Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 27 mar 2023 14:11

Xheanortx schreef: 26 mar 2023 18:31
PTBoy schreef: 26 mar 2023 18:06
termi748 schreef: 24 mar 2023 12:09 Vreemd trainingsadvies deze week: Zondagavond beschikbaarheid ingevoerd, toen werd er voor vandaag een duurtraining van 3:30 opgegeven. Dinsdag en donderdag de voorgestelde trainingen gedaan. De verwachtte RPE bevestigd en toch veranderd de lange duur naar 2 uur blokjes intensieve duur.
Welke parameter wordt er nog meer gewogen dat dit aangepast wordt?
Ik heb dit nu weer gehad. Erg frustrerend. De voorgestelde training uitgevoerd, een RPE ingevoerd die lager was dan voorgesteld door de app, en toch is de 4-uur training van morgen gewijzigd in een 2-uur training. Het is lastig je dagen in te delen zo.

Ik gebruik Join nu zo'n 8 weken, en ik "mag" nog steeds niet langer fietsen dan 2 uur per training, ondanks dat ik (meestal) drie dagen in de week een beschikbaarheid invoer van 6 uur, en de andere dagen 2 uur per dag.
Had ik in het begin ook. Heb gewoon de trainingen verlengt met 2 uur na een tijdje ging join dit ook zelf zo invullen en weet die dat je meer belastbaar bent denk ik.

Als je gewend bent om veel meer uren te maken zou ik dat nu ook gewoon doen. D1 moet altijd kunnen
Ik doe inderdaad ook gewoon de duurtraining, anders ben ik bang dat het doel erg lastig wordt, nu nog maar 2 uurtjes trainen om op 10 juni 9 uur te kunnen volbrengen voelt niet goed. Overgins kreeg ik vorig jaar ook, voor mijn gevoel, te korte trainingen en heb ik daar ook langere duurtrainingen van gemaakt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 mar 2023 15:24

Dus eigenlijk te weinig vertrouwen in het trainingsschema.
Dan zou ik er niet te lang aan vasthouden. Zelfs als het schema in theorie het best zou passen bij een doel, gegeven je huidige trainingsvorm en belastbaarheid. Als je in je hoofd er geen vertrouwen in hebt en dus toch meer en langer gaat doen. Dan kan je het schema ook als leidraad ernaast houden, maar niet als leidend plan.

En misschien is het voor tussen je oren inderdaad wel vooral een kwestie van uren maken en zitvlees kweken. Al zou je dan een paar procent minder vermogen kunnen leveren aan het einde van de rit, zit je er qua vertrouwen wel veel lekkerder in.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 27 mar 2023 15:26

Klopt wel een beetje wat je zegt, en doe ik ook. Wat wel erg goed bevalt is de sturing in de intensiteit blokken. Het zou goed helpen als je het schema tot aan je doel al kan zien. Dit zou bijvoorbeeld op basis van je beschikbaarheid komende week kunnen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 mar 2023 15:56

Ja maar dat gaat dus niet het wordt aangepast op jouw gevoel en belasting twee weken zou misschien kunnen. (langer ook maar dat is dan net het weerbericht en kost wellicht op de achtergrond veel rekenkracht). Hou je maar aan het schema, dat werkt beter dan je eigen gevoel.

Ik begon in de derde week januari (wegens een griep) 3x 4 uur opgegeven. Zelf ging ik het eerste weekend jan 3, daarna 3u30 en dan 4.
Pas na twee weken een keer 2u30 en na vijf of zes pas 4u. Maar het werkt wel!
Ik heb er ook vaak moeite mee, nu in de laatste vier weken van het schema komen de leuke trainingen.
Had ook veel moeite in het begin met de duurtrainingen zonder conditie met veel wind en dan met 21km/h thuis te komen op de MTB. Nu is datzelfde 26km/h met minder HR en ook nog eens totaal binnen de D2 zone. zo snel gaat dat dus in zes weken.

hond
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 27 mar 2023 20:15

Deze week stond in Join voor ma 2u met 2x10min kracht en di 2u met 4x5min Vo2max.
Komende woensdag wil ik een stevige groepsrit rijden. Ik had dit ingegeven in Join met de duur erbij, maar tot mijn verbazing bleven de trainingen van ma en di gewoon staan. Omdat ik dit weekend za rustige duur heb gedaan en gisteren rust, lijkt het mij dan logischer om vandaag goed uitgerust die VO2max training te doen en dan morgen eventueel nog 2u duur. De kracht laat ik dan liever vallen en doe ik wel een keer kort op de Tacx, want buiten is dat moeilijker.

Helaas kan ik die training van di dan niet handmatig naar ma zetten. Dus wat ik net heb gedaan is gewoon de 4x5min Vo2max gereden die voor morgen gepland stond, daarna geupload via Strava naar Join, en daarbij gekozen dat ik niet de voorgestelde krachttraining heb uitgevoerd van ma (die heb ik op 'iets anders gedaan' gezet).

