Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Dorrie/Dory Doortrapper hype in seventies

padelzijn
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 aug 2009 00:09

padelzijn 25 sep 2009 00:26

Hallo lieden,

Dit is een oproep aan de wat oudere forumleden; wie kent het fenomeen Dory (of was het Dorrie?) nog? Eind jaren zeventig was er een hype in r'dam en omgeving voor de jeugd om een doortrapper te bezitten. En niet zomaar een doortrapper maar er waren wat eisen waaraan een Dorrie diende te voldoen: Damesframe, half-hoog stuur, stepjes op voor- en achterwiel, kleine spatboordjes. Verder veel chroom en om het af te maken moest er een Mercedes ster op. Er was in die tijd en levendige handel in Mercedes sterren en evenzoveel Mercedes-eigenaren die sterloos rondreden. Om je een idee te geven over hoe fiets er ongeveer uitzag:
[img=http://www.vwieringen.nl/gallery_dory/Dory_rechts.jpg]

Bron: http://www.vwieringen.nl/deDory.htm

Nu heeft de fiets op het plaatje een handrem en die hadden we er nu juist niet op zitten. De Dorrie was voor kunstjes en niet voor snelheid zodat een noodstop altijd zo ging dat je met je buik tegen de stuurpen aan plakte en je sterke been uitdrukte zodat je de trapper tegen hield. Leuke tijden en ik denk ervover om er weer eentje in elkaar te gaan flansen volgens de "oude" moderichtlijnen.

Nu is mijn vraag wie deze rage ook heeft meegemaakt en nog aanvullende info heeft?
Ik fiets dus ik besta.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 25 sep 2009 14:37

Veel gazelle onderdelen, Puch stuur, rood dames frame, handvatten met reflectoren.
Ja die heb ik ook gehad.

roo
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2010 19:34

roo 01 mei 2010 19:54

ik had ook een dory , in het jaar 1983 a 1985 , wij wisten van het bestaan toen eind jaren 70 . het kreeg bij ons dus weer die tijd terug , inderdaad puch stuur . chrome voorvork vast gelast achter tand wiel geen remmen, verder weinnman spartbordjes steppies , ik bouwde oma fietsen om tot dory , ik ga weer een dory maken heb net uit een kringloop een chrome voor vork gevonden daar door dacht ik weer aan toen die dory tijd , er reden bij ons best wel super dorrie,s kon je goed zien wie geld had zundapp,s vielen toen ook op maar een dory was toffer.
roo

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 08 mei 2010 18:53

Ik voel opeens weer heel erg jong. Heb nog nooit van een Dory gehoord. Bedankt!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 mei 2010 22:32

30 jaar geleden was dat een hype, vooral in de omgeving R'dam/Den Haag.
Het kwam er in het kort op neer; maak een je eigen chopperfiets en het was stoer om dat met een vast tandwiel te doen.
Deze fietsen werden doortrappers genoemd, afgekort Dory.

Jeroen Jager
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2023 08:56

Jeroen Jager 14 feb 2023 09:08

Hele late reactie op dit onderwerp, maar ik ben 3 dorries aan het bouwen voor mij en mijn 2 zoontjes van 11 en 12jaar.
Op dit moment rijden ze al op een mountainbike een aardig eindje op het achterwiel. De ene heeft een Bomba en de andere een C100 allebij bij RSI in R'dam gekocht. Mooi spul.
Ik heb ze verteld dat ik vroeger veel veel verder op mijn achterwiel kon rijden :D maar dat geloven ze niet :cry: .
Vandaar dat dit bewezen gaat worden met 3 dorries in aanbouw.
Zijn er nog meer oude van dagen die nog een dorrie hebben of aan het bouwen zijn??
Kom ik graag in contact, ik zal op dit forum mijn vooruitgang laten zien en regelmatig foto's plaatsen.
Gr Jeroen

Plaats reactie