Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote 'off topic' topic

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 17 mar 2023 09:40

daniel1975 schreef: 17 mar 2023 09:31
Ernie C. schreef: 17 mar 2023 09:15 Hoger inzetten zorgt wel voor innovatie en daar profiteer je als land ook weer van. Ik vind het juist goed dat we een keer het voortouw durven te nemen.

Wat betreft de EV: Juist het zakelijke verkeer kan vaak tussendoor op het werk laden of onderweg bij de snellader. Dat is logisch om daar de stap als eerste te zetten. Dat tussenoplossingen misbruikt worden en daardoor niet werken heeft het Outlader-debacle wel bewezen.
Het is ook niet aan werkgevers om de ideale vakantieauto te verstrekken.
Sorry, meestal ben ik het deels wel met je eens, maar nu even niet.
Werknemers rijden in de leaseauto en dat is hun enige auto. Betalen ze ook fors voor qua bijtelling en soms ook werkgeversbijdrage.
Volgens mij staat het iedereen vrij om een auto privé te kopen of te leasen. Als je de zakelijke leaseauto niet privé gebruikt, hoef je ook geen bijtelling te betalen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 mar 2023 09:46

Dan wordt autorijden fors duurder. Dan betaalt de zakelijke rijder onevenredig veel aan de energietransitie.
Ik kan het wel betalen, dan koop ik ook echt iets leuks. Maar veel mensen kunnen dat helaas niet.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mar 2023 09:51

Het is niet dat je niet op vakantie kan met een EV. Je eigen vakantiehuis meeslepen is alleen niet te doen.

Ik vond de caravan echt super met kleinere kinderen maar ik vraag mij wel af of het concept qua grondstoffen voor de bouw ervan, de benodigde extra zware auto en brandstofverbruik nog wel van deze tijd zijn.

Je hebt tegenwoordig wel van die concept caravans met eigen aandrijving en accu's maar dat gaat ook 5 jaar later geen betaalbare optie zijn voor Jan modaal en ver daarboven en in een normale EV zoveel accu's proppen dat je met de caravan naar en door de bergen kan rijden gaat ook niet gebeuren. Die pijn gaat dus ooit komen. Dat is onvermijdelijk. Wel zuur als het jou treft maar je hebt nog altijd de optie om de EV alleen zakelijk te gebruiken en geen bijtelling te betalen.
Dan zou het natuurlijk wel prettig zijn dat je voor die privé-auto niet de volle mep aan belasting moet betalen ;)
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 17 mar 2023 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 17 mar 2023 09:53

Ernie C. schreef: 17 mar 2023 09:15 Hoger inzetten zorgt wel voor innovatie en daar profiteer je als land ook weer van.
Hoger inzetten wel op basis van positieve prikkels en niet door extreme dwang. Als positieve prikkel ben ik geen voorstander van eindeloze subsidies. Ik ben meer voorstander van simpele wetgeving om nieuwe methodes/technieken in praktijk te proberen.
Uiteraard met checks op veiligheid/klimaat/etc maar als je iets nieuws wilt maken ben je meer van je tijd kwijt aan de regels dan aan de daadwerkelijke innovatie.
Al die regels frustreren ook het creatieve proces dat de basis voor innovatie is.

Verder snap ik niet het enthousiasme over de verkiezingsuitslag. Tot de verkiezingen waren we een land dat niet bestuurd werd en nu zijn we een onbestuurbaar land geworden.
En wie door zijn oogharen kijkt zal zien dat eigenlijk de BV Rutte (niet te verwarren met de VVD) heeft gewonnen.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 17 mar 2023 09:53

daniel1975 schreef: 17 mar 2023 09:46 Dan wordt autorijden fors duurder. Dan betaalt de zakelijke rijder onevenredig veel aan de energietransitie.
Ik kan het wel betalen, dan koop ik ook echt iets leuks. Maar veel mensen kunnen dat helaas niet.
Maar iedereen die nu geen zakelijke leaseauto heeft, moet toch ook gewoon privé een auto kopen of leasen. Dus in die zin is dat toch niet anders? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mar 2023 10:14

Gastheerg schreef: 17 mar 2023 09:53
Ernie C. schreef: 17 mar 2023 09:15 Hoger inzetten zorgt wel voor innovatie en daar profiteer je als land ook weer van.
Hoger inzetten wel op basis van positieve prikkels en niet door extreme dwang. Als positieve prikkel ben ik geen voorstander van eindeloze subsidies. Ik ben meer voorstander van simpele wetgeving om nieuwe methodes/technieken in praktijk te proberen.
Uiteraard met checks op veiligheid/klimaat/etc maar als je iets nieuws wilt maken ben je meer van je tijd kwijt aan de regels dan aan de daadwerkelijke innovatie.
Al die regels frustreren ook het creatieve proces dat de basis voor innovatie is.

