Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten en drinken voor recreant: Wat is normaal

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 06 feb 2023 21:52

Ik kan vooral de keuze van 18uur wel waarderen. Een lekkere warme maaltijd. Ik heb een tijdje geprobeerd om iedere dag smerig te eten maar dat gaat je heel erg tegenstaan na een tijdje.

Weet je, met deze voeding ga je natuurlijk geen wedstrijden winnen maar lijkt me prima om gewoon een flink stuk op het gemak te fietsen. En inderdaad, als je in de winter op middelmatige activiteit fietst, hoef je niet ieder uur een bidon naar binnen te werken. Dat geeft je lichaam ook aan en blijkbaar kun je die signalen goed aanvoelen.

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 06 feb 2023 22:42

Ik verdiep mij zelf vrij sterk in voeding en sport. Ik maak daarbij (met periodes) ook gebruik van apps om mijn (dagelijkse) voeding te registreren (wegen en loggen). Wanneer je een prestatiegerichte fietser bent, geloof ik dat je op dat vlak heel veel kunt winnen. Misschien nog wel meer dan op training (alleen).
Ben je zuiver recreatief ingesteld en maakt je niveau van presteren je helemaal niets uit, dan kun je prima je zelf gevonden manier van eten en drinken blijven hanteren. Mits je je hier goed onder voelt.
Wil je echt je prestatieniveau gaan verbeteren, dan denk ik (aan de hand van wat je schreef wat je eet) dat er (veel?) verbeterpunten liggen..
Gek van de weg, de MTB en het gravel

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 06 feb 2023 23:38

Doe vooral waar je jezelf goed bij voelt.
Zeker bij warm weer is voldoende drinken uitermate belangrijk. Zelf ben ik al eens in het ziekenhuis beland na een vorm van deshydratatie (zeer warme dag, lange inspanning met wat zot gedoe op hellingen, achteraf onvoldoende gedronken....)
Sindsdien let ik daar zeker op.

Het pauzeren tijdens ritten geniet niet mijn voorkeur. Maar, je moet vooral doen wat je graag doet.

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 07 feb 2023 09:54

En probeer iets te eten dat een beetje handig is op de fiets. Eerste keer kaasfondue was even klooien. Net als onbeperkt spareribs. En door de McDrive zit ik altijd met de ketchup te klungelen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 feb 2023 10:01

havana schreef: 06 feb 2023 18:47 Ik heb vorig jaar de app EatMyRide getest. Mijn voornaamste conclusie: dat ik véél te weinig eet onderweg....
Toch nieuwsgierig geworden en de app even gedownload om de rit van afgelopen zaterdag (150km a 5u10) te analyseren.
Ik had het volgende genomen:

2x banaan
1x sis go bar
1x sis gel
2x 750ml bidon met daarin 35gram koolhydraten (en daarin nog wat extra maltodextrine, maar daar weet ik de hoeveelheid niet meer van)

Volgens de app heb ik 36 van de benodigde 45 gram koolhydraten per uur genomen (maltodextrine niet meegerekend). De voedingskwaliteit scoort "heel goed". Glycogeengebruik was 467g. Mijn powermeter gaf trouwens 3518kcal aan. Ik weet niet hoe die 2 zich tot elkaar verhouden.

Ik wist dat ik wel voldoende eet en drink, maar denk dat deze app mij wel gaat helpen bij cyclo's. :like:
Laatst gewijzigd door Kornuit op 07 feb 2023 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 feb 2023 11:29

Ik kan me niet voorstellen dat dit de uitkomst was. Of je vergeet bij de 34 en 45 een 0.
Dan heb ik niks gezegd.

60gram per uur is wel echt het minimum ook op D2 duurritten.
waarbij ik niet zeg dat ik dat altijd doe, maar wel dat het geadviseerd wordt.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 feb 2023 11:53

wasbeer2006 schreef: 07 feb 2023 11:29 Ik kan me niet voorstellen dat dit de uitkomst was. Of je vergeet bij de 34 en 45 een 0.
Dan heb ik niks gezegd.

