Nieuw Cassette en ketting smeren?
Heeft KMC dat smeermiddel niet zelfs op de markt gebracht? Of in ieder geval iets dat erop lijkt, na 'veel vraag vanuit de markt', zogezegd..
Moraal van dit verhaal.
Doe het op je eigen manier. Maar fabriek af worden ze perfect gesmeerd geleverd. En dit wil je toch zo lang mogelijk in stand houden.
Mijn mening: niet ontvetten dus, hooguit buitenkant (droog) schoonmaken ter voorkoming van dat er teveel vuil aan blijft plakken. Hiermee eerste honderden km's geen omkijken naar (als het niet regent).
Doe het op je eigen manier. Maar fabriek af worden ze perfect gesmeerd geleverd. En dit wil je toch zo lang mogelijk in stand houden.
Mijn mening: niet ontvetten dus, hooguit buitenkant (droog) schoonmaken ter voorkoming van dat er teveel vuil aan blijft plakken. Hiermee eerste honderden km's geen omkijken naar (als het niet regent).
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Komt ie dan hé 
I have bought your X-series chain. After unpacking, I found that the chain is rather sticky on the outside. Is that normal?
During manufacturing one of the processes involves lubrication, we inject special grease into the chain. Right now a part of that grease stays on the chain's outside, which is needed to conserve and protect the chain during storage.
KMC recommends you to take away the excess grease from the chain's outside by spraying some (eco) cleaner along the chain and immediately wiping it. By removing the grease outside you will prevent it from atracting too much dirt. Make sure the grease inside the chain is not affected!
Beware of keeping it a little oiled after every ride in order to prevent rust.
Al met al: buitenkant (dikke smurrie) is voor de opslag (conserveringsmiddel) --> dus verwijderen. Binnenkant is dus wel 'vet' dat je kan laten zitten
Bron: http://www.kmcchain.eu/?en/faq/2/" onclick="window.open(this.href);return false;

I have bought your X-series chain. After unpacking, I found that the chain is rather sticky on the outside. Is that normal?
During manufacturing one of the processes involves lubrication, we inject special grease into the chain. Right now a part of that grease stays on the chain's outside, which is needed to conserve and protect the chain during storage.
KMC recommends you to take away the excess grease from the chain's outside by spraying some (eco) cleaner along the chain and immediately wiping it. By removing the grease outside you will prevent it from atracting too much dirt. Make sure the grease inside the chain is not affected!
Beware of keeping it a little oiled after every ride in order to prevent rust.
Al met al: buitenkant (dikke smurrie) is voor de opslag (conserveringsmiddel) --> dus verwijderen. Binnenkant is dus wel 'vet' dat je kan laten zitten
Bron: http://www.kmcchain.eu/?en/faq/2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Addict R1
Weer wat geleerd!jansen01 schreef:Komt ie dan hé
I have bought your X-series chain. After unpacking, I found that the chain is rather sticky on the outside. Is that normal?
During manufacturing one of the processes involves lubrication, we inject special grease into the chain. Right now a part of that grease stays on the chain's outside, which is needed to conserve and protect the chain during storage.
KMC recommends you to take away the excess grease from the chain's outside by spraying some (eco) cleaner along the chain and immediately wiping it. By removing the grease outside you will prevent it from atracting too much dirt. Make sure the grease inside the chain is not affected!
Beware of keeping it a little oiled after every ride in order to prevent rust.
Al met al: buitenkant (dikke smurrie) is voor de opslag (conserveringsmiddel) --> dus verwijderen. Binnenkant is dus wel 'vet' dat je kan laten zitten
Bron: http://www.kmcchain.eu/?en/faq/2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het staat me wel bij dat als je squirt lube gebruikt, je de ketting wel eerst helemaal schoon moet maken. Ik neem aan dat dat er mee te maken heeft dat het spul in eerste instantie vrij vloeibaar is en dus wel wat beter binnen in je ketting zal komen dan ander smeermiddel.
Vanuit de fabriek doen ze er inderdaad smering op, maar ook op de zijkanten terwijl dit helemaal geen functie voor de smering heeft, trekt alleen maar vuil aan. Sowieso is het vet wat dikker en er blijft ook meer vuil in zitten. Ik maak een nieuwe keeting zelf eerst helemaal schoon met een goede ontvetter totdat hij helemaal schoon en vetvrij aanvoelt. Daarna spuit ik hem in met een dun PTFE smeermiddel waarbij ik de zijkanten weer schoonmaak. En na elk ritje even schoonmaken en om de 2 ritjes spuit ik een klein beetje PTFE erbij en haal het overtollige van de zijkanten er weer af. Ketting blijft glimmen en rijdt altjid net alsof hij net uit het doosje komt.
Dit topic is van 2012. Sinds die tijd zijn zo te zien oa de KMC verbetert. Nog steeds worden de KMC kettingen met een vette beschermlaag geleverd. Ik heb recent de KMC X10 EL aangeschaft met nieuwe Shimano cassette en ook nieuw voorblad. Zo te zien is oa het verschil tussen 2012 en 2023 dat de EL versie vernikkeld is en dus redelijk roestvrij blijft. Het voldoet dus neem ik aan om de buitenkant schoon te maken en vervolgens na een paar 100 km de ketting op de schakels in te druppelen met je favoriete lubricant.