Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten en drinken voor recreant: Wat is normaal

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 feb 2023 18:54

Orlok schreef: 07 feb 2023 18:27
Enzzo schreef: 06 feb 2023 21:06 x
Als ik dan alle reacties zo lees cq.heb gelezen ben ik in de veronderstelling dat men de hoeveelheid calorieën die men tijdens het fietsen verbrandt weer aanvult met alle snacks, drank etc. en dergelijken onderweg. :roll:
Daar is ook niks mis mee als je niet hoeft af te vallen. En als je wel wil afvallen zou ik altijd adviseren om tijdens het fietsen goed te eten en drinken en juist overdag/avond minder te eten, zodat je tijdens het fietsen wel goed kunt trainen, minder snaai behoefte hebt overdag en goed kan herstellen voor de volgende training.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 feb 2023 19:16

@Orlok, toch best een voordeel dat wij lekker fietsen en niet (altijd) hoeven te trainen. Als ik dan ook nog op een goed moment langs de bakker kom, mag ik ook nog iets uit de vitrine kopen.

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 07 feb 2023 19:48

havana schreef: 07 feb 2023 17:19
Jans schreef: 06 feb 2023 19:01
havana schreef: 06 feb 2023 18:47 Ik heb vorig jaar de app EatMyRide getest. Mijn voornaamste conclusie: dat ik véél te weinig eet onderweg....
En ga je dat aanpassen? Of is je conclusie dat je voor jou genoeg eet?
Ik heb dat wel aangepast ja. Ik eet nu meer dan eerst. Vooral op intensieve ritten. Merk ook echt dat het snaaien veel minder is als je tijdens de rit beter eet.
Dit zelf ook ervaren nu veel beter eten tijdens en na de intensievere ritten. Anders heb ik de volgende dag echt gewoon de hele dag honger, wat ik ook maar allemaal naar binnenwerk dan..

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 feb 2023 20:22

Ik haal echt mijn calorieen niet uit eten tijdens een rit.
Leuk zo'n reepje die je per uur naar binnen stopt (en op lange ritten doe ik dat vaak al niet)

Afgelopen zaterdag rit waar ik flink heb doorgetrapt.
2 bidons gevuld met sportdrank (maurten dus zit wel wat brandstof in) 3 noten reepjes van de ah en 2 clif bar bloks (2xzakje met 6 stuks volgens mij)
Daarmee kom ik misschien op 1500 calorien ofzo.
En volgens mijn powermeter/strava heb ik 5163 calorieen verbrand met ruime 5 uur fietsen.
Dus ja wel ieder uur wat gegeten maar je red het niet zonder dat je 's ochtends flink ontbijt hebt genomen (halve liter melk met havermout) en 's avonds 200 gram pasta ofzo.
En zelfs dan is het niet heel ruim volgens mij.

Doe je dus ook niet iedere dag, dagen daarna moet je energievoorraad ook weer aanvullen.

Hele lange ritten zit ik dan op nog mee calorieen, maar het is niet alsof je dan 's avonds even 5 piza's naar binnen propt, daar heeft je lichaam dan ook geen zin in.
Tijdens een brm600 stop je onderweg wel bij tankstations/bakkers/mc donalds ed maar ook dat is maar beetje tov wat je echt verbrand.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 feb 2023 20:39

Xheanortx schreef: 07 feb 2023 19:48
havana schreef: 07 feb 2023 17:19
Jans schreef: 06 feb 2023 19:01

En ga je dat aanpassen? Of is je conclusie dat je voor jou genoeg eet?
Ik heb dat wel aangepast ja. Ik eet nu meer dan eerst. Vooral op intensieve ritten. Merk ook echt dat het snaaien veel minder is als je tijdens de rit beter eet.
Dit zelf ook ervaren nu veel beter eten tijdens en na de intensievere ritten. Anders heb ik de volgende dag echt gewoon de hele dag honger, wat ik ook maar allemaal naar binnenwerk dan..
https://www.runnersworld.com/nl/trainin ... n-sporten/
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 feb 2023 21:20

DDX schreef: 07 feb 2023 20:22 Ik haal echt mijn calorieen niet uit eten tijdens een rit.
Leuk zo'n reepje die je per uur naar binnen stopt (en op lange ritten doe ik dat vaak al niet)

Afgelopen zaterdag rit waar ik flink heb doorgetrapt.
2 bidons gevuld met sportdrank (maurten dus zit wel wat brandstof in) 3 noten reepjes van de ah en 2 clif bar bloks (2xzakje met 6 stuks volgens mij)
Daarmee kom ik misschien op 1500 calorien ofzo.
En volgens mijn powermeter/strava heb ik 5163 calorieen verbrand met ruime 5 uur fietsen.
Dus ja wel ieder uur wat gegeten maar je red het niet zonder dat je 's ochtends flink ontbijt hebt genomen (halve liter melk met havermout) en 's avonds 200 gram pasta ofzo.
En zelfs dan is het niet heel ruim volgens mij.

