Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten en drinken voor recreant: Wat is normaal

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4359
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 feb 2023 09:54

Een gemiddeld lichaam kan tijdens hoge inspanning, 60 tot 70 gram koolhydraten per uur verwerken uit je voeding. Een getrainde prof, tot 120 gram.
Of je dat nodig hebt is iets heel anders. Als jij goed getraind bent om zonder eten te fietsen, dan red je dat steeds beter. Daar zal echter wel een maximum aanzitten, ik denk alleen niet dat daar onderzoek naar is gedaan.
Onderzoeken worden voornamelijk gedaan bij profs of semi profs en dan is de hoeveelheid koolhydraten wel belangrijk en van toegevoegde waarde. Voor ons wieler toeristen is dat heel anders. Een rondje van 150km heb je echt niet die 60gram koolhydraten nodig per uur. Wel is het voor iedereen beter om voeding zo gelijkmatig mogelijk over de tijd te verdelen. Zowel op de fiets als door de dag heen.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 13 feb 2023 10:22

nijkie schreef: 12 feb 2023 18:55
HarryuitHilversum schreef: 12 feb 2023 10:09 Ik hanteer een simpele vuistregel. 1 bidon en 1 reep per uur. Ik zorg ervoor dat ik goed gegeten en gedronken heb bij vertrek en begin na een uur met eten.
Als ik 100 km rijd, neem ik 2 snelle Jelles mee en 2 750 ml bidons. Rijd ik verder, dan plan ik een stop in of neem 3 repen, een gel en 2 1000 ml bidons mee.

De hoeveelheid koolhydraten komt zo op ongeveer 80-90 gram per uur. Dat is precies wat je kan opnemen. Maar ik begreep uit de Beter Worden podcast dat het nog beter is om meteen, in het eerste uur, al te gaan eten.
Op welke intensiteit fiets je als je 80-90 gram p/uur inneemt?
Hoog! Uiteraard eet ik wat minder bij rustige duurtrainingen.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 13 feb 2023 10:37

Goh, wat ben ik blij dat ik gewoon mijn eigen ding doe.
Al dat gereken en plannen om te kunnen eten en drinken tijdens het fietsen.
Ik zou daar spontaan voor thuis blijven.
Ik fiets voor mijn plezier, natuurlijk neem ik eten en drinken mee.
En als het lichaam laat merken dat ik te weinig mee heb stop ik onderweg wel bij een winkel waar ik wat eten/drinken kan halen.
Als ik dat bovenstaande zo allemaal lees mag je nog geeneens een appeltaartje nemen onderweg omdat appels niets toevoegen. ;)

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 13 feb 2023 11:11

wasbeer2006 schreef: 13 feb 2023 09:09 Nu slaat het weer door he mensen :-)

De eerste vraag was of er niet wat zaken meer persoonsgebonden zijn dan we denken.
Ik weet het wel zeker!

Er is niet een best pratice die je over iedereen uit kan rollen. En dan zeggen dat je bepaalde wetten niet kan omdraaien. Zijn dat wel wetten? Of gewoon de best gok van het moment, net als met de suikers waarvan eerst gedacht werd dat je er maar 60 a 70 in ene uur kwijt kon.

Het gaat niet om zwart/wit maar over hoe groot het gebied ertussen is en waar voor jouw als individu het optimum licht.
Ik denk dat zwaartekracht en de wet van behoud van energie redelijk vastliggen.
Ook de natuurwetten van de fysiologie zijn helemaal bewezen en gereproduceerd.

Maar... Daarbinnen is natuurlijk altijd nog ruimte om nieuwe ontdekkingen te doen. Soms lijkt iets niet te voldoen aan die wetten (zoals toen bleek dat je meer dan 60gr koolhydraten per uur kon opnemen) en dan geven de wetten dus houvast om op zoek te gaan naar waarom dat dan zo is (het meest ingrijpende; er bleek een apart metabolisme te bestaan voor fructose en glucose/dextrose).


