Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

DrvC
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:14

DrvC 03 feb 2023 14:05

Ik heb een vraagje over Strava "Maandelijkse conditie". Deze neemt bij mij eigenlijk over de gehele lijn af. En dit terwijl ik in een aantal jaar tijd toch echt van 2x naar 4x in de week sporten ben gegaan. (Hardlopen en fietsen) Gemiddelde snelheden zijn toegenomen, de afstanden, ftp, etc.
Ook geeft Strava bijvoorbeeld bij een zware interval of blokjes aan dat het "gemiddeld" of "lager dan gemiddeld" was ten opzichten van andere pogingen, terwijl dit toch echt niet zo is. (zo voelt het in ieder geval niet)
Ik heb mijn hartslag in de juiste zones staan dus hier ligt het volgens mij niet aan. Ik krijg die score eigenlijk alleen omhoog dmv mijn "extreme" trainingen van 5uur fietsen of een halve marathon op wedstrijd tempo.
Staan mijn instellingen verkeerd, train ik helemaal verkeerd, of is Strava gewoon niet goed en moet ik toch maar eens Training Peaks oid gaan gebruiken?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 feb 2023 14:10

Als je altijd min of meer hetzelfde doet zal je lichaam niet meer de benodigde prikkel krijgen en daarmee gaat je ontwikkeling niet meer zo hard als in het begin. Neem dan ook nog eens de winterperiode mee waarin je waarschijnlijk wat minder doet qua volume dan in de zomer en je zal zien dat je lijn langzaam omlaag gaat. Daarbij is de PMC (performance management chart) ook maar een tool uit de toolbox en zeker niet heilig. Wel valt en staat deze tool met het juist instellen van de FTP. Het kan zomaar zijn dat in de winter je FTP wel 20w lager ligt dan in de zomer, dit moet dan ook naar beneden worden aangepast.

Wil je over meerdere jaren beter worden zul je moeten periodiseren, anders kom je vroeg of laat op een plateau. Je kan namelijk niet de omvang altijd maar doen toenemen, want op een gegeven moment kan je niet meer uren fietsen door werk/prive etc.

Met periodiseren kan je aan 3 knopjes draaien. Volume, intensiteit en aantal ritten per week. De kunst is om dat goed op elkaar af te stemmen met bijv elke 4 weken 1 rustweek. In de base periode kan je bijv toe met 1 rustweek in de 6 weken, maar in de periode met meer intensieve trainingen bijv 2 weken arbeid en 1 week rust. Dit is heel persoonlijk.

Mocht je vragen hebben, mijn dm staat open :winkthumb:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 feb 2023 14:23

@DrvC; heb je alleen een hartslag band, dan zou ik die grafiek snel vergeten.
Ben je beter getraind dan heb je ook lagere harstlag en gaat je conditie dus volgens die grafiek ook achteruit.

En wat NuitKor zegt, in de winter maak je minder volume/intensieve ritjes dus, bij mij duikt de grafiek ook altijd omlaag na september en begint dan in januari/februari weer te stijgen.
En strava is erg gevoelig voor lange ritten. (maar dat zijn meer van die 'tools' die enkel naar trainingsload kijken)

Pak bijvoorbeeld 2 ritten van mij, afgelopen zaterdag waar ik hele stukken net onder ftp heb lopen trappen :
https://www.strava.com/activities/8465630317
Training load van 447 met 6 uurtjes fietsen.
Of een brm600 rit van bijna 19 uur met trainingsload van 1020 :
https://www.strava.com/activities/7862695064

Waarbij die brm600 makkelijker is en dus voor fitness getal meer toevoegt.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 03 feb 2023 16:55

@DDX, gij zijt echt een beest, man!

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 04 feb 2023 18:51

Over de afnemende conditie volgens Strava: ik zie dit ook zodra het weer herfst/winter wordt neemt mijn conditie volgens Strava sterk toe! Zodra het weer lente/zomer is neemt deze in rasse schreden af.
Het lijkt in mijn geval te komen doordat mijn gravelracer geen powermeter heeft. Ook toen ik bij een vorige zomerfiets powermeter pedaalbodys plaatste nam direct de conditie af. Iets in het algoritme van Strava gaat niet goed om met de aanwezigheid van een powermeter.

martijnnnn
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27

martijnnnn 04 feb 2023 19:25

Dat ervaar ik ook, train sinds kort alleen nog maar met powermeter ipv samen met hartslagmeter en daarmee is m’n conditiescore alleen maar achteruit gegaan terwijl ik meer sport.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 04 feb 2023 19:29

Ik denk dat je je ftp gewoon (correct) moet instellen. Alles wat je aan training doet met power gegevens wordt daaraan afgewogen.
Afbeelding

i-mac

i-mac 28 feb 2023 16:36

Ik zag hier vorige week op het forum de tip “ww.activityfix.com”. Wel, dat is een heel goede aanvulling. Na wat spelen en zoeken wat regels aangemaakt, die zonder één probleem worden overgenomen door Strava.

@wout88, dank voor de tip.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 28 feb 2023 22:22

i-mac schreef: 28 feb 2023 16:36 Ik zag hier vorige week op het forum de tip “ww.activityfix.com”. Wel, dat is een heel goede aanvulling. Na wat spelen en zoeken wat regels aangemaakt, die zonder één probleem worden overgenomen door Strava.

@wout88, dank voor de tip.
You’re welcome 😇

Ironhen
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2022 05:38

Ironhen 01 mar 2023 07:09

Vanuit garmin connect is mijn laatste training niet op strava gezet. Gaat al jaren goed. Nu, eerste keer niet. Krijg de melding; strava error; Weet iemand hoe dit op te lossen?

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 01 mar 2023 15:15

Ironhen schreef: 01 mar 2023 07:09 Vanuit garmin connect is mijn laatste training niet op strava gezet. Gaat al jaren goed. Nu, eerste keer niet. Krijg de melding; strava error; Weet iemand hoe dit op te lossen?
Al geprobeerd even de koppeling tussen Garmin en Strava te verbreken en opnieuw te koppelen? Dan lost bij mij 9 van de 10 keer de problemen met synchronisaties op.

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 24 mar 2023 23:20

Zijn er nog gebruikers van Strava die problemen hebben met de site? In Firefox zijn geen activiteiten meer zichtbaar, niet op het dashboard en ook niet meer bij mijn eigen profiel.

Plaats reactie