Doe je dus ook niet iedere dag, dagen daarna moet je energievoorraad ook weer aanvullen.

Hele lange ritten zit ik dan op nog mee calorieen, maar het is niet alsof je dan 's avonds even 5 piza's naar binnen propt, daar heeft je lichaam dan ook geen zin in.
Tijdens een brm600 stop je onderweg wel bij tankstations/bakkers/mc donalds ed maar ook dat is maar beetje tov wat je echt verbrand.
Je moet ook niet verwachten dat je de kcal die je verbrand ook weer aanvult. Dat kan namelijk nooit. Bij goede inspanning verbrand je wel 800kcal per uur en je kan maar max 90 gram koolhydraten (verhouding 2:1 maltodextrine:fructose) aanvullen. 1 gram koolhydraten is 4kcal, dus dat is max 360kcal per uur. Het gaat er juist om dat je afhankelijk van de mate van inspanning per uur x aantal gram koolhydraten neemt. Hoe intensiever je fietst hoe hoger (tot 90gram koolhydraten) je gaat. Je zou het zelfs nog eens kunnen optrainen naar 120 gram per uur, maar dan moet je wel echt de verhoudingen juist hebben en ook een maag die dat aan kan. Ik zou zelf altijd kiezen voor de veilige grens van max 80-90kcal.

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 07 feb 2023 23:37

Orlok schreef: 07 feb 2023 18:27
Enzzo schreef: 06 feb 2023 21:06 Naast al die info over wat je allemaal eet is het heel belangrijk om aan te geven wat je gewicht, lengte en overige bezigheden gedurende de dag zijn.
Naast die 100km is het ook wel van belang om te weten wat je nog meer verbruikt, ik bedoel; het maakt nogal wat uit of je in de kou op een steiger staat te metselen of dat je de hele dag achter een scherm op kantoor zit!
De meest eenvoudige benadering is dat je ongeveer evenveel inneemt als je verbruikt. Hoe dat voor jou uitpakt is dus afhankelijk van je dagelijkse bezigheden.
Een echt op maat voedingspatroon voor sporten is heel lastig te geven zonder een gedetailleerd verbruik. En dan heb ik het niet alleen over calorieën, suikers en eiwitten, ook vitamines spelen een rol.
Sommige mensen hebben baat bij vitamine B complex suppletie anderen weer meer bij vitamine D, C of foliumzuur bijvoorbeeld.

Als je dit soort vragen echt zou willen uitpluizen tot in perfectie zal je een diëtist moeten raadplegen denk ik.

Verder geldt denk ik gewoon gezond en gevarieerd eten als sleutel tot een gezonde balans tussen bewegen en voedselinname.
Als ik dan alle reacties zo lees cq.heb gelezen ben ik in de veronderstelling dat men de hoeveelheid calorieën die men tijdens het fietsen verbrandt weer aanvult met alle snacks, drank etc. en dergelijken onderweg. :roll:
Dat is (in mijn geval) ook de bedoeling. Wat ik verbrand wil ik ook weer (met voeding van kwaliteit, niet met snacks...) aangevuld hebben. M.a.w. juiste hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en (in iets mindere mate) de vetten. Anders beperk ik het effect van mijn trainingsarbeid. Het is natuurlijk een ander verhaal wanneer je wenst af te vallen, dan kun je wat spelen met die ontstane negatieve energiebalans. Keuzes en doelstellingen.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 07 feb 2023 23:45

NuitKor schreef: 07 feb 2023 21:20
DDX schreef: 07 feb 2023 20:22 Ik haal echt mijn calorieen niet uit eten tijdens een rit.
Leuk zo'n reepje die je per uur naar binnen stopt (en op lange ritten doe ik dat vaak al niet)

Afgelopen zaterdag rit waar ik flink heb doorgetrapt.
2 bidons gevuld met sportdrank (maurten dus zit wel wat brandstof in) 3 noten reepjes van de ah en 2 clif bar bloks (2xzakje met 6 stuks volgens mij)
Daarmee kom ik misschien op 1500 calorien ofzo.
En volgens mijn powermeter/strava heb ik 5163 calorieen verbrand met ruime 5 uur fietsen.
Dus ja wel ieder uur wat gegeten maar je red het niet zonder dat je 's ochtends flink ontbijt hebt genomen (halve liter melk met havermout) en 's avonds 200 gram pasta ofzo.
En zelfs dan is het niet heel ruim volgens mij.

Doe je dus ook niet iedere dag, dagen daarna moet je energievoorraad ook weer aanvullen.

