Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 feb 2023 10:54

In de podcast legt ie ook uit dat je eigen gevoel belangrijk is voor deze score.
Wat ik merk dat ik een lichte score zelf iets hoger inschat en een hoge iets lager.

Een duurtraining van 4 uur zet ie bij mij op 3, dat vind ik persoonlijk heel laag voor vier uur D2.
Een MTB rit van 2 uur (en de meeste MTB ritten) zet ie op 9, terwijl ik dan denk, beste lekker getrapt, maar 9 is ook wel overdreven.
Dat zal ie doen omdat ik van die 2 uur dan een half uur boven FTP heb gestrapt, vrij normaal met korte stukje en niet zo intensief als bv 10 minuten achter elkaar boven FTP (in mijn beleving)

siebke
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2015 15:26

siebke 28 feb 2023 11:39

Ik wil deze zomer deelnemen aan een meerdaagse gravel race/event echter twijfel over het te kiezen trainingsplan. +/- 500km en 3000hm verdeeld over 2 dagen.

Als ik kies voor een gravel trainingsplan kan ik jammer genoeg geen meerdaags doel opgeven. Tuurlijk kan ik dan die 500km als 1 daags doel opgeven maar dat is niet dezelfde belasting als 2x 250km. Mijn aanname dat 500km een meer duurprestatie voorbereiding nodig heeft dan 2x 250km over 2 dagen waar je nog iets van herstel tussen hebt.

Als ik kies voor een meerdaags doel dan lijkt dit een "road" trainingsplan te zijn echter mis ik hiermee juist de gravel specifieke trainingen.

Kortom welk trainingsplan kan ik het beste kiezen om optimaal voorbereid te zijn? Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de hulp!!

Rick23
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2020 21:04

Rick23 28 feb 2023 12:32

MarkVeenstra schreef: 28 feb 2023 09:43 Ik ken je zones niet.,. maar hf gem 129 is natuurlijk ook ergens rond herstel voor de meeste mensen..,
Dus als Join kijkt naar hartslag alleen - dan is een lage voorgestelde RPE natuurlijk best logisch.
En als jij het zwaarder ervaren hebt, dan stel je die RPE wat bij, want - als ik het goed heb - past Join dan de volgende trainingen eventueel wel een klein beetje bij.
129 is voor mij echt wel een hartslag dat hoort bij een duurrit. Daarbij is het gemiddeld, dus in de afdalingen zakt m’n hartslag echt naar 100-110, maar dat betekent ook dat ik op andere stukken wel flink boven die 129 uitkom. Bij vermogen kijkt JOIN ook naar je gewogen gemiddelde vermogen of iets dergelijks. Het lijkt erop dat JOIN dat bij hartslag misschien minder doet?

En het klopt dat ik die RPE zelf kan aanpassen (doe ik vervolgens ook), maar ik vroeg me af waarom JOIN die ritjes altijd standaard zo makkelijk inschat. :)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 feb 2023 13:24

MarkVeenstra schreef: 28 feb 2023 09:43 Ik ken je zones niet.,. maar hf gem 129 is natuurlijk ook ergens rond herstel voor de meeste mensen..,
Dus als Join kijkt naar hartslag alleen - dan is een lage voorgestelde RPE natuurlijk best logisch.
En als jij het zwaarder ervaren hebt, dan stel je die RPE wat bij, want - als ik het goed heb - past Join dan de volgende trainingen eventueel wel een klein beetje bij.
Ik kan mij voorstellen dat JOIN de RPE inschat op basis de max hartslag (als er geen vermogen is). Dan maakt het dus niet uit wat de hartslag zones zijn van de meeste mensen. Het is dan puur op basis van je eigen input.

Alleen het nadeel van hartslag is dat hoe beter je getraind wordt, hoe lager je hartslag wordt bij een bepaald vermogen. Dus als je steeds beter wordt, zal JOIN je training steeds lager inschatten, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Na een rustweek of periode inactief is je hartslag ook altijd veel hoger, dus dan wordt je training juist weer (onterecht) zwaarder gekwalificeerd.

Belangerijk is om gewoon je eigen RPE op basis van je gevoel in te vullen direct na de training. Je leert zo ook beter je eigen lichaam kennen.

Jan V.
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jan 2023 15:25

Jan V. 28 feb 2023 15:49

Zijn er binnenkort nieuwigheden te verwachten in de JOIN app ? Wat mogen we in de nabije toekomst nog verwachten ?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 mar 2023 11:47

@nuitkor, je weet een hoop van trainen......