Verder snap ik niet het enthousiasme over de verkiezingsuitslag. Tot de verkiezingen waren we een land dat niet bestuurd werd en nu zijn we een onbestuurbaar land geworden.
En wie door zijn oogharen kijkt zal zien dat eigenlijk de BV Rutte (niet te verwarren met de VVD) heeft gewonnen.
Weer wat betreft de EV: oa Fastned, EVBox, Alfen, NewMotion, Nederland is toch echt wel een grote speler geworden als het aankomt op bedrijven in de laadinfrastructuur. Zonder de stimulans van de EV was dat waarschijnlijk nooit zo groot geworden. Of dat het onder de streep geld oplevert is natuurlijk een tweede.

Qua stikstof heb je gelijk. Daar zijn nog veel te veel onzekerheden maar lanbouwinnovatie isctoch ook wel een Nederlands dingetje.

Ook wat betreft de uitslag heb je gelijk maar een alternatief over links was sowieso onhaalbaar en met winst voor b.v. Ja21 of de PVV (FvD heeft zichzelf zo belachelijk gemaakt dat niemand ze nog serieus neemt), had je precies hetzelfde gehad. Dan hoop ik dat we met BBB net iets beter af zijn.
Campagnolo Ultra Dork

marsman
Forum-lid
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 17 mar 2023 10:28

SiO2 schreef: 17 mar 2023 09:53
daniel1975 schreef: 17 mar 2023 09:46 Dan wordt autorijden fors duurder. Dan betaalt de zakelijke rijder onevenredig veel aan de energietransitie.
Ik kan het wel betalen, dan koop ik ook echt iets leuks. Maar veel mensen kunnen dat helaas niet.
Maar iedereen die nu geen zakelijke leaseauto heeft, moet toch ook gewoon privé een auto kopen of leasen. Dus in die zin is dat toch niet anders? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt?
Het prive kopen van een auto naast een leasewagen is natuurlijk bezopen, alleen vanwege een financiele prikkel of om 1 keer per jaar met een caravan Zuid-Frankrijk aan te kunnen doen. Milieutechnisch slaat dat natuurlijk nergens op. Die mindset moet echt nog wel inslijten.

De kick start voor een schoner wagenpark ligt bij de zakelijke leasemarkt. Punt. Prive zijn die dingen onbetaalbaar, tenzij je in een kleine EV wil rijden ofzo. Er moeten gewoon massaal EV's de markt opkomen, om zo de tweedehandsmarkt te gaan voorzien van betaalbare EV's + het laadnetwerk een boost te geven. Dat je met een EV + caravan niet makkelijk in Zuid Frankrijk komt lijkt me evident. Ik denk dat de techniek dat ook nooit mogelijk gaat maken.

Reizen wordt gewoon anders. Voor NL is de range van de meeste EV's meer dan genoeg. Ik heb ook een caravan, maar heb allang besloten dat onze zomervakanties op termijn gaan wijzigen naar het huren van een verblijf. De caravan wordt op termijn alleen maar dichtbij gebruikt. Ik rij nu een plug-in (geen leaseauto meer), dus allemaal nog niet zo'n issue. Maar zelfs dan, ik heb een klein benzinetankje en moet met de sleurhut zeer regelmatig tanken. Dat heeft de afgelopen zomers al tot een paar benauwde moment geleid waarin ik tot 2 keer toe op benzinedampen de volgende pomp bereikte.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mar 2023 10:45

Er zijn natuurlijk nog genoeg tweedehands auto's op de markt die je relatief goedkoop naast je lease-EV kunt bezitten voor die paar keer per jaar met de caravan of andere zware aanhanger als je het echt wil. Het lijkt mij vrij onzinnig om al die auto's naar de sloop te brengen en als je ze exporteert, verplaats je de Co2 uitstoot naar een ander land.
Campagnolo Ultra Dork

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 17 mar 2023 12:37

BBB de grootste? De ideologische leegte in onze samenleving schokt me.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 17 mar 2023 13:11

Klein_Verzet schreef: 17 mar 2023 12:37 BBB de grootste? De ideologische leegte in onze samenleving schokt me.
Ideologie is een luxe als niet eerst voorzien is in basisbehoeften zoals onderdak en voedsel.

De mensen in de provincie, door stedelingen vaak liefkozend domme boeren genoemd, hebben een wat meer nuchtere kijk op het leven, ook wel boerenverstand genoemd, en hebben een beter ontwikkeld bullshit filter, die trappen niet meer in de gladde praatjes van beroepspolitici.