Een theorie wordt alleen een fysiologische/natuurkundige wet als er bewijs(!) is dat het niet anders kan. Dus geen aanwijzingen, of een reeks van elkaar bevestigende observaties, maar keihard theoretisch bewijs.
Alles wat dan vervolgens in strijd is met die wet is dus onjuist, tot ook dan weer het tegendeel bewezen is. En dat een wet wordt weerlegd, dat is iets wat eens in de paar honderd jaar gebeurt, meestal wordt later gewoon duidelijk waarom je nieuwe observatie toch voldeed aan de al bevestigde wetten.

Dat iedereen moet doen wat ie zelf wil, is helemaal waar. Ik heb op blz3 of zo al gezegd dat deze topicstarter helemaal lekker bezig is als ze haar ritjes zo met een goed gevoel af kan maken. Ze zal er geen Tour de France mee winnen.

Maar als er onvolledigheden worden verteld is het toch leuk om daar iets tegenover te zetten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 feb 2023 11:23

Dat ben ik zeker niet met je oneens. Zeker goed om zaken aan te vullen en/of te verbeteren.
En inderdaad ergens vanuit gaan en daar binnen gaan kijken hoe ver iets is op te rekken en of er wellicht zaken zijn die toch anders blijken te zijn.

Natuurlijk heb je een basis set aan wetten die vaststaan.
Maar er worden ook veel onderzoeken gedaan met uitkomsten waaraan ik toch wel eens twijfel. (ik bedoel geen natuurkundige wetten).

Het is voor mensen heel lastig om vanuit informatie een feit of wet vast te leggen.
Je hebt namelijk allemaal de neiging op argumenten te zoeken bij een bepaalde vooraf bedachte overtuiging.
Nu zou een onderzoek/studie dit juist uit moeten uitsluiten, maar dan moet je dus objectief de uitkomst/data kunnen analyseren.
Dat is niet altijd evident.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 feb 2023 16:13

richard84 schreef: 12 feb 2023 21:30
Jans schreef: 12 feb 2023 16:30 Ach manlief eet onderweg heel weinig (na een km of 70 een Lidl reepje) en is de laatste klimmen net zo snel als de eerste, en dat na 120km of meer.
Inmiddels is duidelijk dat medicijnenopname in het lichaam bepaald wordt door je DNA, zou dat met eten, dus opname, tijdens sporten ook niet heel erg persoonsgebonden zijn?
Dat DNA invloed heeft op hoe medicijnen gemetaboliseerd worden, betekent nog niet dat alle wetten van de fysiologie en natuurkunde verbogen kunnen worden.

Wat jij vertelt kan alleen als manlief bijna 120km lang in de herstel of lage d1 zone rijdt. Dan wordt je carb voorraad nauwelijks aangesproken en kun je dus uren door blijven fietsen en ook na een paar uur nog een zelfde interval eruit persen. Als jij meer traint en zorgt dat hij wat meer moeite moet doen om jou bij te houden, gaat ie het met 1 reepje niet meer redden. Succes!
Nou, dat is mijns inziens ook afhankelijk van het individu want persoonlijk kan ik 3 tot 4 uur in D2/D3 fietsen zonder ook maar één slok te drinken evenals geen Lidl reepje. Neemt niet weg dat ik beide wel altijd bij mij heb om ingeval van behoefte te gebruiken. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 13 feb 2023 16:58

Theo V schreef: 13 feb 2023 10:37 Goh, wat ben ik blij dat ik gewoon mijn eigen ding doe.
Al dat gereken en plannen om te kunnen eten en drinken tijdens het fietsen.
Ik zou daar spontaan voor thuis blijven.
Ik fiets voor mijn plezier, natuurlijk neem ik eten en drinken mee.
En als het lichaam laat merken dat ik te weinig mee heb stop ik onderweg wel bij een winkel waar ik wat eten/drinken kan halen.
Als ik dat bovenstaande zo allemaal lees mag je nog geeneens een appeltaartje nemen onderweg omdat appels niets toevoegen. ;)
Zo sta ik er ook in.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15961
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 feb 2023 17:17

