Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 22 mar 2023 09:58

Gisteren het stukje van fiets over tijdrijden geleden en het kwam eerder ook al in de podcast van Join voorbij:
Je gemiddelde gaat omhoog als je op de lastige stukken wat meer vermogen levert en op de makkelijkere stukken iets minder.
Op het klimmetje dus even wat harden er bergaf of vlak wind mee juist niet zo hard mogelijk.
Langzamer duurt inderdaad langer.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 22 mar 2023 10:07

1 De extra afstand die je met hoge snelheid erbij rijdt telt ook mee. 2 Je haalt met die hoge snelheid niks af van de eerdere tijd die je stil hebt gestaan.

Twee oorzaken die bij elkaar worden opgeteld en het gemiddelde wel iets maar slechts langzaam laten oplopen. Bij stilstand gaat alle tijd in dezelfde afstand zitten.

Vroeger op de mavo kregen we hier al vragen over, maar ik heb geen zin om die sommen nu weer te maken…
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2249
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 22 mar 2023 10:29

wasbeer2006 schreef: 22 mar 2023 09:53 Ja dat weet ik natuurlijk ook wel, maar ik vind het zo grappig :-)
Gisteren gem iets van 25.8 stoplicht en een paar korte bochten en even rustig achter een auto, hoppa 25.2

Vervolgens 5km lang 36 -40 en maar 26.2 op de teller haha.
Het gaat zo tegen je gevoel in.
Haha klopt, zo van: ik ga met 10km/u de berg op en met 70km/u eraf, dan is mijn gemiddelde toch 40km/u. Eh nee.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4506
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 22 mar 2023 10:35

Woefdram schreef: 22 mar 2023 10:29
wasbeer2006 schreef: 22 mar 2023 09:53 Ja dat weet ik natuurlijk ook wel, maar ik vind het zo grappig :-)
Gisteren gem iets van 25.8 stoplicht en een paar korte bochten en even rustig achter een auto, hoppa 25.2

Vervolgens 5km lang 36 -40 en maar 26.2 op de teller haha.
Het gaat zo tegen je gevoel in.
Haha klopt, zo van: ik ga met 10km/u de berg op en met 70km/u eraf, dan is mijn gemiddelde toch 40km/u. Eh nee.
wel als je een half uur berg op rijdt en half uur berg af... ;-) maar die bergen zijn er maar weinig ;-)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 mar 2023 11:25

Het werkt hetzelfde als korting en marge :-)
Het een tel je erbij op en het andere haal je eraf. Als je de korting in % eraf haalt en er dan weer bij optelt kom je ook niet op hetzelfde bedrag :-)

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 24 mar 2023 18:37

Vandaag heb ik de indoortrainer buiten onder de veranda gezet voor een 30/15 (sec) training.
Ik heb 3x13 van deze setjes gedaan op 110% van mijn geschatte ftp.
Het gekke is dat ik qua vermogen goed heb getraind maar dat mijn hartslag lager was dan verwacht en een of 2 zones lager was. Ik was nog een klein beetje moe van een training eergisteren maar had voor mijn gevoel nog wel een setje van 13 x 30/15 kunnen doen.
Zijn 30/15 relatief makkelijk uit te voeren of moet ik het vermogen wat opvoeren?
En wat zegt dat dan over mijn ftp? Ik kan me niet voorstellen dat mijn schatting meer dan 2 a 3 procent afwijkt omdat ik ook net ziek ben geweest.

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 24 mar 2023 19:07

Volgens mij kan je als je merkt dat je harder kan altijd de intensiteit opvoeren (hoger vermogen). De 30/15s die. Je op een hoge rpe uit te voeren

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 24 mar 2023 19:08

bakboord1 schreef: 22 mar 2023 09:58 Gisteren het stukje van fiets over tijdrijden geleden en het kwam eerder ook al in de podcast van Join voorbij:
Je gemiddelde gaat omhoog als je op de lastige stukken wat meer vermogen levert en op de makkelijkere stukken iets minder.
Op het klimmetje dus even wat harden er bergaf of vlak wind mee juist niet zo hard mogelijk.
Langzamer duurt inderdaad langer.
Ik heb het wel eens enigszins andersom gehoord. Dat je juist op de lastige stukken wat rustiger moest rijden, zodat je energie hebt om op de makkelijkere stukken echt gas te geven. Ging vooral over het klimmen, dat je niet kapot boven moest komen, maar dat je dus voor een hoger gemiddelde over moest houden om net voor de top al het tempo omhoog te gooien zodat je met hoge snelheid aan de afdaling begint.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 mar 2023 19:23

bakboord1 schreef: 24 mar 2023 18:37 Vandaag heb ik de indoortrainer buiten onder de veranda gezet voor een 30/15 (sec) training.
Ik heb 3x13 van deze setjes gedaan op 110% van mijn geschatte ftp.
Het gekke is dat ik qua vermogen goed heb getraind maar dat mijn hartslag lager was dan verwacht en een of 2 zones lager was. Ik was nog een klein beetje moe van een training eergisteren maar had voor mijn gevoel nog wel een setje van 13 x 30/15 kunnen doen.
Zijn 30/15 relatief makkelijk uit te voeren of moet ik het vermogen wat opvoeren?
En wat zegt dat dan over mijn ftp? Ik kan me niet voorstellen dat mijn schatting meer dan 2 a 3 procent afwijkt omdat ik ook net ziek ben geweest.
Mag ook veel hoger zijn dan 110% ftp. In principe moet je bij de laatste zeker op hr omslagpunt hartslag zitten. Ik reed die nooit op vermogen. Gewoon aan 120% proberen als je dat wel wil. Je moet ze zo zwaar maken dat je bij de 13e denkt dat je er nog twee kan doen, maar niet nog 10.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 25 mar 2023 15:41

Ik rij denk ik 80% van de tijd op het kleine blad voor. Pas boven de 35 ga ik over op t buitenblad. Ik heb het idee dat ik daarin een van de weinigen ben.

Waarom is dat, het is toch veel fijner om met wat kleinere stapjes te schakelen ipv de grotere stappen van het buitenblad. Rij meestal tussen 90 en 100 rpm

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 mar 2023 16:26

Wat is het doel van die 30/15, dat moet je weten. Zo,n korte periode op HR of vermogen gaat niet.
Ik doe die extreme blokken niet op vermogen en ook niet op HR, gewoon hard.

Vandaag 10/50 tussen de 540 en 580watt... ja hoe dan, gewoon 10seconde maximaal.
met 30/15 kan je niet helemaal voluit, maar 110% FTP lijkt me heel laag.

Ja ik ga wel bij 30 naar het grote blad 50/21. Ligt ook aan de weg of weer, weet ik dat ik niet veel harder dan die 30 ga blijft ie op het kleine blad, maar bv in de duinen rijd ik altijd op het grote blad anders blijf je voor schakelen.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 25 mar 2023 22:10

1094 schreef: 25 mar 2023 15:41 Ik rij denk ik 80% van de tijd op het kleine blad voor. Pas boven de 35 ga ik over op t buitenblad. Ik heb het idee dat ik daarin een van de weinigen ben.
Zeker niet de enige. Kleine blad is voor de groten. Grote blad is voor de wannabe’s.
Waarom is dat, het is toch veel fijner om met wat kleinere stapjes te schakelen ipv de grotere stappen van het buitenblad. Rij meestal tussen 90 en 100 rpm
Hier nog zo een.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie