Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Rear Derailleur Schimano 105

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 01 apr 2023 21:50

Hey forum leden
is er iemand onder jullie die ook problemen heeft met de achterderailleur van Schimano 105 mechanisch van bouwjaar 2022 op een Ridley Fenix Sl Disq.
De derailleur schakelt perfect op maar bij het afschakelen neerwaarts (naar de kleine kroontjes) loopt het mis.
Soms lukt het perfect en soms moet je 2x afschakelen en 1x terug om 1 kroontje te zakken.De derailleur pad is perfect recht.
Er wordt gezegd dat de binnenkabel niet goed zou zijn van in fabriek uit op deze Ridley fietsen. Iemand vertelde mij dat er een andere binnenkabel in moet een bruinkleurige kabel volgens hem.
De afstelling is reeds al enkele malen gebeurd maar telkens weer hetzelfde probleem.
Nu misschien verander ik wel binnen en buitenkabel mocht in dit geval de kabels die in Ridley gebruikt worden het probleem zijn.
Mochten er onder jullie zijn die dit hetzelfde probleem hebben of gehad dan hoor ik het graag.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 apr 2023 22:25

Correct opschakelen, slecht afschakelen; standaard probleem als je te veel wrijving hebt in de derailleurkabel en zijn buitenkabel.
Eventueel omdat er vuil in zit, eventueel omdat ergens een knik in de buitenkabel zit, buitenkabel eventueel slecht afgeknipt, slecht afgewerkt of gewoon te goedkoop materiaal... of ook; bij die fietsen met interne kabelloop komt het sneller voor omdat de kabel dikwijls extra bochten maakt.

Een nieuw kabel/buitenkabel lost het veelal op; dikwijls zit het probleem in het laatste stukje kabel; dat vervangen of eens goed doorblazen, eens vol dunne olie stoppen, uiteinde van buitenkabel goed open duwen... kan het probleem wel eens oplossen zonder nieuwe set... (wel spannend of je de kabel nadien terug door de buitenkabel krijgt).

Maar je fiets is nog zeer nieuw; tenzij je meer dan 10k km gereden hebt, zou ik toch even gaan zeuren bij de verkoper of hij het niet oplost....

Walter

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 02 apr 2023 21:11

hein69 schreef: 01 apr 2023 21:50 Hey forum leden
is er iemand onder jullie die ook problemen heeft met de achterderailleur van Schimano 105 mechanisch van bouwjaar 2022 op een Ridley Fenix Sl Disq.
De derailleur schakelt perfect op maar bij het afschakelen neerwaarts (naar de kleine kroontjes) loopt het mis.
Soms lukt het perfect en soms moet je 2x afschakelen en 1x terug om 1 kroontje te zakken.De derailleur pad is perfect recht.
Er wordt gezegd dat de binnenkabel niet goed zou zijn van in fabriek uit op deze Ridley fietsen. Iemand vertelde mij dat er een andere binnenkabel in moet een bruinkleurige kabel volgens hem.
De afstelling is reeds al enkele malen gebeurd maar telkens weer hetzelfde probleem.
Nu misschien verander ik wel binnen en buitenkabel mocht in dit geval de kabels die in Ridley gebruikt worden het probleem zijn.
Mochten er onder jullie zijn die dit hetzelfde probleem hebben of gehad dan hoor ik het graag.
.

Zelfde fiets en zelfde probleem gehad. Uiteindelijk bij de FM even langs gebracht en die heeft netjes gefixt. Hij heeft niets vervangen alleen afgesteld. Originele kabels dus nog en 13.000 km op de teller.

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 02 apr 2023 22:10

Wout88 schreef: 02 apr 2023 21:11
hein69 schreef: 01 apr 2023 21:50 Hey forum leden
is er iemand onder jullie die ook problemen heeft met de achterderailleur van Schimano 105 mechanisch van bouwjaar 2022 op een Ridley Fenix Sl Disq.
De derailleur schakelt perfect op maar bij het afschakelen neerwaarts (naar de kleine kroontjes) loopt het mis.
Soms lukt het perfect en soms moet je 2x afschakelen en 1x terug om 1 kroontje te zakken.De derailleur pad is perfect recht.
Er wordt gezegd dat de binnenkabel niet goed zou zijn van in fabriek uit op deze Ridley fietsen. Iemand vertelde mij dat er een andere binnenkabel in moet een bruinkleurige kabel volgens hem.
De afstelling is reeds al enkele malen gebeurd maar telkens weer hetzelfde probleem.
Nu misschien verander ik wel binnen en buitenkabel mocht in dit geval de kabels die in Ridley gebruikt worden het probleem zijn.
Mochten er onder jullie zijn die dit hetzelfde probleem hebben of gehad dan hoor ik het graag.
.

Zelfde fiets en zelfde probleem gehad. Uiteindelijk bij de FM even langs gebracht en die heeft netjes gefixt. Hij heeft niets vervangen alleen afgesteld. Originele kabels dus nog en 13.000 km op de teller.
Deze is reeds binnengeweest bijj de fm en ook bijgeregeld en na enkele ritten hetzefde probleem,intussen eventjes bij een andere fm geweest en deze zei mij dat het een andere kabel moet gemonteerd woden op deze versie.
Dus nu dinsdag binnen bij de fm en alles laten vervangen en we zien dan of het effectief de oplossing is.

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 04 apr 2023 13:23

iemand ervaring met polymeer kabels!
Zijn deze echt zoveel beter.

Plaats reactie