Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Waterdichte handschoenen en bibshort

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 12 mar 2023 18:51

Voor zo’n tocht adviseren wij van 🚽🦆altijd ons schaatsrecept: veel vaseline op de bekende plekken. Ook wel bekend als ‘Belgische kniewarmers’.
hun fietsen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 12 mar 2023 18:52

Ik heb deze handschoenen ;
https://www.velotoze.com/collections/gl ... ling-glove

Maar weer zoals vrijdag tja, dan moet je echt flink blijven doortrappen om je handen soort van warm te houden.
Droog blijven ze wel, mits je een waterdichte jas aan hebt. (goretex)
Maar water wat op buitenkant land icm koude wind tja dan koelt het wel af.
En zorgen dat je bovenlichaam warm gekleed is helpt ook erg veel.

En schoenen is een lastige, ik heb winterschoenen maar op het eind van m'n rit vrijdag (2,5 uur gefietst) liep het water er toch wat van boven in, gelukkig zijn het warme schoenen dus echt koud krijg je het dan nog niet meteen.

Broek heb ik een rapha shadow broek, blijf niet volledig droog, maar gaat niet soppen.

maarten1
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 06 dec 2012 20:32

maarten1 12 mar 2023 19:17

Bij dit soort weer neem ik een 2de paar handschoenen mee... echt waterdicht zal je nooit vinden, het water is op de duur niet tegen te houden en loopt ook via de mouwen binnen.

i-mac

i-mac 12 mar 2023 19:21

maarten1 schreef: 12 mar 2023 19:17 Bij dit soort weer neem ik een 2de paar handschoenen mee... echt waterdicht zal je nooit vinden, het water is op de duur niet tegen te houden en loopt ook via de mouwen binnen.
Dat hangt toch ook af of je een regenjasje aan hebt. En wat voeten betreft, daar zijn overschoenen toch ook een meerwaarde.

Gebruikersavatar
richardn
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 okt 2006 11:40
Locatie: Pijnacker
Contact

Gebruikersavatar richardn 12 mar 2023 20:20

Saelskinz 100% waterproof handschoenen. Kan je onder de kraan houden, je handen blijven droog
ga je richting zee dan heb je de wind niet mee!

maarten1
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 06 dec 2012 20:32

maarten1 12 mar 2023 20:40

i-mac schreef: 12 mar 2023 19:21
maarten1 schreef: 12 mar 2023 19:17 Bij dit soort weer neem ik een 2de paar handschoenen mee... echt waterdicht zal je nooit vinden, het water is op de duur niet tegen te houden en loopt ook via de mouwen binnen.
Dat hangt toch ook af of je een regenjasje aan hebt. En wat voeten betreft, daar zijn overschoenen toch ook een meerwaarde.
Ook overschoenen houden op termijn het regenwater niet tegen... ook daar zullen na verloop je voeten nat worden.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 12 mar 2023 20:52

Ik heb een lange broek van Craft. Erg stugge stof, maar houdt water goed tegen.
De Sealskin's handschoenen zijn waterdicht, maar niet warm genoeg bij temperaturen onder de 5 graden.
Mijn Roeckl slecht weer handschoenen isoleren beter, zijn bij hevige regen niet 100% waterdicht.

i-mac

i-mac 12 mar 2023 22:43

maarten1 schreef: 12 mar 2023 20:40 Ook overschoenen houden op termijn het regenwater niet tegen... ook daar zullen na verloop je voeten nat worden.
Het hangt van welke overschoen je hebt. De Spatzwear Gravlr zijn echt heel goed. Vooral dat ze tot net onder de knie komen, scheelt behoorlijk wat. Ze zijn dan nog eens extra gevoerd met een warme stof. Aan de onderkant zou het nog kunnen, maar dan kan je met wat Duct tape wonderen verrichten.

Ik haal mijn neus niet op om te fietsen in de regen. Zelfs ritten van 2 tot 3 uur in de regen houden me niet tegen. Door de jaren heen heb ik kledij en accessoires gekocht die doet wat ze moeten doen, nl. je droog houden. Daar zat af en toe ook eens een miskoop bij. Maar nu heb ik hier thuis een set waarmee ik zonder tegenzin de regen mee kan trotseren.

Het enige wat ik nog niet echt heb gevonden, zijn goede waterproof handsschoenen. De sealskinz zijn best goed, maar na een poos komen er barstjes in het binnenste neopreen. En water zoekt en vind altijd een weg. Dus neem ik in dat geval een extra paar handsschoenen mee.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 13 mar 2023 10:20

@i-mac; probeer die velotoze handschoenen eens.
Die zijn echt goed waterdicht. 3 uur in stromende regen icm goede regenjas en geen water (wel wat zweet) in de handschoenen.

Maar echt heel prettig zitten ze niet kwa materiaal dat je onhandig kan eten etc.
Dus draag ik ze alleen als het goed nat is.
Meerdere hanschoenen meenemen is normaal ook mijn oplossing ook als het wat kouder is kan je dan ff wisselen.

michielios2
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2018 09:20

michielios2 13 mar 2023 19:00

Heb nu 4 seasons handschoenen gekocht, en ze 5 min onder de stromende kraan gehouden. Blijft dan wel volledig droog, dus eerste test wel geslaagd. Of het in de praktijk ook allemaal goed blijft moet natuurlijk nog blijken.

i-mac

i-mac 13 mar 2023 19:09

michielios2 schreef: 13 mar 2023 19:00 Heb nu 4 seasons handschoenen gekocht, en ze 5 min onder de stromende kraan gehouden. Blijft dan wel volledig droog, dus eerste test wel geslaagd. Of het in de praktijk ook allemaal goed blijft moet natuurlijk nog blijken.
Het grote verschil is, dat je tijdens het fietsen duwt op je handsschoenen, waardoor je het water in je handsschoen duwt. Ik heb ook nog eens getest onder stromend water, en dat ging goed. Maar tijdens het fietsen was het jammer genoeg anders.

TdV85
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2023 16:01

TdV85 12 apr 2023 16:10

Ik heb al een tijdje handschoenen van Sealskinz en merk dat als je ze goed onderhoud dat ze het goed uithouden in de regen. Wat voor elke handschoen met een membraan (datgeen dat zorgt voor het waterdichte) is het belangrijk is dat je de handschoenen wast met speciaal technisch wasmiddel wat het membraan niet aantast. Ook kun je ze nog verder behandelen met een impregneermiddel. Normaal wasmiddel gebruiken verknal je de handschoenen vrij snel mee. Ik gebruik Nikwax Techwash en Nikwax Gloveproof, al zullen er vast ook andere middelen zijn die hetzelfde effect hebben.

Plaats reactie