Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

4iiii precision 3 troubles

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 05 feb 2023 10:43

Ondertussen heb ik deze powermeter in gebruik op de mtb en racefiets.

Op de mtb geen problemen maar op de racefiets dan geeft hij regelmatig verkeerde waarden als ik over klinkers rijd. Hij geeft dan een lagere cadans en lager vermogen.

Ik heb een factory reserve geprobeerd maar dan ontvang ik iedere keer en foutmelding.

De app heeft iedere keer ook veel moeite om de powermeter te vinden. Ik moet eerst de batterij eruit halen en dan doet hij het pas.

Iemand wellicht een oplossing of dezelfde problemen ervaart?

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 05 feb 2023 12:33

Ik heb zelf ook problemen gehad met een precision 3, Spontaan gaf die waardes rond 500 watt en hoger. Ook ging connecten al moeilijk met de app. Opgestuurd en ze hebben een nieuwe pod geïnstalleerd.. nu al 3k km geen problemen meer:)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 feb 2023 12:38

Het woord precision heeft ook niets met zo een enkelzijdige powermeter van doen. Ik noem het eerder een we doen een goede gok meter.

De accellerometer die de cadans moet meten kan de trillingen van de kasseien/klinkers gewoon niet bijbenen/verwerken en geeft daardoor een foutief cadans signaal door. Power = cadans x torque. Dus uiteraard klopt het wattage dan ook niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 05 feb 2023 12:58

thestudent schreef: 05 feb 2023 12:38 Het woord precision heeft ook niets met zo een enkelzijdige powermeter van doen. Ik noem het eerder een we doen een goede gok meter.

De accellerometer die de cadans moet meten kan de trillingen van de kasseien/klinkers gewoon niet bijbenen/verwerken en geeft daardoor een foutief cadans signaal door. Power = cadans x torque. Dus uiteraard klopt het wattage dan ook niet.
Ik snap je uitleg, maar waarom werkt zijn mtb pm dan wel goed? Zou verwachten dat het daar dan helemaal problematisch wordt. Of hebben ze verschillende pods met ander inzetgebied?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 feb 2023 13:03

Ligt waarschijnlijk aan de frequentie van de trillingen die de powermeter ondervind en die het signaal verstoren. Op de racer heb je meer hoogfrequente trillingen. En een mtb is juist redelijk trillingsvrij door de dikke banden totdat je in NL bij het uitgereden boomwortelstuk komt, maar dan heb je het weer over laagfrequente impacts. Waarschijnlijk dan de software die van het signaal een cadans moet berekenen daar beter mee omgaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 05 feb 2023 13:10

Ok. Vraag dat omdat ik voornemens ben om een pm op de gravelfiets te zetten.
Met deze aanvullende uitleg ga ik er vanuit dat dat dan weinig problemen gaat opleveren

Stancke
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 okt 2014 20:38

Stancke 17 apr 2023 09:14

Hier ook de laatste 2 weken problemen met mijn 4iiii.
Gaf continu waardes aan van +-350w tijdens het fietsen en zo goed is mijn conditie nu ook weer niet.
Tijdens het calibreren op mijn Garmin Edge steeds "ERROR 20" en via de 4iii app ook niet mogelijk.
Wordt opgesturen onder garantie dus volgens het internet.
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 17 apr 2023 12:03

Bij mij brokkelt steeds het plastic af aan de drive-side van m'n precision pro, nu al voor de derde keer in anderhalf jaar tijd. De andere kant geeft geen problemen. Ik gebruik geen agressieve reinigingsmiddelen en spoel alles direct rum met water af, toch wou de importeur het hierop gooien. Ze hadden m'n dealer immers opdracht gegeven om mij te vragen waar ik m'n fiets mee schoonmaak :evil: Inmiddels heeft hun vertegenwoordiger toegegeven dat ze het een gekend probleem is en dat ze een nieuw soort plastic gaan gebruiken. Ik hoop echt dat ik deze versie nu krijg, want van de anderhalf jaar dat ik m'n nieuwe fiets heb, heb ik misschien een paar maanden met m'n eigen cranks kunnen rijden i.p.v. aftands leen crank. Vanwege leveringsproblemen en terugsturen naar de fabriek in Canada of iets dergelijks...

Stancke
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 okt 2014 20:38

Stancke 09 mei 2023 12:43

Stancke schreef: 17 apr 2023 09:14 Hier ook de laatste 2 weken problemen met mijn 4iiii.
Gaf continu waardes aan van +-350w tijdens het fietsen en zo goed is mijn conditie nu ook weer niet.
Tijdens het calibreren op mijn Garmin Edge steeds "ERROR 20" en via de 4iii app ook niet mogelijk.
Wordt opgesturen onder garantie dus volgens het internet.
Deze morgen bericht gekregen dat ik een creditnota krijg voor het volledige aankoopbedrag, netjes zo bijna 2 jaar na aanschaf.
Wel nergens de specifieke 4iiii in voorraad, dus nu maar een Stages besteld :winkthumb:
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

Plaats reactie