Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
-
Contact
Maatwielen
21 mar 2023 11:36
Rvt schreef: ↑21 mar 2023 09:33
Gebruiken jullie washers voor de dt rr511 velgen i.c.m. messing nippels?
Je bedoelt die PHR-washers die bij de velg geleverd worden?
Antwoord: ja.
-
leon1
- Forum-lid
- Berichten: 1939
- Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25
leon1
21 mar 2023 12:43
dt_swiss schreef: ↑20 mar 2023 10:34
Ik heb 12*142 nodig. Maar, nu zijn deze echter volgende de E-Thru standaard van Shimano.
De inbouwmaat maakt verder niets uit toch? 12*142 is allemaal gelijk. E-thru heeft alleen betrekking op de steekas en de wijze van bevestigen in het frame.
Ride bikes, not tanks!
-
Oppbogga
- Forum-lid
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14
Oppbogga
27 apr 2023 12:00
Niet de eerste keer maar volg nu de luie methode om de spaaklngtes te berekenen..
Daarom mijn vraag of de DTSwiss Spoke Calculator betrouwbare gegevens produceert?
Zowel velgen als de hubs zijn van DTS.
...
-
abdr
- Forum-lid
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16
abdr
27 apr 2023 12:08
Ja
-
Oppbogga
- Forum-lid
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14
Oppbogga
27 apr 2023 14:48
Dank je..
Wat ik wel vreemd vindt in de SD Spoke Calculator is dat een 15mm nipple tov een 12mm nipple een 1mm langere spaak lengte vereist?
Heeft dat misschien met de draad lengte te maken?
...
-
abdr
- Forum-lid
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16
abdr
27 apr 2023 18:23
Draadlengte binnen de nippel van 15mm is langer dan die van 12mm maar zoveel maakt het niet uit, spaken met onpare lengtes zijn toch moeilijk in kleine hoeveelheden te vinden.
Ik heb één keer 12mm nippels gebruikt, daarna altijd 15mm want daarop pakt mijn spaaksleutel beter.
-
Oppbogga
- Forum-lid
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14
Oppbogga
28 apr 2023 09:38
Dat is mijn overweging ook om voor 15mm te gaan.
In eerste instantie gaf de Calculator 12 mm aan, aangezien ik de huidige wielen, destijds, ook met 15 gedaan heb wil ik hierbij blijven.
Onpare lengtes verander ik altijd naar boven of beneden.
...
-
Oppbogga
- Forum-lid
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14
Oppbogga
02 mei 2023 11:40
Wie weet waar ik een zaak of internet adres kan vinden met een uitgebreide keuze aan spaken en met name de lengtes die je nodig hebt.
Tot op heden kan ik niet mijn lijstje afronden omdat er dan ofwel een spaakmaat niet leverbaar is ofwel de nipples, of beide, er niet zijn.
Het betreft DTSwiss Revolution spaken en de Pro Lock Squorx Alu 2.0.
Maak me blij!
...
-
pino
- Forum-lid
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
- Locatie: Apendorp NL
pino
02 mei 2023 11:56
Bij
https://whizz-wheels.de heb ik wel eens DT-spul gevonden dat niet overal verkrijgbaar is.
Ik heb nog wat DT-revolutions liggen. Welke maten zoek je?
Niet zijken maar reiden !
-
Oppbogga
- Forum-lid
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14
Oppbogga
03 mei 2023 09:54
@Pino: Dank hiervoor
...
-
bakk1749
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 03 jan 2023 13:02
bakk1749
06 mei 2023 18:37
Geïnspireerd door dit topic ook zelf m’n eerste wiel set gebouwd, gekozen voor relatief eenvoudige onderdelen: DT Swiss RR511 velgen en Competition spaken, en Shimano 105 naven. Het viel me uiteindelijk best mee, begon wel met de verkeerde spaaklengtes omdat ik in de Freespokes calculator niet gezien had dat ik aan beide kanten 3-kruis had moeten invullen. Een bij het weghalen van het verschil in dish de verkeerde kant aangedraaid, moet nog maat eens nadenken waar m’n denkfout zit maar door het gewoon andersom te doen kwam het allemaal goed.
Bij het voorwiel was het relatief eenvoudig om de spaakspanning binnen 10% verschil te krijgen, rond de 105 kgf, en voor het achterwiel was het iets moeilijker, drive side 117 en non-drive 58. Best wel een aardig verschil dus.
Een eerste testrit je van 30km gedaan en de wielen niet ontzien. Geen rare geluiden gehoord en ze waren nog recht bij thuiskomst dus dat geeft vertrouwen.
-
abdr
- Forum-lid
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16
abdr
06 mei 2023 21:31
Achterwiel is veel assymetrischer. Best is daar om de drive side naar het maximum te trekken, dwz. 120kgf voor de meeste DT Swiss velgen en dan te zien dat je de non drive side zo gelijkmatig mogelijk krijgt.