Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 15 apr 2023 18:29

Vandaag toch gezien. Gelukkig voor diegene was het op een verzorgingspunt van de AGR, maar het gaf wel een behoorlijke knal en de band lag volledig van het wiel.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 15 apr 2023 18:37

Tubeless is voor mij geen succes op de racefiets. Te weinig latex en te hoge druk waardoor het niet goed kan werken. Gravelbike en mountainbike werkt tubeless prima voor mij.
Dogma F

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 apr 2023 19:07

Profs reden/rijden altijd op tubes.
Nu, sommigen, met bandjes al dan niet tubeless rijden kan ik mij inbeelden dat dat bij een lek op het moment dat er op de limiet wordt gereden een wereld van verschil is vergeleken met tubes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 15 apr 2023 19:14

Lcsmet schreef: 15 apr 2023 19:07 Profs reden/rijden altijd op tubes.
Nu, sommigen, met bandjes al dan niet tubeless rijden kan ik mij inbeelden dat dat bij een lek op het moment dat er op de limiet wordt gereden een wereld van verschil is vergeleken met tubes.
Ja precies, dat lijkt me ook meer wat er aan de hand is, met biba’s hadden ze dezelfde problemen gehad die toeristen niet hebben. Daarnaast zullen ineos rijders graag dat (gesponsorde?) schuimrubber promoten, die dat zal ongetwijfeld ook mee spelen.

Ik kan me wel voorstellen dat we de komende tijd ook meer problemen bij toeristen gaan zien hoor, zoals scottwilco zegt. Maar dat zal vaak weer user error zijn nu er meer en meer fietsen standaard tubeless en hookless geleverd worden terwijl er ook nog genoeg lieden zijn die 8 bar als de heilige graal zien.

Wie gaat hen vertellen dat 5 bar de max is als ze online een Canyon CFR eTap met Zipp 454 NSW hookless wielen bestellen, bijvoorbeeld? Of gewoon een wielset bij de webshops? Er zullen ongetwijfeld waarschuwingsstickers op zitten, maar wie leest dat nou, voor hij ze er af trekt? ;)

Als inmiddels langere tijd tubeless gebruiker juich ik het toe dat de techniek nu snel meer mainstream wordt, maar tegelijk vrees ik dat het nog een boel “gedoe” gaat opleveren.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 15 apr 2023 19:32

Ik denk dat de fout ook vaak bij de gebruiker (teveel bar bv) of zelfs bij de winkelier ligt, die een fiets verkoopt met hookless wielen zonder uitleg. Klant weet dan niet eens dat er hookless wielen onder zien fietsen zitten, laat staan dan ze weten dat er alleen tubeless banden op mogen. En dan komen er inderdaad ongelukken..

derxx
Forum-lid
Berichten: 726
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 15 apr 2023 19:36

En de vraag is dan ook nog hoe goed de lokale fietswinkel het zal supporten. Als je net een fietsmaker van de oude stempel hebt die al dat nieuwe gedoe maar niks vindt...
Zo kreeg mijn vrouw het geweldige advies om de Li-Ion accu de eerste keer helemaal leeg te rijden, en dan 1 dag aan de acculader. Vroeger bij nicad en nimh zal dat wellicht goed advies zijn geweest, maar Li-Ion en LiPo mag je nooit helemaal drainen . Je loopt het risico de accu te beschadigen. Zelfs met protectie circuits wordt aangeraden om er minimaal 5-10% in te laten (noodgevallen daargelaten natuurlijk) en dan op te laden. Zelfs opladen tot 100% verkort de levensduur van deze accu's, mja je wil natuurlijk ook wel de range kunnen halen.
Maar het ging hier over Tubeless. Als je dan net een fietsenmaker hebt die zoiets heeft van: onder de 7bar moet je niet op de fiets stappen, dan wordt het wel spannend als je hookless gebruikt. Zeker als je zelf dan niet op de hoogte bent, en de fietsenmaker op z'n blauwe ogen vertrouwd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 15 apr 2023 19:56

Yup, aan de ene kant is hookless denk ik een goede aanjager van tubeless omdat je in ieder geval al de juiste banden moet gebruiken en ook gedwongen wordt op de juiste manier tubeless te gebruiken met een lage druk, in plaats van dat mensen na 1 keer op een 7bar latex sproeier gezeten te hebben tubeless opgeven.

Aan de andere kant is de mode of failure voor de wat minder geinformeerde berijders ervan mogelijk gelijk een stuk catestrofaler.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 15 apr 2023 20:36

Ik ken een behoorlijk grote en "gerenommeerde" fietsenwinkel in Alkmaar die doodleuk overal 8 bar in knalt als een fiets de werkplaats verlaat. Tel uit je winst.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 15 apr 2023 21:16

En precies daar gaat het fout. Fietsenmaker knalt er teveel bar in, licht de klant niet in over hoe en wat. Klant heeft vervolgens een issue met zijn wiel/band --> Conclusie: Tubeless/hookles is gevaarlijk.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 15 apr 2023 23:03

Dus we moeten terug naar tubes.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 16 apr 2023 07:28

Nee, gewoon binnenbanden in een racer.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 apr 2023 08:54

Je moet een keuze maken......
Hoe vaak rijd je met de huidige banden nou lek op de racer. Ik zit ongeveer op 1x in de 3jaar een 20k.

Ik doe er vloeistof in voor het dichten, niet perse voor lek rijden.
Maar een doorn of steentje dicht de vloeistof altijd wel, grotere gaten is afhankelijk waar het gat zit en hoe vers de vloeistof is.

De problemen in prb moet je niet naar kijken. Daar reden er veel op te lage spanning en op een hooked velg gaat dat snel buren en dan ben je klaar.
Ik zou de setups graag zien, ik denk gewoon verkeerde montage, niet strak genoeg, verkeerde vloeistof, te weinig tape, met sop gemonteerd, niet eerder dan prb mee gereden, je moet ze wel ff inrijden een week van te voren als je er zo extreem mee gaat doen.

Plaats reactie