Waar ik nou steeds mee zit met een 20 minuten test. Hoe moet je die doen.
Als ik die in mijn normale fietshouding en manier rijd doe ik dat in het zadel, beetje diep zitten want je rijd hard en een hoge cadans van rond de 100.
Hoe harder ik fiets hoe hoger mijn cadans. Dan kom ik niet aan mijn maximum FTP.

Ik begin met net niet voluit een sprintje, dan ga zitten en met een lage cadans van 80/85 lekker ga harken af en toe ga staan en weer zitten.
dat levert mijn hoogste waarde op. Daar zit best wel wat tussen gauw een watt of 10 a 15.

Hoe moet ik zoiets inschatten. Is zo,n test te cheaten.
Het eerste voorbeeld is hoe ik hard op de racert rijd, het twede meer hoe een MTB ritje eruitziet.

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 01 mar 2023 12:02

wasbeer2006 schreef: 01 mar 2023 11:47 @nuitkor, je weet een hoop van trainen......

Waar ik nou steeds mee zit met een 20 minuten test. Hoe moet je die doen.
Als ik die in mijn normale fietshouding en manier rijd doe ik dat in het zadel, beetje diep zitten want je rijd hard en een hoge cadans van rond de 100.
Hoe harder ik fiets hoe hoger mijn cadans. Dan kom ik niet aan mijn maximum FTP.

Ik begin met net niet voluit een sprintje, dan ga zitten en met een lage cadans van 80/85 lekker ga harken af en toe ga staan en weer zitten.
dat levert mijn hoogste waarde op. Daar zit best wel wat tussen gauw een watt of 10 a 15.

Hoe moet ik zoiets inschatten. Is zo,n test te cheaten.
Het eerste voorbeeld is hoe ik hard op de racert rijd, het twede meer hoe een MTB ritje eruitziet.
Ingewikkelde materie... Bergop is het ook makkelijker hogere vermogens te halen, heeft met de continue weerstand te maken. Maximum FTP bestaat in mijn optiek niet. FTP zal ook per dag een beetje wisselen. En FTP heeft niet alleen een bepaalde hoogte (in Watts), maar ook een bepaalde lengte (in minuten). De oorspronkelijke definitie van Coggan sprak geloof ik ook niet per se over 1 uur, maar over 'een langere periode, bijvoorbeeld een uur'. En inderdaad heeft cadans ook invloed. Ik denk dat je moet bedenken met wat voor een cadans je ongeveer zou rijden als je een maximale tijdrit van een uur zou doen. Als je al deze gegevens combineert zul je een aardige inschatting kunnen maken.

Grtz

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 01 mar 2023 13:19

wasbeer2006 schreef: 01 mar 2023 11:47 @nuitkor, je weet een hoop van trainen......
Ik begin met net niet voluit een sprintje, dan ga zitten en met een lage cadans van 80/85 lekker ga harken af en toe ga staan en weer zitten.
dat levert mijn hoogste waarde op. Daar zit best wel wat tussen gauw een watt of 10 a 15.

Hoe moet ik zoiets inschatten. Is zo,n test te cheaten.
Het eerste voorbeeld is hoe ik hard op de racert rijd, het twede meer hoe een MTB ritje eruitziet.
FTP gebruik je in deze context (Join) om te bepalen hoe intensief je trainingsblokken moeten worden.
Het lijkt logisch om je FTP test op dezelfde manier te doen als je meestal je intervallen doet. Zo zijn je waardes het meest consistent. Als je op een klim een duidelijk hogere ftp haalt, en die gebruikt om je intervallen te ijken, ga je in je training op het vlakke/mtb altijd een beetje te hoog trainen. Dat is dus niet productief meer.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 mar 2023 14:26

Bedankt mannen. Op die manier zat ik ook wel te denken. Dat is wel een goed uitgangspunt!
Meet je FTP hoe je de join training doet. Dan komt dat redelijk overheen.

Ja en ook het moment en dag telt. De ene is de andere niet.
Daarom blijf ik hartslag geen slechte manier vinden, mede omdat deze bij mij behoorlijk constant is in het seizoen.
(behalve als ik echt een week niets gedaan heb, maargoed dat gebeurt twee keer ofzo)

Ik exporteer hem wel op vermogen, de korte blokken zijn fijn op vermogen, de langere op hartslag.
Join helpt me nu in dit deel van het seizoen wel om me in te houden. Maar ik ga niet het hele jaat "trainen" vanaf juni ga ik ermee stoppen.
In de zomer vakantie op de MTB heb ik er niks aan, dan wil ik zoveel mogelijk zien en fun hebben, of dat nu teveel of teweinig is.

hond
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 01 mar 2023 22:00

Ik train al een tijd met Join en het valt me op dat je nooit echt hele zware trainingen krijgt opgelegd met lange blokken op hoge intensiteit. De VO2max intervallen zijn natuurlijk zwaar, maar ook maar een paar minuten waarna er weer rust volgt. Mijn gevoel zegt dat je voor goede prestaties in wedstrijden ook regelmatig een soort van 'racesimulatie' of trainingswedstrijden moet rijden. En niet alleen maar relatief korte intervalblokjes, omdat die inspanning niet vergelijkbaar is met een wedstrijd van een 1-2 uur.