Vervolgens blijft wél de VO2max van di gewoon staan, dus zou ik dezelfde training die ik vandaag perfect heb uitgevoerd nog een keer terugkomen, wat natuurlijk niet juist is.... Blijkbaar ziet Join dan niet aan mijn data dat ik een 4x5min Vo2max training heb uitgevoerd? Ik ben nog niet veel afgeweken van het schema, maar dit zou toch juist de kracht van Join moeten zijn om dan automatisch bij te stellen naar de trainingsload die al gedaan is? Ik zou namelijk rustige training verwachten of rust voor di, omdat ik vandaag VO2max heb gedaan en anderzijds ook omdat ik voor woensdag nog die groepsrit erin heb gezet op zware inspanning.
Laatst gewijzigd door hond op 27 mar 2023 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 27 mar 2023 20:20

hond schreef: 27 mar 2023 20:15
Helaas kan ik die training van di dan niet handmatig naar ma zetten. Dus wat ik net heb gedaan is gewoon de 4x5min Vo2max gereden die voor morgen gepland stond, daarna geupload via Strava naar Join, en daarbij gekozen dat ik niet de voorgestelde krachttraining heb uitgevoerd van ma (die heb ik op 'iets anders gedaan' gezet).
Dat kan wel, je kan per dag handmatig elke willekeurige Join training selecteren.
Wel inderdaad apart als je vandaag de Vo2max hebt gedaan dat die voor morgen ook blijft staan.

hond
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 27 mar 2023 20:26

metor schreef: 27 mar 2023 20:20
hond schreef: 27 mar 2023 20:15
Helaas kan ik die training van di dan niet handmatig naar ma zetten. Dus wat ik net heb gedaan is gewoon de 4x5min Vo2max gereden die voor morgen gepland stond, daarna geupload via Strava naar Join, en daarbij gekozen dat ik niet de voorgestelde krachttraining heb uitgevoerd van ma (die heb ik op 'iets anders gedaan' gezet).
Dat kan wel, je kan per dag handmatig elke willekeurige Join training selecteren.
Wel inderdaad apart als je vandaag de Vo2max hebt gedaan dat die voor morgen ook blijft staan.
Je hebt gelijk, bedankt voor de tip. Als ik op dat 'refresh' symbool klik kan ik inderdaad ook zelf een training selecteren.
Dus heb die di nu op vandaag gezet en bij feedback 'voorgestelde training' gekozen. Er staat voor morgen nu een duurtraining met 1min kracht blokjes in, dus nu lijkt het wel goed te gaan!

Volgende keer dus eerst zelf de training selecteren die je hebt uitgevoerd, want Join kan dat dus niet uit de data zelf afleiden dat het om VO2max blokken ging?

Jan V.
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jan 2023 15:25

Jan V. 28 mar 2023 12:43

Wanneer ik de knop 'rit inplannen' wil gebruiken, sluit de JOIN app onmiddelijk af.
Verder werkt de app normaal. Ook na herhaald herinstalleren blijft het probleem zich voordoen. Na de crash krijg ik soms het bericht te zien dat er mogelijk een bug in de app aanwezig is.
Nog iemand met dit probleem ?

PTBoy
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2021 08:29

PTBoy 28 mar 2023 13:17

Jan V. schreef: 28 mar 2023 12:43 Wanneer ik de knop 'rit inplannen' wil gebruiken, sluit de JOIN app onmiddelijk af.
Verder werkt de app normaal. Ook na herhaald herinstalleren blijft het probleem zich voordoen. Na de crash krijg ik soms het bericht te zien dat er mogelijk een bug in de app aanwezig is.
Nog iemand met dit probleem ?
Yep, is hier ook zo. Blijkbaar een bug in de app. In ieder geval op Android.

PTBoy
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2021 08:29

PTBoy 28 mar 2023 13:21

PTBoy schreef: 28 mar 2023 13:17
Jan V. schreef: 28 mar 2023 12:43 Wanneer ik de knop 'rit inplannen' wil gebruiken, sluit de JOIN app onmiddelijk af.
Verder werkt de app normaal. Ook na herhaald herinstalleren blijft het probleem zich voordoen. Na de crash krijg ik soms het bericht te zien dat er mogelijk een bug in de app aanwezig is.
Nog iemand met dit probleem ?
Yep, is hier ook zo. Blijkbaar een bug in de app. In ieder geval op Android.
Ik zie net dat er een update van de app is. Daarmee werkt het weer.

Jan V.
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jan 2023 15:25

Jan V. 28 mar 2023 14:09

PTBoy schreef: 28 mar 2023 13:21
PTBoy schreef: 28 mar 2023 13:17
Jan V. schreef: 28 mar 2023 12:43 Wanneer ik de knop 'rit inplannen' wil gebruiken, sluit de JOIN app onmiddelijk af.
Verder werkt de app normaal. Ook na herhaald herinstalleren blijft het probleem zich voordoen. Na de crash krijg ik soms het bericht te zien dat er mogelijk een bug in de app aanwezig is.
Nog iemand met dit probleem ?
Yep, is hier ook zo. Blijkbaar een bug in de app. In ieder geval op Android.
Ik zie net dat er een update van de app is. Daarmee werkt het weer.
In de Play Store is momenteel nog geen update te zien...

Jan V.
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jan 2023 15:25

Jan V. 28 mar 2023 14:13

Nu wel. Probleem opgelost. Thanks.

Plaats reactie