Alles over vakanties op én met de fiets

Easyjet extra spullen in fietskoffer een probleem?

bernowal
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2023 17:26

bernowal 22 mar 2023 17:29

Ik wil komende dagen terugvliegen met Easyjet vanaf 1 van de Canarische Eilanden. Easyjet geeft op website aan dat er alleen een fiets id koffer mag. Heen vloog ik met Transavia, die daarover niets schrijven.

Heeft iemand ervaring met Easyjet en z’n fietskoffer volgestouwd zonder er problemen mee te krijgen?

basvv
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 11 aug 2014 10:55

basvv 25 mar 2023 09:01

Geen ervaring met Easyjet maar wel met andere airlines die vergelijkbare voorwaarden hebben. Als ik vlieg met m'n fiets is dat altijd mijn enige stuk ingecheckte bagage en zit de tas/koffer altijd vol met kleding en andere meuk. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Ik vraag me ook af of ze dat überhaupt kunnen en/of willen controleren, want de scan (of indien nodig handmatige inspectie van de inhoud) wordt niet door de vliegmaatschappij gedaan maar door het veiligheidspersoneel van de luchthaven. Lijkt me niet dat ze je bij de incheckbalie gaan vragen om je koffer te openen.

Wat me het afgelopen jaar wel is opgevallen, is dat mijn fietstas tegenwoordig wel altijd gewogen wordt; dat was pre-corona bijna nooit het geval. Dat kan soms wel spannend zijn, want mijn fietstas (Evoc Bike bag pro) met fiets en andere bagage zit altijd op of net onder de limiet van 30kg die veel vliegmaatschappijen hanteren. Met een harde fietskoffer en een fiets met schijfremmen ga je vrij makkelijk over de 30kg heen als je er andere bagage bijsteekt denk ik.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 mar 2023 09:08

Niemand controleert t. Behalve t gewicht.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 mar 2023 09:44

En het gewicht werd door Ryan Air meer dan 10 jaar geleden regelmatig gecontroleerd. Het liefst op de retourvlucht, als de rest van je bagage al uit zicht is. Zodat overpakken naar je gewone bagage geen optie meer was.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mar 2023 09:46

Gewogen idd lang niet altijd. Maar je wil geen gezeik, dus vooraf altijd de boel wegen zodat je niet voor verassingen komt te staan.

Wat jij in je fietskoffer vervoert is jouw zaak daar heeft EasyJet helemaal niks van doen. Behalve dan natuurlijk illegale spullen.

Banden ook gewoon vol laten is mijn advies.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 mar 2023 10:21

Ben afgelopen week naar Mallorca gevlogen (Transavia). Heenvlucht werd de koffer wel gewogen, terugvlucht niet. Het max gewicht is 32kg en op de vraag of de banden leeg waren zei ik ja (wat niet zo was uiteraard). Mijn koffer was, vol met kleding en dergelijke, 30kg. Ik had ook handbagage bij mij en daar altijd de schoenen, pedalen, helm, en een setje kleding in zodat ik altijd een fiets kan huren, mocht de fiets niet tijdig aankomen.

In tegenstelling van wat Jans aangeeft wordt de koffer altijd gewogen wanneer je de handbagage nog bij je hebt, dus je kan eenvoudig wat overhevelen. Je mag naast de handbagage ook nog een laptop tas mee en daar kan ook altijd nog wel wat spul in.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 mar 2023 10:32

Handbagage is iets anders dan een koffer. Als je met meerdere mensen gaat en niet allemaal je eigen fiets mee neemt is een koffer echt niet zo bijzonder.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 mar 2023 10:58

Jans schreef: 25 mar 2023 10:32 Handbagage is iets anders dan een koffer. Als je met meerdere mensen gaat en niet allemaal je eigen fiets mee neemt is een koffer echt niet zo bijzonder.
Je hoort mij ook niet zeggen dat een koffer bijzonder is. Mijn advies is om naast je fietskoffer gewoon gratis een trolley mee te nemen als handbagage waar je altijd nog spul in kunt doen, mocht je fietskoffer te zwaar zijn.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 mar 2023 11:14

Ik zei dus dat een koffer dan al uit zicht is. Ik zei niets over handbagage.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 mar 2023 13:40

Helemaal goed Jans

1094
Forum-lid
Berichten: 1596
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 25 mar 2023 13:52

Waarom laten jullie de banden niet leeglopen dan?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 25 mar 2023 14:34

Nou, eh, de druk in het vliegtuig komt ongeveer overeen met de druk op 1800-2200m. Als je ze daarvoor moet laten leeglopen, dan zou dat betekenen dat ik bergop moet stoppen om wat lucht uit de bandjes te laten lopen en in de afdaling weer om bij te blazen. En dat met een heel peloton....

Mocht de druk in het vliegtuig toch lager worden, dan is er meer aan de hand en zou de toestand van je bandjes echt je allerlaatste zorg moeten zijn.

Plaats reactie