Hele lange ritten zit ik dan op nog mee calorieen, maar het is niet alsof je dan 's avonds even 5 piza's naar binnen propt, daar heeft je lichaam dan ook geen zin in.
Tijdens een brm600 stop je onderweg wel bij tankstations/bakkers/mc donalds ed maar ook dat is maar beetje tov wat je echt verbrand.
Je moet ook niet verwachten dat je de kcal die je verbrand ook weer aanvult. Dat kan namelijk nooit. Bij goede inspanning verbrand je wel 800kcal per uur en je kan maar max 90 gram koolhydraten (verhouding 2:1 maltodextrine:fructose) aanvullen. 1 gram koolhydraten is 4kcal, dus dat is max 360kcal per uur. Het gaat er juist om dat je afhankelijk van de mate van inspanning per uur x aantal gram koolhydraten neemt. Hoe intensiever je fietst hoe hoger (tot 90gram koolhydraten) je gaat. Je zou het zelfs nog eens kunnen optrainen naar 120 gram per uur, maar dan moet je wel echt de verhoudingen juist hebben en ook een maag die dat aan kan. Ik zou zelf altijd kiezen voor de veilige grens van max 80-90kcal.
Mee eens. Ik start bij dit soort verbruik met een ontbijt met rond de 1000 kcal en tijdens de inspanning proberen aan 70 tot 90 gram koolhydraten in te nemen (meer trekt mijn maag helaas niet) en direct na de inspanning een shake met koolhydraten en eiwitten (in mijn geval chocolademelk met wat extra maltodextrine en 22 gram eiwitpoeder) en daarna een diner met rond de 250gram pasta/rijst en snel 300 tot 350 gram groente (geen vlees, vegetarisch in mijn geval), eventueel met wat noten. Dan in de loop van de dag/avond nog kwark met muesli, banaan, vijg, gedroogde abrikoos en dat soort voeding. Je komt nooit aan die 5500 kcal, maar hiermee kom ik een heel eind in mijn herstel.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

el_loco
Forum-lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 08 feb 2023 08:11

Holy shit man, zo`n berg eten krijg ik echt niet weg op een dag. Ik eet wel gewoon iets als ik honger heb, zowel op de fiets als daarnaast. Geen zin in al dat gereken en gedoe met calorieën. Voor mij werkt dat prima in ieder geval.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 feb 2023 08:35

el_loco schreef: 08 feb 2023 08:11 Holy shit man, zo`n berg eten krijg ik echt niet weg op een dag. Ik eet wel gewoon iets als ik honger heb, zowel op de fiets als daarnaast. Geen zin in al dat gereken en gedoe met calorieën. Voor mij werkt dat prima in ieder geval.
Echt een fietsforum opmerking. Iemand vraagt advies over voeding en jij komt vertellen dat je geen zin in gedoe met calorieën wil en lekker eet wat je wil. Nuttige bijdrage :like:

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 feb 2023 09:12

NuitKor schreef: 08 feb 2023 08:35 ...........
Echt een fietsforum opmerking. Iemand vraagt advies over voeding en jij komt vertellen dat je geen zin in gedoe met calorieën wil en lekker eet wat je wil. Nuttige bijdrage :like:
Maar is de informatie die nu gedeeld wordt echt nodig voor een recreatieve amateur fietsster zoals de topicstarter is?
Volgens mij gaat het nu gewoon over de voedingsadviezen voor de fietsers die hier een niveau of 2 boven zitten.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 feb 2023 09:43

NuitKor schreef: 08 feb 2023 08:35
el_loco schreef: 08 feb 2023 08:11 Holy shit man, zo`n berg eten krijg ik echt niet weg op een dag. Ik eet wel gewoon iets als ik honger heb, zowel op de fiets als daarnaast. Geen zin in al dat gereken en gedoe met calorieën. Voor mij werkt dat prima in ieder geval.
Echt een fietsforum opmerking. Iemand vraagt advies over voeding en jij komt vertellen dat je geen zin in gedoe met calorieën wil en lekker eet wat je wil. Nuttige bijdrage :like:
Iemand vroeg advies voor een hele doodgewone recreant. Ik als doodgewone recreant hoef me helemaal niet bezig te houden met koolhydraten etc. Ga ik eens vroeger in de ochtend, dat is voor mij zo ongeveer na half 10, dan neem ik een boterham meer bij het ontbijt, bovenop mijn cracker en plak ontbijtkoek. Twee mini ontbijtkoekjes voor onderweg en ik kan er weer 100 km tegen aan. Twee volle bidonnen en onderweg naar behoefte (temperatuur) bijvullen.
Dus zoals@Theo opmerkt. TS vraagt niet om een advies om met haar gravelbike de Marmotte te kunnen doen en ook nog hoog in het klassement te eindigen.

Plaats reactie