Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Wielrennen met hartfalen

ElvieraGoes
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mar 2023 16:35

ElvieraGoes 18 mar 2023 18:11

Hoi wielrenners/sters

Mijn naam is Elviera. Ik vraag me af of er ook mensen onder jullie zijn die rijden met hartfalen? Ik vraag me dit echt af omdat ik me regelmatig geneer voor mijn snelheid. Enerzijds natuurlijk hartstikke trots en blij dat ik nog kan rijden natuurlijk maar anderzijds zie ik mensen lekker knallen waar ik al buiten adem raak als ik er naar kijk.

Ik heb dus hartfalen en rij mooie afstanden van 40 a 50 km per keer momenteel op een snelheid van 20 tot en met 24 km per uur. Heel netjes met mijn hartconditie al zeg ik het zelf maar ik wil zo graag even horen of er anderen zijn zoals ik. Zo heb ik meerdere keren uitnodigingen gehad van mensen om mee te gaan tuffen. Maar ik dors nooit omdat ik niet zo snel ben. Bovendien wil ik niet dat anderen zich aanpassen aan mij.

Lieve groet Elviera

Mijn doel is overigens om 100 km te rijden op een tempo tussen de 20 en 22 km per uur.

Ik hoop wat van jullie te horen.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 19 mar 2023 20:02

Ik weet niet wat je leeftijd is of welke medicatie je gebruikt (allemaal dingen die meespelen) maar waarom zou je je druk maken als het nu prima gaat en je er plezier in hebt. 100 km is gewoon hetzelfde als 50 km alleen duurt het twee keer zo lang. Kortom, die ga je gewoon halen :like:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 mar 2023 20:19

ElvieraGoes schreef: 18 mar 2023 18:11 Enerzijds natuurlijk hartstikke trots en blij dat ik nog kan rijden

Ik heb dus hartfalen en rij mooie afstanden van 40 a 50 km per keer

Mijn doel is overigens om 100 km te rijden op een tempo tussen de 20 en 22 km per uur. ...
Ik heb vorig jaar in mei ook een hartaanval gedaan.
Ik rij ook terug, nu met meer plezier dan vroeger toen ik in groep meeging in het altijd verder/sneller verhaal.
Het is vooral wat jij wil, trek je niet aan van wat anderen denken.
En wat betreft 100 km, gewoon blijven fietsen dan komt die afstand vanzelf.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 mar 2023 20:31

Hallo Elviera.

Wij hebben op de club gewoon nog een groep die eigenlijk wel ongeveer voldoet aan jou gemiddelden. Gezelligheid komt eerst en dan pas de prestatie. Uiteraard met gewoon een koffiestop. Nu verwacht ik dat je in een groepje eigenlijk vrij gemakkelijk die 100km aan 22gem moet kunnen halen. Zeker omdat mits je goed in de groep rijdt toch een stuk efficiënter bent dan nu alleen.

Dus ik zou je niet te veel zorgen maken. En toch gewoon eens op een uitnodiging ingaan.

Alleen is ook maar alleen.

Het is ook een stukje vertrouwen terugkrijgen. Niet te snel te veel willen en niet tot het uiterste gaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 19 mar 2023 20:34

Lcsmet schreef: 19 mar 2023 20:19
ElvieraGoes schreef: 18 mar 2023 18:11 Enerzijds natuurlijk hartstikke trots en blij dat ik nog kan rijden

Ik heb dus hartfalen en rij mooie afstanden van 40 a 50 km per keer

Mijn doel is overigens om 100 km te rijden op een tempo tussen de 20 en 22 km per uur. ...
Ik heb vorig jaar in mei ook een hartaanval gedaan.
Ik rij ook terug, nu met meer plezier dan vroeger toen ik in groep meeging in het altijd verder/sneller verhaal.
Het is vooral wat jij wil, trek je niet aan van wat anderen denken.
En wat betreft 100 km, gewoon blijven fietsen dan komt die afstand vanzelf.
Ik kreeg dat infarct gewoon :mrgreen: Maar je hebt wel gelijk: gewoon voor jezelf fietsen of hooguit in een klein groepje.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 19 mar 2023 21:01

