Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vraag 2 kettingen gebruiken.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2968
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 22 mar 2023 14:16

Ik heb er nooit een onderbouwing van gezien maar er wordt wel eens geroepen dat een missing link of quick link sowieso vervangen moet worden met een nieuwe ketting maar dat een keer losmaken en weer vastmaken niet een probleem moet zijn. Ik heb net de gebruiksaanwijzing van Shimano even gelezen maar daar staat inderdaad maar 1x gebruiken en dan vervangen.

Van KMC vind ik die re-usable links altijd veel te losjes vastklikken trouwens. Maar dat is puur gevoel. Dus daarom gebruik ik eigenlijk alleen maar non-reusable. En zoals gezegd, die heb ik ook wel eens twee beurten gebruikt zonder problemen. En hoewel ik niet denk dat ik toen 'living on the edge' was is het niet handig om te doen voor die paar euro.

En bij zowel 11spd als 12spd staat het pijltje trouwens dezelfde richting op (Shimano).
Ride bikes, not tanks!

marsman
Forum-lid
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 mar 2023 14:20

Ik rij gewoon met 1 ketting die ik na 3.000 km ofzo wissel voor een nieuwe. Ik heb in al die jaren nog nooit een ketting gehad die oversloeg en mijn cassettes gaan ook gewoon lang mee. Ik ben wel een poetser.

Als je elke 400 km een ketting gaat wisselen incl nieuwe missing link, dan ben je toch gewoon duurder uit? Ik snap de logica niet zo.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 22 mar 2023 15:18

Naarmate je zo'n link meer opent en sluit voel je wel dat de sluiting minder strak wordt. Ik kan me wel voorstellen dat de verbinding na x keer open en dichtdoen niet meer heel veilig is.

vwb. kettingen wisselen ; uiteindelijk ben je een bijna versleten ketting aan het vervangen voor een net iets minder versleten exemplaar. Je kan dan de levensduur van je aandrijving misschien wel wat oprekken maar al bij al rijd je dan wel een hele tijd met redelijk versleten materiaal. Echt fijn rijdt dat toch niet.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1397
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 22 mar 2023 15:26

Op de mtb heb ik een paar jaar geleden een duurtest gedaan. Drie kettingen om en om (zeg maar parallel) gebruiken en dan om de week bij de zondagse schoonmaakbeurt wisselen. En daarna drie kettingen in serie gebruiken en de eerste (tweede) vervangen door de tweede (derde) als de slijtagemeter aangaf dat ie te lang geworden was.
Resultaat van dit onderzoek (N=3) was dat het geen moer uitmaakte. De cassette had nog steeds de levensduur van drie kettingen.
Daarna ben ik gestopt met ingewikkeld doen. De essentie is dat je de ketting tijdig vervangt, voordat je kettingslijtage te ver is gevorderd. Hoe je dat aanpakt maakt weinig uit.
hun fietsen.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 22 mar 2023 15:28

marsman schreef: 22 mar 2023 14:20 Ik rij gewoon met 1 ketting die ik na 3.000 km ofzo wissel voor een nieuwe. Ik heb in al die jaren nog nooit een ketting gehad die oversloeg en mijn cassettes gaan ook gewoon lang mee. Ik ben wel een poetser.

Als je elke 400 km een ketting gaat wisselen incl nieuwe missing link, dan ben je toch gewoon duurder uit? Ik snap de logica niet zo.
Zo doe ik het ook, dan kan je wel een 3tal kettingen gebruiken op één cassette en ben je ook weer haast 10.000 km verder. Een niet te dure Kmc of Shimano ketting koop je in de aanbieding voor nog geen 20 euro.

Eens met BertL, de ketting niet té ver laten verslijten voorkomt dat je te snel dure cassettes en kettingbladen moet vervangen.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2968
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 22 mar 2023 16:02

Dat is inderdaad een veel handigere aanpak. Zo doe ik het nu ook op mijn 12spd Campagnolo (alleen al omdat je die ketting moet ponsen en dat mag danwel twee keer maar dat idee vind ik nog enger dan een non-reusable link twee keer gebruiken).
Ride bikes, not tanks!

Vince1987
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 22 sep 2022 16:04

Vince1987 22 mar 2023 16:02

Mooie uitleg van iedereen. Ik ga het eens proberen allemaal en kijken wat beste is.

Vince1987
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 22 sep 2022 16:04

Vince1987 22 mar 2023 16:05

Bestaan veel meningen over van kettingen wisselen doorrijden enz is en blijft intressant onderwerp😉

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 mar 2023 16:32

In een ander topic dat jij opende verving je je ketting en cassette nog om de 3000 km.
Om de 3000 km een cassette is overdreven maar wat is nu eigenlijk je bedoeling?
Als je het doet om te "besparen" is het volgens mij een pak efficiënter om een goedkope ketting te vervangen op 0,5 dan om voor een dure telkens een nieuwe missing link te kopen.
En voor je eigen veiligheid is een nieuwe ketting sowieso aan te raden.
Valse zuinigheid kan heel wat ellende veroorzaken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 mar 2023 19:28

Na allerlei experimenten met kettingen ben ik er van overtuigd dat je het beste de ketting kan vervangen als/voor deze - te bepalen met kettingtool - tot op 0,5 is uitgerekt of bijvoorbeeld al bij 3.000 km of zelfs 5.000 km. Slijtage (rek) van de ketting is afhankelijk van het fabrikaat en type (kwaliteit) van de ketting, de krachten die erop worden uitgeoefend, omstandigheden zoals modder/zand alsmede het onderhoud. Zelf gebruik ik al jaren de wax van Squirt. Ik heb kettingen gehad die je al bij 3.000 km in de kliko kon dumpen maar ook bij 12.000 km, dus meten is weten. Verder heb ik altijd mijn laatste ketting op een te vervangen cassette (bij ong. 20.000 km) helemaal opgereden tot 0,75. Problemen met het meerdere malen openen/sluiten van missing-links heb ik nog nooit gehad maar doe het hooguit een keer of 5 per ketting bij onderhoud, wel altijd een nieuwe meegeleverde missing-link gebruiken met een nieuwe ketting.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 22 mar 2023 19:49

Een ketting rekt niet.
Vorsprung durch Pedantik

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 22 mar 2023 20:49

Maar wordt wel langer.

Zelf ga ik weer stoppen met het rijden met meerdere kettingen. Ik twijfel aan het nut, het is gedoe en op enig moment vervang je een uitgerekte ketting door een iets minder uitgerekte ketting.

Plaats reactie