Ik ben het volledig eens met Theo V en El Pistolero.
Tegenwoordig moet je volgens sommigen almaar trainen, calorieën tellen, vermogens meten en dies meer in plaats van gewoon "te fietsen".
I know myself like no one else
Nothing to defend

PierreW
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 13 feb 2023 17:30

@Orlok; Dus jij neemt een bidon drinken mee op de fiets, gaat 3 tot 4 uur fietsen en drinkt gedurende die rit helemaal niets?
Heb je je dan vóór de rit helemaal verzadigd met vocht? Ik kan me niet voorstellen dat het gezond is om zoveel uren te sporten zonder drinken, ook niet in D2/D3.
Uiteraard kun je je dorstgevoel bewust negeren tijdens het sporten, maar wat schiet je er mee op?
Wil je aan jezelf bewijzen dat je het kunt? Als uitdaging zeg maar? Prima, je zult het wel overleven, maar een gewoonte zou ik er niet van maken.
Een en ander zal per persoon variëren, maar ook jij hebt te maken met fysiologische processen in je lichaam en zoveel verschillen we nou ook weer niet van elkaar met z'n allen.

Bij mij zijn de bidons in ieder geval aardig leeg na 3-4 uur fietsen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 feb 2023 17:39

Ik denk dat Orlok er inmiddels ruim 70 jaar mee geworden is.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 13 feb 2023 18:11

Het lijkt hier wel om ter langst fietsen zonder eten of drinken. Nu nog iemand die de hele rit kan fietsen zonder te ademen.

Het kan nochtans echt geen kwaad om op tijd en stond wat te eten en te drinken, het is niet heel moeilijk, je hoeft er niet eens voor te stoppen en je gaat er zeker niet trager of minder ver door fietsen. Ik zou zelfs het tegendeel durven beweren.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 feb 2023 18:31

PierreW schreef: 13 feb 2023 17:30 @Orlok; Dus jij neemt een bidon drinken mee op de fiets, gaat 3 tot 4 uur fietsen en drinkt gedurende die rit helemaal niets?
Heb je je dan vóór de rit helemaal verzadigd met vocht? Ik kan me niet voorstellen dat het gezond is om zoveel uren te sporten zonder drinken, ook niet in D2/D3.
Uiteraard kun je je dorstgevoel bewust negeren tijdens het sporten, maar wat schiet je er mee op?
Wil je aan jezelf bewijzen dat je het kunt? Als uitdaging zeg maar? Prima, je zult het wel overleven, maar een gewoonte zou ik er niet van maken.
Een en ander zal per persoon variëren, maar ook jij hebt te maken met fysiologische processen in je lichaam en zoveel verschillen we nou ook weer niet van elkaar met z'n allen.

Bij mij zijn de bidons in ieder geval aardig leeg na 3-4 uur fietsen.
De basis is om enkele uren vooraf aan het sporten, althans bij mij, goed te ontbijten. Verder rijd ik om de dag, het gehele jaar door ritjes van om en nabij de 80km. Inmiddels al meer dan 100.000 km met een gemiddelde daarover van 28,56 km/h het merendeel (90%) in D2/D3 gereden waarbij bij mij de bidon(s) - tenzij het erg warm is - nog vol is na 3-4 uur fietsen. ;) :)

Ik moet wel zeggen dat inmiddels mijn jaar gemiddelde (als gevolg van mijn leeftijd) over 2023 is gedaald naar 26,79 km/h en ja, ik houd alles bij in Excel.

Jans schreef: 13 feb 2023 17:39 Ik denk dat Orlok er inmiddels ruim 70 jaar mee geworden is.
Dank je @Jans, ik hoop dit jaar 73 jaar in goede gezondheid te worden. :D
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie