Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Gezocht: dingetje om derailleurkabel te geleiden

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 25 mar 2023 14:16

Mijn voorderailleur van mijn gravelbike loopt snel vast wanneer het erg modderig is. Het euvel zit hem in de kabel die onder de trapas doorgaat, als daar te veel troep komt dan gaat schakelen niet meer.
Afbeelding

Nu ben ik aan het denken of ik dit niet kan oplossen door stukje buitenkabel er om heen te doen maar dan zal ik waarschijnlijk dat plastic dingetje waarmee de kabel vastgehouden wordt, ook moeten aanpassen. Hoe heet zoiets en is daar iets anders voor te krijgen? En waarschijnlijk moet ik de buitenkabel op een hoger punt ook nog vastzetten met iets?

Tips, ideeen? Of misschien compleet andere oplossingen?
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 25 mar 2023 14:23

Je kunt dit misschien oplossen met een stukje liner, die zijn niet zo dik als een buitenkabel waardoor je het "dingetje" ook niet hoeft aan te passen. Dat "dingetje" wordt meestal cable guide oid genoemd.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 mar 2023 15:54

Woefdram schreef: 25 mar 2023 14:23 Je kunt dit misschien oplossen met een stukje liner, die zijn niet zo dik als een buitenkabel waardoor je het "dingetje" ook niet hoeft aan te passen. Dat "dingetje" wordt meestal cable guide oid genoemd.
. . . of gewoon op z'n Nederlands "kabelgeleider onder bracket".
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

abdr
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 25 mar 2023 16:50

Het zou mij zeer sterk verwonderen moest het probleem in die kabelgeleider zitten. Als je probeert met de hand van een shifterkabel tegen te houden bij het schakelen merk je hoeveel trekkracht daar achter zit. Volgens mij trek je die kabel altijd los, zelfs al zou je de kabel in de geleider vastlijmen. Ik acht het veel waarschijnlijker dat het mechanisme van de derailleur vol modder komt te zitten waardoor die niet meer wil schakelen.

Dat gezegd zijnde, de voorderailleurs van de R7000, R8000, … en GRX reeks hebben een ingebouwde kabelstop voor buitenkabel dus je zou 1 doorlopende buitenkabel kunnen trekken van de shifter tot de derailleur.

abdr
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 25 mar 2023 17:13

PS Ik heb al twee keer kabelbreuk gehad in mijn R7000 shifters. In eerste instantie verraadt zich dat door slecht schakelen omdat de kabel uitrafelt tot hij breekt.

Aangezien alle mechanische shifters van Shimano op dezelfde manier opgebouwd zijn, zou ik eerst dat controleren. Het is gemakkelijk: remgreeprubbers omhoog rollen, dan het doorschijnende venstertje aan de binnenkant van de shifter openen en de kabel goed nakijken in alle versnellingen.

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 25 mar 2023 17:28

Dank voor alle reacties.

Kabels zijn nog niet zo lang geleden vervangen, dus daar zit momenteel geen slijtage op. Wel de vorige keer idd een kabel overgetrokken. Wat wel opviel was dat het kleine plaatje op de voorderailleur waar de L en H schroefjes zitten, een beetje verbogen was. Die is inmiddels weer recht gebogen.

@abdr heb je daar misschien een afbeelding van hoe de buitenkabel dan tot in de voorderailleur afgemonteerd is?
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mar 2023 01:29

Ik heb in de tijd dat ik best wel wat de MTB reed nooit problemen gehad in de Vlaamse klei met schakelen van de voorderailleur. En dan kwam ik wel eens thuis met een kluit modder rond de trapas waarin je de voorderailleur nog nauwelijk waarnam. En even afspuiten met water er het zag er weer goed uit.

Dus op zich verbaasd het me wel wat dat je hier een probleem hebt.
Is het probleem er zowel bij op- als afschakelen. Bij afschakelen kan modder in de derailleur dat wel eens moeilijker maken.

Als het plaatje waar L-H schroeven in zitten niet meer helemaal rigide is, kan ik met wel voorstellen dat schakelen niet meer zuiver is.

abdr
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 26 mar 2023 18:49

Gabrie schreef: 25 mar 2023 17:28 @abdr heb je daar misschien een afbeelding van hoe de buitenkabel dan tot in de voorderailleur afgemonteerd is?
De kabelstop zit aan de achterkant van de derailleur, hier een GRX 810.
26160_3_S_200.JPG
Op mijn dagdagelijkse alle wind-en-weer fiets (R7000 105 derailleur):
1.jpg

Plaats reactie