Sommige mensen op het forum kijken wat neer op deze groep mensen door bijvoorbeeld opmerkingen te plaatsen over vermeend laag intelligentie niveau.

Die 'boeren' snappen wel dat minder boeren = minder productie = grotere afhankelijk van import = meer overgeleverd aan de grillen van de markt = te maken krijgen met speculanten die lekker gaan speculeren met voedsel.

Dat tekort hebben de Britten recent ondervonden door een sterk verminderd aanbod in groente en fruit zowel in diversiteit als in volume door wegvallen van een deel van de import.

Maar vaar gerust blind op wat politici je beloven. :roll:

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5307
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 17 mar 2023 13:14

Daarom zou je juist moeten zorgen dat onze uitstekende boeren weer meer produceren voor Nederland zelf ipv dat wij importeren uit het buitenland en zij exporteren naar het buitenland.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 mar 2023 14:22

JPAR schreef: 17 mar 2023 13:14 Daarom zou je juist moeten zorgen dat onze uitstekende boeren weer meer produceren voor Nederland zelf ipv dat wij importeren uit het buitenland en zij exporteren naar het buitenland.
Denk dat veel boeren dat best willen als ze hun boterham daar mee kunnen verdienen. Maar dit betekent wel dat de consument meer moet gaan betalen voor voedsel. Pijn moet wel verdeeld worden.

marsman schreef: 17 mar 2023 10:28 Het prive kopen van een auto naast een leasewagen is natuurlijk bezopen, alleen vanwege een financiele prikkel of om 1 keer per jaar met een caravan Zuid-Frankrijk aan te kunnen doen. Milieutechnisch slaat dat natuurlijk nergens op. Die mindset moet echt nog wel inslijten.

De kick start voor een schoner wagenpark ligt bij de zakelijke leasemarkt. Punt. Prive zijn die dingen onbetaalbaar, tenzij je in een kleine EV wil rijden ofzo. Er moeten gewoon massaal EV's de markt opkomen, om zo de tweedehandsmarkt te gaan voorzien van betaalbare EV's + het laadnetwerk een boost te geven. Dat je met een EV + caravan niet makkelijk in Zuid Frankrijk komt lijkt me evident. Ik denk dat de techniek dat ook nooit mogelijk gaat maken.

Reizen wordt gewoon anders. Voor NL is de range van de meeste EV's meer dan genoeg. Ik heb ook een caravan, maar heb allang besloten dat onze zomervakanties op termijn gaan wijzigen naar het huren van een verblijf. De caravan wordt op termijn alleen maar dichtbij gebruikt.
Al eens gekeken wat een stacaravan in het hoogseizoen kost?
Wij hebben jaaaaaren in het laagseizoen luxe stacaravans gehuurd. Heerlijk. Luxe, toch beetje camping gevoel, lekker de ruimte en bij slecht weer toch comfort. Zou eigenlijk niet anders willen.
Maar de prijzen zijn exorbitant hoog geworden, die lol is er echt vanaf gegaan.

Een EV om een caravan te trekken binnen de BeNeLux zou ik prima mee kunnen leven.
Maar zoek het aantal EV's eens op die 1500kg mogen trekken, met aanhanger 250km range hebben (vooruit, 200km reken ik ook goed) en onder de 50K zitten? Zal een kort lijstje zijn......

Ik ben alergisch voor dwang, in welk opzicht dan ook. Zorg voor een positieve prikkel en laat mensen kiezen. Als je EV's gewoon op 16% bijtelling zet en PHEV's op 23% gaat echt een groot deel van de zakenrijders volledig vrijwillig bewegen. Bereik je net zoveel, kan het stroomnetwerk meegroeien, blijft er een (duurder) alternatief voor mensen die niet willen/kunnen.
Het is zo moeilijk niet om een goed werkbaar systeem te ontwikkelen wat ook serieuze verschuivingen kan realiseren. Alleen moet de wil er wel zijn.

Het prive kopen van een auto naast een leasewagen is natuurlijk bezopen,
Wij hebben sowiso een 2e auto. Nu een kleine Mazda 2, die ruilen we dan gewoon om voor een leuke auto waar ik blij van wordt en 1500kg mag trekken. Het zal voor sommige mensen niet te bevatten zijn, maar er zijn mensen die worden blij van een mooi lopende motor en andere autotechniek.


En het stemmen op BBB leegte noemen is te dom voor woorden. Ik bedacht mij vanmorgen nog dat deze discussie best mooi respectvol naar elkaar wordt gevoerd op het forum (hulde!!), maar dit soort opmerkingen zijn echt kansloos.
Ik zou nooit op bij PVV of PvdD stemmen, maar ik heb wel respect voor de mensen die dat doen.
Less is bore

Plaats reactie