Nu rij ik toch af en toe een zware rit op de mountainbike waarbij ik bv 1,5 uur tegen mijn limiet rij en heb ook het idee dat ik daar ook beter van wordt. Maar volgens de trainingen op Join zou ik zo'n zware trainingen nooit moeten doen en is het voor mijn prestatie beter om maandenlang alleen maar korte intervalblokjes te rijden als voorbereiding op zo'n wedstrijd?

Ook rij ik graag richting een mountainbikeroute, uurtje heen op duurvermogen, daar dan een uurtje op hoge intensiteit en weer een uur terug. Doe dit misschien 2x per maand, zou ik beter worden als ik dit voortaan niet meer doe en op zo'n dag toch gewoon de gebruikelijke Join duurtraining rij van 3 uur met een paar korte inspanningen erin? Zelfde geldt ook voor zware trainingsritten op de weg in groepsverband die er straks weer aankomen in de avonduren, afgezien van dat het leuker is, zou het beter zijn om dit niet meer te doen en gewoon de Join intervalritjes aan te houden?
Laatst gewijzigd door hond op 01 mar 2023 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan V.
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jan 2023 15:25

Jan V. 02 mar 2023 08:16

Op 18 maart eindigt m'n eerste schema met Join met een doel (75 km).
Eind deze week voorspelt Join een score van 17,9. De laatste week van het schema is de taperweek.
De laatste week voor het doel mag ik slechts 1 uurtje fietsen.
Wat ik toch wel heel weining vindt...
Wat ik ook niet goed begrijp is dat de score in die week weer zakt nazr 17,2.
Het is toch de bedoeling om vlak voor het doel een zo hoogst haalbare score te verkrijgen ?
Iemand uitleg ?

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 02 mar 2023 08:39

hond schreef: 01 mar 2023 22:00 Ik train al een tijd met Join en het valt me op dat je nooit echt hele zware trainingen krijgt opgelegd met lange blokken op hoge intensiteit. De VO2max intervallen zijn natuurlijk zwaar, maar ook maar een paar minuten waarna er weer rust volgt. Mijn gevoel zegt dat je voor goede prestaties in wedstrijden ook regelmatig een soort van 'racesimulatie' of trainingswedstrijden moet rijden. En niet alleen maar relatief korte intervalblokjes, omdat die inspanning niet vergelijkbaar is met een wedstrijd van een 1-2 uur.

Nu rij ik toch af en toe een zware rit op de mountainbike waarbij ik bv 1,5 uur tegen mijn limiet rij en heb ook het idee dat ik daar ook beter van wordt. Maar volgens de trainingen op Join zou ik zo'n zware trainingen nooit moeten doen en is het voor mijn prestatie beter om maandenlang alleen maar korte intervalblokjes te rijden als voorbereiding op zo'n wedstrijd?

Ook rij ik graag richting een mountainbikeroute, uurtje heen op duurvermogen, daar dan een uurtje op hoge intensiteit en weer een uur terug. Doe dit misschien 2x per maand, zou ik beter worden als ik dit voortaan niet meer doe en op zo'n dag toch gewoon de gebruikelijke Join duurtraining rij van 3 uur met een paar korte inspanningen erin? Zelfde geldt ook voor zware trainingsritten op de weg in groepsverband die er straks weer aankomen in de avonduren, afgezien van dat het leuker is, zou het beter zijn om dit niet meer te doen en gewoon de Join intervalritjes aan te houden?
Is jouw vraag niet: zijn grijze ritten een goede toevoeging?

Ik train met een trainer sinds 2 jaar en mijn ervaring is precies hetzelfde als hierboven geschreven. Voelt nooit superzwaar, en als het superzwaar is dan zijn de blokken relatief kort. Heb ik echt aan moeten wennen. Maar bij mij werkt het als een tierelier en ik breek op 44-jarige leeftijd het ene na het andere vermogensrecord. De factor vermoeidheid wordt veel beter gemanaged dan toen ik nog zelf trainde en vond dat het goed was dat ik na een lange intensieve rit in slaap viel op de bank...

Grtz

Plaats reactie