Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Spaaknippel los / gebroken nieuwe fiets

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 22 feb 2023 10:06

Vrij gebruikelijk toch om Spoke Freeze te gebruiken? Is er van diverse merken en de FM waar ik vroeger m'n wielen liet bouwen, deed dat altijd. Ooit heb ik een workshop wielbouwen gevolgd en ook toen werd dat geadviseerd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 feb 2023 10:09

Mehekachtohapi schreef: 22 feb 2023 10:06 Vrij gebruikelijk toch om Spoke Freeze te gebruiken? ...
ik denk dat dat gewoon een herverpakte loctide is (of een ander borgingsmiddel) en dan de prijs x4 ;-).

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 22 feb 2023 10:15

Oh, damn, die prijzen ja.... Gewoon een dun borgmiddel zou moeten voldoen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 feb 2023 10:18

Wel grappig; is doe de meest dunne olie op/in mijn spaaknippels net om ze 'soepel' te houden en opdat ze altijd eenvoudig bij te stellen zijn en wat corrosie te voorkomen. Dat is net het omgekeerde van een borgingsmiddel.
Ook nooit problemen gehad ;-).

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 22 feb 2023 10:20

jackflash schreef: 21 feb 2023 20:02
abdr schreef: 20 feb 2023 20:15
jackflash schreef: 20 feb 2023 19:06 Ik druk me wellicht niet helemaal goed uit. Ik bedoelde dat de spaken na de eerste reparatie, gewoon goed vast zaten. de nippels kon ik niet meer losdraaien met de hand. Dus het leek opgelost.
Of je de nippels al dan niet los kan draaien met de hand is geen criterium maar de absoluut minimale vereiste. Daaruit concluderen dat het wiel in orde is, dat is zoiets als zeggen "mijn auto is gemaakt want er hangen vier wielen aan". Heb je zelf al geluisterd naar de klank van de spaken? Dat kan veel vertellen.
Ik geef alleen maar aan dat het na de reparatie erop leek dat het verholpen was, verder doet dit niet ter zake. Ik ben inderdaad geen specialist op spaak gebied, dus dat laat ik graag aan de FM over. Klank van de spaken: zal eens luisteren of ik er wat van kan maken. Maar hoe dan ook: fiets gaat weer terug vrijdag en dan hoop ik dat het voor eens en altijd opgelost is.

Nog 1 vraag: ik heb wel eens wat gelezen over het gebruik van loctite (?) om spaken na aandraaien vast te zetten. Is dat nog aan te bevelen of krijg je ze dan helemaal niet meer los?
Hiermee suggereer je dat een FM een specialist is op gebied van wielen spaken. Een hardnekkig misverstand.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5884
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 feb 2023 12:59

jackflash schreef: 21 feb 2023 20:02
abdr schreef: 20 feb 2023 20:15
jackflash schreef: 20 feb 2023 19:06 Ik druk me wellicht niet helemaal goed uit. Ik bedoelde dat de spaken na de eerste reparatie, gewoon goed vast zaten. de nippels kon ik niet meer losdraaien met de hand. Dus het leek opgelost.
Of je de nippels al dan niet los kan draaien met de hand is geen criterium maar de absoluut minimale vereiste. Daaruit concluderen dat het wiel in orde is, dat is zoiets als zeggen "mijn auto is gemaakt want er hangen vier wielen aan". Heb je zelf al geluisterd naar de klank van de spaken? Dat kan veel vertellen.
Ik geef alleen maar aan dat het na de reparatie erop leek dat het verholpen was, verder doet dit niet ter zake. Ik ben inderdaad geen specialist op spaak gebied, dus dat laat ik graag aan de FM over. Klank van de spaken: zal eens luisteren of ik er wat van kan maken. Maar hoe dan ook: fiets gaat weer terug vrijdag en dan hoop ik dat het voor eens en altijd opgelost is.

Nog 1 vraag: ik heb wel eens wat gelezen over het gebruik van loctite (?) om spaken na aandraaien vast te zetten. Is dat nog aan te bevelen of krijg je ze dan helemaal niet meer los?
Een goed gespaakt wiel, dus op juiste spanning gespaakt, geraakt niet los. Tenzij jouw gewicht boven het maximaal toegestaan berijdersgewicht van de wielen is.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 feb 2023 14:31

Volgens mij gebruiken de meeste wielbouwers wel een licht lockmiddel, bij voorkeur geen spokefreeze of pro lock nippels
Maar dat mogen maatwielen en phillipos vertellen. :-)

abdr
Forum-lid
Berichten: 566
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 22 feb 2023 19:34

Ik heb lijnolie gebruikt bij het dozijn wielen dat ik tot hiertoe gebouwd heb. Lijnolie droogt op tot een lichte threadlocker. Volgens mij had het even goed zonder gekund. En één keer alu DT Swiss Pro Lock nippels omdat die bij de velg geleverd werden, geen fan.

Maar de discussie gaat mijn inziens helemaal de verkeerde kant op. Het feit dat die nippels bij iemand van 75kg na 350km losdraaien ligt niet aan het niet gebruiken van een threadlocker maar wel aan het de slechte wielopbouw. Als je wel threadlocker gebruikt maar het wiel even slecht opbouwt zullen de nippels (of spaken) breken ipv losdraaien.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 22 feb 2023 20:05

abdr schreef: 22 feb 2023 19:34 Ik heb lijnolie gebruikt bij het dozijn wielen dat ik tot hiertoe gebouwd heb. Lijnolie droogt op tot een lichte threadlocker. Volgens mij had het even goed zonder gekund. En één keer alu DT Swiss Pro Lock nippels omdat die bij de velg geleverd werden, geen fan.

Maar de discussie gaat mijn inziens helemaal de verkeerde kant op. Het feit dat die nippels bij iemand van 75kg na 350km losdraaien ligt niet aan het niet gebruiken van een threadlocker maar wel aan het de slechte wielopbouw. Als je wel threadlocker gebruikt maar het wiel even slecht opbouwt zullen de nippels (of spaken) breken ipv losdraaien.
Tja, het gaat inderdaad alle kanten op (waar ik zelf ook een aandeel in heb). Vrijdag gaat de fiets naar de FM en dan mag hij weer aan de slag. Lomp gezegd is het zijn probleem hoe hij het maakt, als het maar goed gebeurt. Als ze daarna nog een keer losraken, mag hij een nieuw setje wielen erop zetten.

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 feb 2023 22:55

Iedere keer dat je een nippel draait, zal hij losser op de spaak zitten . Als de velg recht is, zouden in ieder geval nieuwe nippels moeten worden gebruikt.
Niet zijken maar reiden !

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 feb 2023 20:31

pino schreef: 22 feb 2023 22:55 Iedere keer dat je een nippel draait, zal hij losser op de spaak zitten . Als de velg recht is, zouden in ieder geval nieuwe nippels moeten worden gebruikt.
Kan je dat iets duiden? Waarom zou een nippel als je er aan draait losser komen te zitten?

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 24 feb 2023 21:32

walter- schreef: 24 feb 2023 20:31
pino schreef: 22 feb 2023 22:55 Iedere keer dat je een nippel draait, zal hij losser op de spaak zitten . Als de velg recht is, zouden in ieder geval nieuwe nippels moeten worden gebruikt.
Kan je dat iets duiden? Waarom zou een nippel als je er aan draait losser komen te zitten?
wegens (permanente) vervorming van het metaal
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie