Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote auto-topic

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 03 feb 2023 09:48

Ik heb leren rijden in een Citroën BX, een amechtige diesel met een stuur zonder stuurbekrachtiging - daar moest je voor getraind zijn, om die de hoek om te krijgen. Wel super comfy auto verder.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 feb 2023 10:21

Citroëns kon je laten opspringen. Als je lang genoeg had gewacht totdat de auto helemaal door z'n luchtvering was gezakt en dan kon je de auto plots laten omhoog springen naar de normale rijhoogte. Rempedaal indrukken, dan starten en dan de rem laten en dan veerde de auto plots 10 cm omhoog. De hydraulische druk werd voor het remleiding systeem gebruikt, maar zodra je die losliet had het systeem voldoende kracht om 1000 kg aan auto even op te tillen. Ik vond dat wel een geinige feature. Helaas ook totaal nutteloos en slechts zelden te gebruiken
Live fast; die young. mijn blog

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 03 feb 2023 13:15

rob74 schreef: 03 feb 2023 10:21 Citroëns kon je laten opspringen. Als je lang genoeg had gewacht totdat de auto helemaal door z'n luchtvering was gezakt en dan kon je de auto plots laten omhoog springen naar de normale rijhoogte. Rempedaal indrukken, dan starten en dan de rem laten en dan veerde de auto plots 10 cm omhoog. De hydraulische druk werd voor het remleiding systeem gebruikt, maar zodra je die losliet had het systeem voldoende kracht om 1000 kg aan auto even op te tillen. Ik vond dat wel een geinige feature. Helaas ook totaal nutteloos en slechts zelden te gebruiken
Net niet hoog genoeg voor de balkjes in de cross... ;-)

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 03 feb 2023 13:25

Even iets anders: Wij hebben hier thuis twee auto's uit 2011 staan met beide ruim 200k op de teller en zitten nu te kijken naar vervanging. Op zich zou ik graag de overstap naar elektrisch rijden willen maken (in ieder geval voor één van de twee auto's), maar ik schrik nogal van de actieradius van een gemiddelde elektrische auto. Eigenlijk wil ik minimaal 700 a 800 km kunnen rijden zonder me ergens druk over te maken, maar dan lijkt Tesla de enige optie te zijn... en dat is mij te duur. Denken jullie dat de accucapaciteit van een gemiddelde elektrische auto de komende jaren nog wat toe zal nemen of is dit het wel qua actieradius?

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 03 feb 2023 13:52

kxlight schreef: 03 feb 2023 13:15
rob74 schreef: 03 feb 2023 10:21 Citroëns kon je laten opspringen. Als je lang genoeg had gewacht totdat de auto helemaal door z'n luchtvering was gezakt en dan kon je de auto plots laten omhoog springen naar de normale rijhoogte. Rempedaal indrukken, dan starten en dan de rem laten en dan veerde de auto plots 10 cm omhoog. De hydraulische druk werd voor het remleiding systeem gebruikt, maar zodra je die losliet had het systeem voldoende kracht om 1000 kg aan auto even op te tillen. Ik vond dat wel een geinige feature. Helaas ook totaal nutteloos en slechts zelden te gebruiken
Net niet hoog genoeg voor de balkjes in de cross... ;-)
Met 1000 kg aan auto hoef daar ook niet voor te springen. Daar rijdt je gewoon overheen. :oops:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 feb 2023 16:07

SiO2 schreef: 03 feb 2023 13:25 ....Denken jullie dat de accucapaciteit van een gemiddelde elektrische auto de komende jaren nog wat toe zal nemen of is dit het wel qua actieradius?
Ik denk dat de elektrische auto een tussenoplossing is naar de waterstofauto.
Of is dat meer wat ik hoop. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 03 feb 2023 17:49

SiO2 schreef: 03 feb 2023 13:25 [...] Denken jullie dat de accucapaciteit van een gemiddelde elektrische auto de komende jaren nog wat toe zal nemen of is dit het wel qua actieradius?
Accucapaciteit neemt nog altijd toe, het plafond is nog niet bereikt. Er zijn nog altijd doorbraken op het gebied van kobalt-vrij en van andere accu-systemen.
Mogelijk worden er ook afwegingen gemaakt tussen gewicht, volume en actieradius, maar dat durf ik zelf niet stellig te zeggen.
Maar als je terug kijkt naar de afgelopen vijf jaar neemt het maar langzaam toe, het is een kwestie van jaren dat accu's ge-upgrade worden bij bestaande modellen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 feb 2023 18:50

Dat is inderdaad de vraag...... ik verwacht niet dat er in elk segment auto,s komen met ranges van in de praktijk meer dan 500.
De EC90 krijgt volgens mij 120kw, maar dat blijven uitzonderingen. Ik zou eerder met zonnepanelen in het dak gaan werken bv.

En waarom zou je het willen? Vroeger reed ik gemiddeld 120 naar mijn vakantie bestemming, nu 90 door het drukke verkeer, nou dat wordt het 80, dat ene uurtje kan er ook nog wel bij. (Ja uitzonderingen zijn er altijd die wekelijks lange reizen maken, maargoed dat is misschien 1 profile.)

