Ik heb recentelijk nieuwe wielen aangeschaft en ineens ook een nieuwe cassette en ketting opdat ik de oude als reserve kan bij houden.
Echter:
- Na een magere 50km kreeg ik plotseling pech bij mijn voorderailleur (Shimano Ultegra) bij het voor de eerste keer gebruiken met de nieuwe ketting. Het plastieken onderdeeltje waarboven de ketting hoort te lopen is losgekomen en door de ketting gedraaid, voorderailleur is ook scheef getrokken. Fiets dus naar de FM gebracht. Mijn observatie was dat het plastic stuk een gat had dat geenszins open was aan gelijk welke kant. Het dunste overgebleven stuk liep doorheen een kettingschakel. Dit lijkt initieel ruimtelijk onmogelijk gezien de ketting ook dicht hoort te zijn (denk aan 2 ringen door elkaar, het is wat moeilijk uit te leggen en ik heb jammer genoeg geen foto gezien ik het onderweg los heb moeten maken om terug naar huis te fietsen). Gezien het plastic 'dicht' was moet dit mijn inziens dus via een opening in de schakel erin zijn geraakt. Dit hoort volgens mij in principe ook niet mogelijk te zijn maar goed, ik zag wat ik zag. FM zegt: onmogelijk, je ketting zou gebroken zijn mocht die niet goed dicht zijn geweest.
Vraag 1: Is dat effectief onmogelijk? Me dunkt dat die ketting effectief gedoemd was te breken mocht ik er veel langer mee gefietst hebben en er eens echt kracht op gezet hebben op een kasseihelling bvb maar die kleine 50km relatief soepel trappen...
Fietsenmaker zegt: de reden is dat de ketting verkeerd om lag. Nu dit kan zijn, ik heb het niet kunnen verifiëren gezien ik de fiets hersteld terug kreeg. Echter, ik zou denken dat dit andere merkbare problemen zou opgeleverd hebben. Echter niks van gemerkt en ik durf zelfs te beweren dat ie momenteel minder loopt dan voorheen.
Vraag 2: Zou dit een mogelijke oorzaak kunnen zijn of had ik dit dan zeker gemerkt?
FM heeft dus ketting omgedraaid, nieuwe voorderailleur erop. Fast forward één week: naar de start van een toertocht gefietst en zoals ik zei: mijn indruk was dat ie minder vlot loopt dus bij de start kijk ik de ketting na en wat zie ik: één van de schakels zit niet mooi dicht. Het staafje is niet helemaal/niet juist doorgeduwd. Dit lijkt me dus ook tegenstrijdig met wat de FM me had gezegd en ook de reden dat ik hier iets schrijf. Het vertrouwen in de FM is momenteel niet zo groot gezien hij me eerder al op pad had gestuurd met minderwaardige wielen die ik nu dus had vervangen
Vraag 3: Wat denken jullie hierover en eventueel: is na alle 'foute' dingen die gebeurd zijn met deze ketting het nog verantwoord deze verder te gebruiken? zo ja, dan laat ik de FM die correct sluiten (moet hij maar gratis doen na het vernielen van mijn fietsweekend

Alvast bedankt voor jullie meningen!
mvg
Maikel