60gram per uur is wel echt het minimum ook op D2 duurritten.
waarbij ik niet zeg dat ik dat altijd doe, maar wel dat het geadviseerd wordt.
Volgens de app heb ik tijdens de rit 36 van de 45g koolhydraten per uur genomen en was dit voldoende. Hij berekend dat aan de hand van mijn gewicht (67kg), mijn FTP (295) en de gereden intensiteit (175w)

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 790
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 07 feb 2023 13:29

Jans schreef: 06 feb 2023 19:01
havana schreef: 06 feb 2023 18:47 Ik heb vorig jaar de app EatMyRide getest. Mijn voornaamste conclusie: dat ik véél te weinig eet onderweg....
En ga je dat aanpassen? Of is je conclusie dat je voor jou genoeg eet?
Ik had hetzelfde en omdat ik vaak te leeg thuiskwam heb ik het aangepast voor intensieve ritten.
EatMyRide liet mij zien dat er veel meer calorieën naar binnen konden zonder blokkade.

In de winter ligt mijn inname heel laag en vochtinname bijna op nul. Geen zin en geen behoefte.
Na een rit in de winter heb ik voldoende mogelijkheden van herstel wat ik dan dus weer niet heb tijdens een fietsvakantie.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 feb 2023 16:30

@nuitkor, dan snap ik hem!

Op GCN staan een paar filpjes van de coach van pogi, ook wel interessant!
Daarin verteld ie oa dat goed getrainde mensen op een D2 duurrit 1-3g glucose per minuut kunnen verbruiken.
Nu is dat een ruime marge, maar toch.

@Dickw

Dat herken ik ook, drinken doe ik altijd wel maar in deze tijd red ik het wel met een circa 300ml per uur.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 feb 2023 17:19

Jans schreef: 06 feb 2023 19:01
havana schreef: 06 feb 2023 18:47 Ik heb vorig jaar de app EatMyRide getest. Mijn voornaamste conclusie: dat ik véél te weinig eet onderweg....
En ga je dat aanpassen? Of is je conclusie dat je voor jou genoeg eet?
Ik heb dat wel aangepast ja. Ik eet nu meer dan eerst. Vooral op intensieve ritten. Merk ook echt dat het snaaien veel minder is als je tijdens de rit beter eet.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 feb 2023 18:27

Enzzo schreef: 06 feb 2023 21:06 Naast al die info over wat je allemaal eet is het heel belangrijk om aan te geven wat je gewicht, lengte en overige bezigheden gedurende de dag zijn.
Naast die 100km is het ook wel van belang om te weten wat je nog meer verbruikt, ik bedoel; het maakt nogal wat uit of je in de kou op een steiger staat te metselen of dat je de hele dag achter een scherm op kantoor zit!
De meest eenvoudige benadering is dat je ongeveer evenveel inneemt als je verbruikt. Hoe dat voor jou uitpakt is dus afhankelijk van je dagelijkse bezigheden.
Een echt op maat voedingspatroon voor sporten is heel lastig te geven zonder een gedetailleerd verbruik. En dan heb ik het niet alleen over calorieën, suikers en eiwitten, ook vitamines spelen een rol.
Sommige mensen hebben baat bij vitamine B complex suppletie anderen weer meer bij vitamine D, C of foliumzuur bijvoorbeeld.

Als je dit soort vragen echt zou willen uitpluizen tot in perfectie zal je een diëtist moeten raadplegen denk ik.

Verder geldt denk ik gewoon gezond en gevarieerd eten als sleutel tot een gezonde balans tussen bewegen en voedselinname.
Als ik dan alle reacties zo lees cq.heb gelezen ben ik in de veronderstelling dat men de hoeveelheid calorieën die men tijdens het fietsen verbrandt weer aanvult met alle snacks, drank etc. en dergelijken onderweg. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 feb 2023 18:53

havana schreef: 07 feb 2023 17:19
Jans schreef: 06 feb 2023 19:01
havana schreef: 06 feb 2023 18:47 Ik heb vorig jaar de app EatMyRide getest. Mijn voornaamste conclusie: dat ik véél te weinig eet onderweg....
En ga je dat aanpassen? Of is je conclusie dat je voor jou genoeg eet?
Ik heb dat wel aangepast ja. Ik eet nu meer dan eerst. Vooral op intensieve ritten. Merk ook echt dat het snaaien veel minder is als je tijdens de rit beter eet.
Herstel is ook veel beter.

Plaats reactie