moet je niet naar kijken. Daar reden er veel op te lage spanning en op een hooked velg gaat dat snel buren en dan ben je klaar.
Ik zou de setups graag zien, ik denk gewoon verkeerde montage, niet strak genoeg, verkeerde vloeistof, te weinig tape, met sop gemonteerd, niet eerder dan prb mee gereden, je moet ze wel ff inrijden een week van te voren als je er zo extreem mee gaat doen.
Hoe vaak rijd je met de huidige banden nou lek op de racer. Ik zit ongeveer op 1x in de 3jaar een 20k.
Ik doe er vloeistof in voor het dichten, niet perse voor lek rijden.
Maar een doorn of steentje dicht de vloeistof altijd wel, grotere gaten is afhankelijk waar het gat zit en hoe vers de vloeistof is.
De problemen in prb moet je niet naar kijken. Daar reden er veel op te lage spanning en op een hooked velg gaat dat snel buren en dan ben je klaar.
Ik zou de setups graag zien, ik denk gewoon verkeerde montage, niet strak genoeg, verkeerde vloeistof, te weinig tape, met sop gemonteerd, niet eerder dan prb mee gereden, je moet ze wel ff inrijden een week van te voren als je er zo extreem mee gaat doen.