Het grote domme vragen topic
Binnenkort (hoop ik toch) gaat de winterfiets weer aan de haak en gebruik ik meestal de zomerfiets.
Winterfiets is tubeless met Docblue latex. Hoe sla ik de wielen het beste op? Leeg maken, drogen en open laten tot volgende rit? Gewoon laten zitten, af en toe draaien en bijvullen zodra er meer gereden wordt?
Winterfiets is tubeless met Docblue latex. Hoe sla ik de wielen het beste op? Leeg maken, drogen en open laten tot volgende rit? Gewoon laten zitten, af en toe draaien en bijvullen zodra er meer gereden wordt?
Dogma F
Ik laat het gewoon zitten, misschien dat ik de wielen over 1-2 maanden nog een keer nodig heb. Mochten de wielen de hele periode niet gebruikt worden, dan maak ik ze in de herfst schoon, haal de oude latex eruit en stop er nieuwe in. Misschien kan het ook anders, maar na een jaar zitten er vaak wel wat koeken/klontjes in de latex bij mij.Ramon73 schreef: ↑25 mar 2023 23:11 Binnenkort (hoop ik toch) gaat de winterfiets weer aan de haak en gebruik ik meestal de zomerfiets.
Winterfiets is tubeless met Docblue latex. Hoe sla ik de wielen het beste op? Leeg maken, drogen en open laten tot volgende rit? Gewoon laten zitten, af en toe draaien en bijvullen zodra er meer gereden wordt?
Als ik wielen voor langere tijd weg hang probeer ik elke maand wel een keertje te draaien, om te voorkomen dat de sealant een brok gaat vormen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 10532
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Doe ik ook.
Misschien is er markt voor een apparaat net als bij horloges
Misschien is er markt voor een apparaat net als bij horloges

Domme vraag dan maar,Bij arm en beenstukken stiknaad bij aantrekken:binnenkant-achterkant of toch de buitenkant.En als er ook nog een label in zit die niet niet gelijk aan de stiknaad zit.Ik heb bijvoorbeeld van Sportfull beenstukken en er staat ook nog Links en Rechts in en een afbeelding van Sportfull aan de buitenzijde om het makkelijk te maken.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Cannondale Topstone 4
Bij armstukken moet de stiknaad aan de binnenzijde van de arm. Bij beenstukken moet de stiknaad aan de achterkant. Fouten tegen deze overduidelijke regels worden bestraft door de stijlpolitie.
hun fietsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 10532
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Maar dan moet het merk dit wel goed doen.
Bij craft zit de naad op de beenstukken echt verkeerd.
Die stijl intresseert met niet maar wel de irritatie bij mijn bovenbenen waar ze het zadel(klem) raken.
Ik doe ze gewoon met de naad naar buiten.
Bij craft zit de naad op de beenstukken echt verkeerd.
Die stijl intresseert met niet maar wel de irritatie bij mijn bovenbenen waar ze het zadel(klem) raken.
Ik doe ze gewoon met de naad naar buiten.
Ik had laatst een nieuwe vork in mijn mtb gezet.
Ik was even bij de fm en die zei dat je soms wat olie op die rubbers die om de poten zitten moest smeren zodat ze niet uitdrogen.
Maar kan dat met wd40 of sloop ik ze dan juist?
Of moet ik echt zo'n flesje smeerolie hebben als dit bv : https://www.bol.com/nl/nl/p/kroon-oil-h ... uctPageUrl
Ik was even bij de fm en die zei dat je soms wat olie op die rubbers die om de poten zitten moest smeren zodat ze niet uitdrogen.
Maar kan dat met wd40 of sloop ik ze dan juist?
Of moet ik echt zo'n flesje smeerolie hebben als dit bv : https://www.bol.com/nl/nl/p/kroon-oil-h ... uctPageUrl
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 4569
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De smerende olie zit in de vorkpoten. Zoek maar eens op wat het service interval van die vork is `lower leg service'. Dat is eigenlijk niet meer dan olie vervangen en de wiper seals schoonmaken. Tech docs van je vork speciferen welke olie en hoe veel.Verder kan je beter gewoon geen olie op de buitenkant doen. Dat trekt vuil aan en werkt averechts.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!