Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Beginner, welke kleding nodig

Dion93
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 feb 2023 22:43

Dion93 21 feb 2023 11:58

Hoi,

Ik ben van plan binnenkort mijn eerste racefiets te halen.

Mijn vraag is welke kledingstukken ik allemaal nodig heb.

Ik zag dat deze goede aangeschreven stond op hun website. https://www.wielrenner.shop/product/spo ... ijs-zwart/

Wat zijn verdere must haves?

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 21 feb 2023 12:33

Een helm in elk geval. De rest kom je vanzelf achter als je eenmaal fietst. Heb ooit Breda - Nijmegen gedaan in een spijkerbroek. Toen kocht ik een fietsbroek.

Lean
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2019 11:56

Lean 21 feb 2023 12:57

Dion93 schreef: 21 feb 2023 11:58 Hoi,

Ik ben van plan binnenkort mijn eerste racefiets te halen.

Mijn vraag is welke kledingstukken ik allemaal nodig heb.

Ik zag dat deze goede aangeschreven stond op hun website. https://www.wielrenner.shop/product/spo ... ijs-zwart/

Wat zijn verdere must haves?
Vind het geen superdeal, ken het merk niet. Bij futurumshop moet je voor die prijs wel iets mooiers kunnen kopen. Of bij de Decathlon voor goedkoper. Koop beenstukken erbij en een lange mouwen thermoshirt zodat je met je zomerset ook kan fietsen als het wat frisser is. En die vooral geen onderbroek onder je fietsbroek.

Verder een zadeltasje met een binnenband, bandenlichters en gaspatroon of pompje want iedereen rijdt weleens lek.

Veel plezier!!!

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 21 feb 2023 13:05

Fietsschoenen zijn ook aantal te bevelen. Met daarbij de juiste pedalen natuurlijk.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 feb 2023 13:10

Een broek, trui en een paar sokken van een B-merk en dan nog 150 euro durven vragen :shock: Beetje bezopen.

Wat heb je nodig:
- helm
- fietsschoenen
- bibshort
- wielrentrui

Wat het allemaal net wat prettiger maakt:
- onderhemd (ipv een katoenen t-shirt)
- zonnebril
- fiets handschoentjes
- armstukken
- bij nog kouder weer, beenstukken, jackje en overschoenen

Als je het niet al te duur wil maken, dan heeft Decathlon doorgaans goed spul. Nog een tip voor wielrenbroeken, koop NOOIT het allergoedkoopste spul. Een K-zeem is echt een verschrikking en al je potentiele wielren plezier wordt gegarandeerd verknald
Live fast; die young. mijn blog

Dion93
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 feb 2023 22:43

Dion93 21 feb 2023 13:24

Bedankt, ik ga elders een setje zoeken. Welke site's raden jullie aan. Decathlon en Futurumshop heb ik nu voorbij horen komen.

En welke bib bevelen jullie aan?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 feb 2023 13:40

Bibs zijn nogal persoonlijk. Persoon A vindt alles eigenlijk wel goed zitten. Persoon B zweert bij merk XZY. Craft, Agu, sportful, Nalini hebben vaak wel redelijk geprijsde broeken. En dan vergeet ik vast nog een boel andere merken. Deze webshop heeft ook veel keuze https://www.bobshop.com/nl/ . Maar zelf passen in een winkel heeft toch de voorkeur, als je dit soort kleding voor het eerst koopt
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 feb 2023 13:44

Dion93 schreef: 21 feb 2023 13:24 Bedankt, ik ga elders een setje zoeken. Welke site's raden jullie aan. Decathlon en Futurumshop heb ik nu voorbij horen komen.

En welke bib bevelen jullie aan?
Tenzij je ergens onder een steen woont zou ik gewoon even bij een 'grote' fietsenspeciaalwinkel met fietskleding - niet bij Vos te Zwanenburg ;) - langs gaan om in ieder geval je eens te oriënteren.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Mvg10
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mar 2021 19:51
Contact

Mvg10 21 feb 2023 14:36

Dion93 schreef: 21 feb 2023 13:24 Bedankt, ik ga elders een setje zoeken. Welke site's raden jullie aan. Decathlon en Futurumshop heb ik nu voorbij horen komen.

En welke bib bevelen jullie aan?
Een broek is samen met het zadel zo'n beetje het meest persoonlijke qua fietsen, vind ik. Kwestie van ervaring welke broek goed bij je past. Mijn voorkeur gaat uit naar een stevige, iets bredere zeem.

hayes

hayes 21 feb 2023 15:33

Je kan inderdaad wel mooie deals vinden van grotere merken maar het is soms wat zoeken.

tik even bv Castelli, Santini,... in + Outlet en je vindt al één en ander.
Ik zou wel wegblijven van de goedkoopste kledij van grote (dure) merken.
Degelijke kledij aan redelijke prijzen: Futurum, Siroko, Rogelli,

Deze Castelli heb ik bv zelf gekocht: https://www.bikester.be/castelli-a-bloc ... 52951.html
Adviesprijs 90 euro, hier 49 en ik vond hem ergens aan 40 euro. Dan hap ik toe.

Naargelang je fietst, en meer fietst, zal je zelf merken wat je nodig hebt en wat niet.

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 21 feb 2023 15:54

Ik ben ook best tevreden over Mantel, tot nu toe heeft de keuzehulp goed geholpen, voor mij dan.

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 21 feb 2023 17:27

hayes schreef: 21 feb 2023 15:33 Ik zou wel wegblijven van de goedkoopste kledij van grote (dure) merken.
Het liefst fiets ik in de Core broek van Rapha, dus ook dit is niet voor iedereen gelijk.

Maar on-topic.
Koop je eerste kledingset gewoon in een winkel! Online is leuk als je weet wat je wil en moet hebben investeer gewoon in een goed beginners set. Onderschirt, Shirt korte mouw, armstukken. korte broek, beenstukken en een windbreker ben je voor je kleding redelijk goed voorzien als de temperatuur 10 graden en hoger is. Is het kouder dan moet je wel iets meer laagjes en dikkere kleding beschikken. Dan nog een paar schoenen zien te vinden. Ook hier: ga naar een winkel! De pasvorm van schoenen verschilt zo veel per merk dat je dan blijft bestellen en retourneren.

Mantel, 12 to go of Hopmans hebben veel aanbod en redelijk betaalbaar.

Succes.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

Plaats reactie