Als jij eerlijk aangeeft hoe hard je fietst en je wordt gevraagd kun je gewoon mee lijkt me.
Voor de meeste fietsers is het beter om iets rustiger te fietsen. Zelf vind ik het altijd wel fijn om met een langzamere vriend te fietsen.
Zeker met vrienden is het samenzijn en jouw gezelschap het belangrijkste.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 mar 2023 22:38

bakboord1 schreef: 19 mar 2023 21:01 ...Zelf vind ik het altijd wel fijn om met een langzamere vriend te fietsen.
Dat is bij de meesten zo, niemand wil de langzaamste van de groep zijn.
En als er dan toch een tragere meerijdt voelen alle anderen zich beter omdat zij niet de minsten zijn.
Probleem is dat de "beteren" net iets te dikwijls problemen hebben om ook rekening te houden met de tragere.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 19 mar 2023 23:10

Misschien interessant voor jou om Janneke Wittekoek te volgen op sociale media (LinkedIn).
Zij is een bekende cardioloog die zich inzet voor het vrouwenhart.
interview met cardioloog dr. Janneke Wittekoek

ElvieraGoes
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mar 2023 16:35

ElvieraGoes 20 mar 2023 08:42

senior schreef: 19 mar 2023 20:02
Ik weet niet wat je leeftijd is of welke medicatie je gebruikt (allemaal dingen die meespelen) maar waarom zou je je druk maken als het nu prima gaat en je er plezier in hebt. 100 km is gewoon hetzelfde als 50 km alleen duurt het twee keer zo lang. Kortom, die ga je gewoon halen :like:
Ik ben 47 en rij inderdaad met plezier. Heel erg zelfs maar soms moet ik me echt consentreren op mijn ademhaling en vergeet ik te genieten omdat ik zo kortademig ben. Dat houdt me soms tegen maar voor de rest ben ik erg blij dat ik nog kan.

ElvieraGoes
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mar 2023 16:35

ElvieraGoes 20 mar 2023 08:43

Lcsmet schreef: 19 mar 2023 22:38
bakboord1 schreef: 19 mar 2023 21:01 ...Zelf vind ik het altijd wel fijn om met een langzamere vriend te fietsen.
Dat is bij de meesten zo, niemand wil de langzaamste van de groep zijn.
En als er dan toch een tragere meerijdt voelen alle anderen zich beter omdat zij niet de minsten zijn.
Probleem is dat de "beteren" net iets te dikwijls problemen hebben om ook rekening te houden met de tragere.
Dat is nou meestal precies waar ik zo bang voor ben. Maar weet je? Anderzijds denk ik wel, wacht ff ik kan dit ook maar dan rustiger.

ElvieraGoes
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mar 2023 16:35

ElvieraGoes 20 mar 2023 08:45

bakboord1 schreef: 19 mar 2023 21:01 Als jij eerlijk aangeeft hoe hard je fietst en je wordt gevraagd kun je gewoon mee lijkt me.
Voor de meeste fietsers is het beter om iets rustiger te fietsen. Zelf vind ik het altijd wel fijn om met een langzamere vriend te fietsen.
Zeker met vrienden is het samenzijn en jouw gezelschap het belangrijkste.
Rustig fietsen is fantastisch voor je vetverbranding. Grinnik. Ik vind een beetje touren ook prettig. Vroeger al voor ik het aan mijn hart kreeg. Maar het was leuk om soms lekker volluit te gaan. Toch lever ik voor mijn gevoel niet veel in omdat ik nog kan.

ElvieraGoes
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 mar 2023 16:35

ElvieraGoes 20 mar 2023 10:25

Lcsmet schreef: 19 mar 2023 20:19
ElvieraGoes schreef: 18 mar 2023 18:11 Enerzijds natuurlijk hartstikke trots en blij dat ik nog kan rijden

Ik heb dus hartfalen en rij mooie afstanden van 40 a 50 km per keer

Mijn doel is overigens om 100 km te rijden op een tempo tussen de 20 en 22 km per uur. ...
Ik heb vorig jaar in mei ook een hartaanval gedaan.
Ik rij ook terug, nu met meer plezier dan vroeger toen ik in groep meeging in het altijd verder/sneller verhaal.
Het is vooral wat jij wil, trek je niet aan van wat anderen denken.
En wat betreft 100 km, gewoon blijven fietsen dan komt die afstand vanzelf.
Wat ik wil is gewoon een stukkie tuffen. De zon in mijn smoel en het gevoel hebben dat ik leef. Dankbaar zijn voor alles wat ik heb. Dan is snelheid id ook niet meer zo belangrijk. Daar heb je gelijk in. Ik zeg ook regelmatig eigen tempo Elvier. Vooral als er een wielrenner of een groep aan me voorbij rijdt.

Plaats reactie