Eigenlijk vind ik het advies van @Lcsmet het beste. Op mijn JGuillem wegfiets heb ik sinds de winter ook een GRX crankset. De 48-31 variant. Ik heb dit vooral gedaan met het oog op klimvakanties icm “niet jonger” worden én wat lichamelijk ongemak.
48 als groot blad bevalt uitstekend. 31 voor het klimverzet is ook ideaal. Een 11-34 is icm met het 31-blad voor mij als zware/ slechte klimmer heel fijn. Een betere klimmer kan het 31 blad combineren met een mooi verlopende cassette. Win-win-win zou ik zeggen.
Semi compact met kleiner binnenblad
Ik ga voor een 50/34 combinatie. Voor die paar tientjes wil ik niet het risico lopen in de Alpen geïrriteerd op de fiets te zitten, omdat het niet lekker schakelt.
En ik lees hier en daar op internet dat er toch wel een redelijke kans is dat de ketting eraf kan vallen als je van het buitenblad naar het binnenblad schakelt.
Bedankt voor alle antwoorden!
En ik lees hier en daar op internet dat er toch wel een redelijke kans is dat de ketting eraf kan vallen als je van het buitenblad naar het binnenblad schakelt.
Bedankt voor alle antwoorden!
De cassette is een 11-34, dus op zich prima.
Met de huidige setup ben ik afgelopen zomer zonder problemen bijvoorbeeld de Albulapass en Julierpass in Zwitserland opgereden met achter vaak nog 1 of 2 kransjes over.
Ik kom dus prima boven, maar na een uur of 4 fietsen zou ik het toch wel lekker vinden om nog iets meer terug te kunnen schakelen.
Ik ben niet iemand die continue op een pas blijf rijden, maar het ook leuk vind om een afslag richting een dorpje hogerop de berg te nemen.
De wegen worden dan vaak steiler en tijdens een langere tocht zou ik het dan wel prettig vinden om nog enige reserve te hebben als ik een 15% helling op moet.
Met de huidige setup ben ik afgelopen zomer zonder problemen bijvoorbeeld de Albulapass en Julierpass in Zwitserland opgereden met achter vaak nog 1 of 2 kransjes over.
Ik kom dus prima boven, maar na een uur of 4 fietsen zou ik het toch wel lekker vinden om nog iets meer terug te kunnen schakelen.
Ik ben niet iemand die continue op een pas blijf rijden, maar het ook leuk vind om een afslag richting een dorpje hogerop de berg te nemen.
De wegen worden dan vaak steiler en tijdens een langere tocht zou ik het dan wel prettig vinden om nog enige reserve te hebben als ik een 15% helling op moet.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15959
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Op een racefiets is een 34 kransje achteraan het kleinste wat je normaliter kan monteren.
Dat heb je dus al.
Met een 36 voor en een 34 achter moet je op de "normale cols" toch echt wel overal boven geraken.
Als dat niet meer lukt uitkijken om het met een MTB te doen.
Bedenk eens even, je kan zoveel "reserve" meenemen dat je op de duur geen kransjes meer hebt waar je normaal op zou rijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Volgens mij is "iets" veranderen stukken goedkoper dan een MTB aanschaffen. Ik denk toch echt dat ik, iets ouder, en niet meer "overal" boven kom, voor een gravelgroep zou opteren. Ik stel het nog even uit.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15959
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Het graveltrapstel heb ik ook al gesuggereerd maar TS houdt vast aan een trapstel dat "maar" 6% lichter trapt dan wat hij nu heeft.
En die 6% gaat nooit het verschil maken tussen blijven rijden en afstappen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
50/34 is wat mij betreft voor wielertoeristen een stuk logischer dan 52/36. En als hij de die grotere bladen hier verslijt, kost het helemaal niks want het zijn slijtagedelen. Baat het niet dan schaadt het niet.
Campagnolo Ultra Dork