My Canyon is paid...
Specialized
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5579
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Tja, waar ligt de grens dan?
Als je een topframe koopt zit je tegenwoordig al gauw rond de 4500-5000 euro.
Die wil je natuurlijk ook nog eens deftig afmonteren, met mooie wieltjes, E-groepje etc. zit je al gauw boven de 10k.
Is dit dan nog wel uit te leggen/acceptabel?
Mocht ik het geld hebben en het gemakkelijk kunnen missen, dan zou ik er geen moeite mee hebben om een V4rs te kopen en zou dit voor mij gemakkelijk uit te leggen zijn, of het dan het ook waard is, tja dat blijft de vraag.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als je het vergelijkt met full suspension mountainbikes is het echt bizar. Zit veel meer techniek in en meest toch goedkoper.
Less is bore
Volgens mij kan je maar 1 fiets tegelijk leasen via je werkgever.
Het maandelijks af te betalen bedrag wordt van je brutoloon af gehouden.
Vermits dit van de schijf die het zwaarst belast wordt afgaat, gaat er van je netto loon maar de helft af.
Dus als de fiets duurder is, dan is het maandelijks bedrag hoger en doe je meer fiscaal voordeel
Uiteindelijk “fiscale voordelen “ dat gaat van de grote pot (of moet ik zeggen put).
Eigenlijk betalen die belasting betalers die geen fiets (kunnen) leasen via hun loon, mee voor die geleasde fietsen.
Wie is de gelukkige?
Je spaart idd een stuk omdat het van bruto loon of eindejaarstoelage afgehouden wordt.
Van de 4700 all in die m'n nieuwe fiets + accessoires kost, zal ik uiteindelijk (met overname na drie jaar) een 2800 euro betalen.
Ik las onlangs dat zowat 60-65% van de omzet van een bepaalde winkel via lease was.
Dat anderen via belasting meebetalen kan je over zo véél dingen zeggen. Ik betaal ook mee voor de gezondheidskosten van mensen die 125kg wegen, roken en te veel drinken bijvoorbeeld. Of ik betaal mee aan de oorlog in Oekraïne. Of ik betaal mee voor... Ik betaal liever mee voor iemand z'n fiets dan voor iemand z'n nieuwe firmawagen.
Van de 4700 all in die m'n nieuwe fiets + accessoires kost, zal ik uiteindelijk (met overname na drie jaar) een 2800 euro betalen.
Ik las onlangs dat zowat 60-65% van de omzet van een bepaalde winkel via lease was.
Dat anderen via belasting meebetalen kan je over zo véél dingen zeggen. Ik betaal ook mee voor de gezondheidskosten van mensen die 125kg wegen, roken en te veel drinken bijvoorbeeld. Of ik betaal mee aan de oorlog in Oekraïne. Of ik betaal mee voor... Ik betaal liever mee voor iemand z'n fiets dan voor iemand z'n nieuwe firmawagen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
In NL betaal je gewoon zelf voor je leasebak hoor. Dat levert de staat alleen maar centjes op imho.
Less is bore
Leaseconstructies, of ze nu door de overheid of door het bedrijf worden betaald, maken het rijden van kilometers een perverse prikkel. Met een eigen auto ga je geen 100 km rijden voor een tientje korting ergens.daniel1975 schreef: ↑01 feb 2023 10:58 In NL betaal je gewoon zelf voor je leasebak hoor. Dat levert de staat alleen maar centjes op imho.
(en als je het onder je arbeidsvoorwaarden kunt krijgen, begrijp ik het helemaal )
Niet zijken maar reiden !
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Meer rijden = meer brandstofaccijns = meer inkomen overheid
Less is bore
En dan kunnen ze daar leuk de fossiele industrie van sponsoren. En Rutte noemt dat win-win-win.
Niet zijken maar reiden !
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Precies, en daarom is de blokkade op de A12 verboden, want dan rijden mensen een paar uur minder wat weer accijnsinkomsten scheelt
Less is bore