Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Lengte Crank 172,5 of 175 mm merkbaar?

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 17 feb 2023 10:33

Ik zit al ongeveer 30 jaar op de fiets, en eigenlijk altijd wel ergens last gehad, en ook al heel wat gesleuteld met fietsen, fysio enz. Zelf frames ed op maat, maar altijd klachten. Maar nu door het verschil wat ik merk ten opzichte van de ene fiets en de ander ga ik nadenken over cranklengte. Ik meen me vaag te herinnneren dat een sportarts in Maastricht dit ooit al een gemeld had (20 jaar geleden ofzo) en zelf toen nadacht over 2 verschillende lengtes ivm been lengte verschil. Hier waren toen de meningen heel verdeelt over, omdat je dan heel veel variatie krijgt die weer andere klachten kunnen opwekken.

Ik zal nog eens 1 keer alles uit de kast trekken bij een goede bikefitter en kijken wat er nog gewonnen/aangepast kan worden/
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 feb 2023 11:17

Ik ben zelf yoga gaan doen, staat een goed filmpje op GCN.
Dat hielp mij enorm. Echt een paar keer per week en kwartiertje echt die ontspanning.

Ik heb bv lange benen kort bovenlichaam, dan zit je heel snel diep een crank van 1cm korter scheelt 2cm heuphoek.
Draai hem om, dus ook 2cm spacers bij je stuur. En de vermoeidheid is gewoon echt minder na 2 uur.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 feb 2023 20:21

raassie schreef: 17 feb 2023 10:33 Ik zit al ongeveer 30 jaar op de fiets, en eigenlijk altijd wel ergens last gehad, en ook al heel wat gesleuteld met fietsen, fysio enz. ...
Ik ga beweren dat een goede fysio met kennis van fietsen moet kunnen zeggen wat je probleem is; en je kan wel sleutelen aan je fietspositie maar als je lichaam gebreken heeft zal -lang- fietsen nooit comfortabel zijn; en die goede fysio zou je voldoende oefeningen moeten kunnen geven om aan je probleem te werken.
En goede fysio moet altijd iets kunnen zeggen in de zin van "je hebt daar en daar last van, die en die spieren zijn overbelast of onderbelast... en dat en dat kan je er aan doen...

Ik ben dan ook absoluut voorstander je positieprobleem altijd ook naast de fiets aan te pakken...
Wasbeer zijn yoga klinkt ook niet slecht :-).

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 07 jul 2023 13:35

Is alweer even geleden dat ik gereageerd had, maar ik ben de laatste tijd vooral aan het fietsen geweest ;-) Het heeft redelijk lang geduurd, maar een bezoekje terug aan de lbs heeft eea best opgelost. We hebben de oude en nieuwe fiets naast elkaar gezet en hij trok de conclusie dat ik domweg dieper ipv rechterop moest gaan zitten. Hij heeft dus mijn mijn stuur zo diep mogelijk laten zakken (uiteindelijk een cm of 4) En dit blijkt toch de gouden greep te zijn geweest. Ook het zadel een halve cm lager. Ik heb de laatste tijd best lange ritten gedaan (langste was een gravelrit van ongeveer 250 km) En uiteraard ga je dan ergens pijntjes krijgen maar mijn rug belemmerd me op dit moment niet tot nauwelijks. En ik maar denken dat ik als ouwe kerel langzamerhand maar eens een wat minder diepe zit moest gaan proberen :lol:
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Plaats reactie