Spaaknippel los / gebroken nieuwe fiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Vrij gebruikelijk toch om Spoke Freeze te gebruiken? Is er van diverse merken en de FM waar ik vroeger m'n wielen liet bouwen, deed dat altijd. Ooit heb ik een workshop wielbouwen gevolgd en ook toen werd dat geadviseerd.
ik denk dat dat gewoon een herverpakte loctide is (of een ander borgingsmiddel) en dan de prijs x4

-
- Forum-lid
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Oh, damn, die prijzen ja.... Gewoon een dun borgmiddel zou moeten voldoen.
Wel grappig; is doe de meest dunne olie op/in mijn spaaknippels net om ze 'soepel' te houden en opdat ze altijd eenvoudig bij te stellen zijn en wat corrosie te voorkomen. Dat is net het omgekeerde van een borgingsmiddel.
Ook nooit problemen gehad
.
Ook nooit problemen gehad

- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Hiermee suggereer je dat een FM een specialist is op gebied van wielen spaken. Een hardnekkig misverstand.jackflash schreef: ↑21 feb 2023 20:02Ik geef alleen maar aan dat het na de reparatie erop leek dat het verholpen was, verder doet dit niet ter zake. Ik ben inderdaad geen specialist op spaak gebied, dus dat laat ik graag aan de FM over. Klank van de spaken: zal eens luisteren of ik er wat van kan maken. Maar hoe dan ook: fiets gaat weer terug vrijdag en dan hoop ik dat het voor eens en altijd opgelost is.abdr schreef: ↑20 feb 2023 20:15Of je de nippels al dan niet los kan draaien met de hand is geen criterium maar de absoluut minimale vereiste. Daaruit concluderen dat het wiel in orde is, dat is zoiets als zeggen "mijn auto is gemaakt want er hangen vier wielen aan". Heb je zelf al geluisterd naar de klank van de spaken? Dat kan veel vertellen.
Nog 1 vraag: ik heb wel eens wat gelezen over het gebruik van loctite (?) om spaken na aandraaien vast te zetten. Is dat nog aan te bevelen of krijg je ze dan helemaal niet meer los?
Website: https://www.maatwielen.nl
Een goed gespaakt wiel, dus op juiste spanning gespaakt, geraakt niet los. Tenzij jouw gewicht boven het maximaal toegestaan berijdersgewicht van de wielen is.!jackflash schreef: ↑21 feb 2023 20:02Ik geef alleen maar aan dat het na de reparatie erop leek dat het verholpen was, verder doet dit niet ter zake. Ik ben inderdaad geen specialist op spaak gebied, dus dat laat ik graag aan de FM over. Klank van de spaken: zal eens luisteren of ik er wat van kan maken. Maar hoe dan ook: fiets gaat weer terug vrijdag en dan hoop ik dat het voor eens en altijd opgelost is.abdr schreef: ↑20 feb 2023 20:15Of je de nippels al dan niet los kan draaien met de hand is geen criterium maar de absoluut minimale vereiste. Daaruit concluderen dat het wiel in orde is, dat is zoiets als zeggen "mijn auto is gemaakt want er hangen vier wielen aan". Heb je zelf al geluisterd naar de klank van de spaken? Dat kan veel vertellen.
Nog 1 vraag: ik heb wel eens wat gelezen over het gebruik van loctite (?) om spaken na aandraaien vast te zetten. Is dat nog aan te bevelen of krijg je ze dan helemaal niet meer los?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 10604
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Volgens mij gebruiken de meeste wielbouwers wel een licht lockmiddel, bij voorkeur geen spokefreeze of pro lock nippels
Maar dat mogen maatwielen en phillipos vertellen.
Maar dat mogen maatwielen en phillipos vertellen.

Ik heb lijnolie gebruikt bij het dozijn wielen dat ik tot hiertoe gebouwd heb. Lijnolie droogt op tot een lichte threadlocker. Volgens mij had het even goed zonder gekund. En één keer alu DT Swiss Pro Lock nippels omdat die bij de velg geleverd werden, geen fan.
Maar de discussie gaat mijn inziens helemaal de verkeerde kant op. Het feit dat die nippels bij iemand van 75kg na 350km losdraaien ligt niet aan het niet gebruiken van een threadlocker maar wel aan het de slechte wielopbouw. Als je wel threadlocker gebruikt maar het wiel even slecht opbouwt zullen de nippels (of spaken) breken ipv losdraaien.
Maar de discussie gaat mijn inziens helemaal de verkeerde kant op. Het feit dat die nippels bij iemand van 75kg na 350km losdraaien ligt niet aan het niet gebruiken van een threadlocker maar wel aan het de slechte wielopbouw. Als je wel threadlocker gebruikt maar het wiel even slecht opbouwt zullen de nippels (of spaken) breken ipv losdraaien.
Tja, het gaat inderdaad alle kanten op (waar ik zelf ook een aandeel in heb). Vrijdag gaat de fiets naar de FM en dan mag hij weer aan de slag. Lomp gezegd is het zijn probleem hoe hij het maakt, als het maar goed gebeurt. Als ze daarna nog een keer losraken, mag hij een nieuw setje wielen erop zetten.abdr schreef: ↑22 feb 2023 19:34 Ik heb lijnolie gebruikt bij het dozijn wielen dat ik tot hiertoe gebouwd heb. Lijnolie droogt op tot een lichte threadlocker. Volgens mij had het even goed zonder gekund. En één keer alu DT Swiss Pro Lock nippels omdat die bij de velg geleverd werden, geen fan.
Maar de discussie gaat mijn inziens helemaal de verkeerde kant op. Het feit dat die nippels bij iemand van 75kg na 350km losdraaien ligt niet aan het niet gebruiken van een threadlocker maar wel aan het de slechte wielopbouw. Als je wel threadlocker gebruikt maar het wiel even slecht opbouwt zullen de nippels (of spaken) breken ipv losdraaien.