Rond de 400 netto en korte laadtijden zijn voldoende. 10 jaar terug reed ik met mijn diesel 1400km op een tank, nu 800km.
Sta ik ook twee keer zo vaak.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 03 feb 2023 19:15

SiO2 schreef: 03 feb 2023 13:25 ... Eigenlijk wil ik minimaal 700 a 800 km kunnen rijden zonder me ergens druk over te maken, maar dan lijkt Tesla de enige optie te zijn... en dat is mij te duur.....
Hoe vaak heb je dat nodig? Een of twee keer per jaar? In dat geval de route goed plannen en elke 300 ofzo km een rustpunt inbouwen bij een snellader. In de tijd dat jij plasje doet, benen strekt, bammetje eet is de auto weer vol met een goede snellader.
Dogma F

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 03 feb 2023 19:22

Ramon73 schreef: 03 feb 2023 19:15
SiO2 schreef: 03 feb 2023 13:25 ... Eigenlijk wil ik minimaal 700 a 800 km kunnen rijden zonder me ergens druk over te maken, maar dan lijkt Tesla de enige optie te zijn... en dat is mij te duur.....
Hoe vaak heb je dat nodig? Een of twee keer per jaar? In dat geval de route goed plannen en elke 300 ofzo km een rustpunt inbouwen bij een snellader. In de tijd dat jij plasje doet, benen strekt, bammetje eet is de auto weer vol met een goede snellader.
Mijn beeld van het hoogseizoen is dat bij alle laadpalen permanent files staan. In die stress heb ik geen zin op vakantie. Plus de beperkte laadinfrastructuur buiten Nederland.

Tot nu toe zie ik nuchter bekeken nog nauwelijks meerwaarde van een elektrische auto. Ze zijn fors duurder in aanschaf en de actieradius wordt fors minder. Enige voordeel is geen wegenbelasting.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 03 feb 2023 19:48

SiO2 schreef: 03 feb 2023 19:22
Ramon73 schreef: 03 feb 2023 19:15
SiO2 schreef: 03 feb 2023 13:25 ... Eigenlijk wil ik minimaal 700 a 800 km kunnen rijden zonder me ergens druk over te maken, maar dan lijkt Tesla de enige optie te zijn... en dat is mij te duur.....
Hoe vaak heb je dat nodig? Een of twee keer per jaar? In dat geval de route goed plannen en elke 300 ofzo km een rustpunt inbouwen bij een snellader. In de tijd dat jij plasje doet, benen strekt, bammetje eet is de auto weer vol met een goede snellader.
Mijn beeld van het hoogseizoen is dat bij alle laadpalen permanent files staan. In die stress heb ik geen zin op vakantie. Plus de beperkte laadinfrastructuur buiten Nederland.

Tot nu toe zie ik nuchter bekeken nog nauwelijks meerwaarde van een elektrische auto. Ze zijn fors duurder in aanschaf en de actieradius wordt fors minder. Enige voordeel is geen wegenbelasting.
Buiten het hoogseizoen op vakantie? Zal met kinderen niet eenvoudig zijn.
Auto op benzine huren voor de vakantie?
1 overnachting inbouwen? Is extra dag vakantie.
Eenvoudige benzine generator kopen, tijdens rustpauzes op eigen stroom bijladen?

Voor 1 of 2 keer per jaar zijn er heus wel alternatieven of compromissen te sluiten.
Dogma F

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 feb 2023 21:00

Ramon73 schreef: 03 feb 2023 19:48
SiO2 schreef: 03 feb 2023 19:22
Ramon73 schreef: 03 feb 2023 19:15

Hoe vaak heb je dat nodig? Een of twee keer per jaar? In dat geval de route goed plannen en elke 300 ofzo km een rustpunt inbouwen bij een snellader. In de tijd dat jij plasje doet, benen strekt, bammetje eet is de auto weer vol met een goede snellader.
Mijn beeld van het hoogseizoen is dat bij alle laadpalen permanent files staan. In die stress heb ik geen zin op vakantie. Plus de beperkte laadinfrastructuur buiten Nederland.

Tot nu toe zie ik nuchter bekeken nog nauwelijks meerwaarde van een elektrische auto. Ze zijn fors duurder in aanschaf en de actieradius wordt fors minder. Enige voordeel is geen wegenbelasting.
Buiten het hoogseizoen op vakantie? Zal met kinderen niet eenvoudig zijn.
Auto op benzine huren voor de vakantie?
1 overnachting inbouwen? Is extra dag vakantie.
Eenvoudige benzine generator kopen, tijdens rustpauzes op eigen stroom bijladen?

Voor 1 of 2 keer per jaar zijn er heus wel alternatieven of compromissen te sluiten.
Als ik anno 2023 compromissen moet sluiten voor een auto is het gewoon geen goed product.

Laad-infra buiten NL is onder de maat, wachten bij de pomp kost 5min/auto en bij laden 30min/auto. Auto huren is geen optie, dan zou ik mijn fijne luxe auto voor de langste rit van het jaar moeten omruilen voor een huurgebakje.
Extra reisdag = verloren dag.

Hoe je het ook draait of keert, EV’s zijn gewoon vooral geschikt voor rondjes door NL.
Less is bore

Plaats reactie