Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 26 okt 2022 21:19

Mijn binnenbeen lengte is ook 81cm bij 1.78mtr en ik zou perfect op een Cervélo 54cm passen. Sterker nog : mijn zoon heeft een oudere Cervélo S2 54cm en die zit me perfect.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Rololu3
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 aug 2020 21:46

Rololu3 29 okt 2022 08:41

TKMP schreef: 26 okt 2022 19:45 Ik heb ongeveer gelijke lichaams maten. Ik heb iets meer bbl.
Ik zou zelf de 54 passen met 8mm onder het stuur en 90mm stuurpen

De 51 zou ik ook passen met een110stuurpen en 3cm spacers

Bij de 54 zou ik iets minder setback in de zadelpen wensen,er zijn al bijna geen 25mm setback pennen meer, ik denk dat cervelo ook 15 mm gebruikt,
Ow ja en een stuur reach van ongeveer 70mm, niet zo n lange als die van trek.

Maar goed in the end, dit geldt voor mij, kan best dat als je dochter iets kortere armen heeft en super lenig is en dus beter op de 51 past. Ik heb een drop van 10cm en ben dus gemiddeld lenig. Maar wil je meer drop dan kan je dat bijna niet verzorgen met een 54, Kan je er niet eentje proef rijden?
Heeft ze nu ook een koersfiets die goed past. Een fiets huren voor een paar dagen en daarna een bikefit?
We gaan zondag even proefrijden op een S maat 52.
Kijken hoe ze daar op zit.

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 16 dec 2022 08:20

Even een technische vraag. Mijn S2 is op het moment uitgerust met een rotor crankstel. Er zit een minimale slag in die crank, waardoor de kettingbladen een beetje wiebelen. De trapaslagers zijn aan vervanging toe. Mooi moment om ook het crankstel te vervangen. Graag zou ik wisselen naar een ultegra-crankstel. Klopt het dat ik dan deze trapas nodig heb: https://www.bike24.de/p1223544.html?sou ... d62442a20c

Beschrijving is wat vaag, vandaar mijn twijfels...

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 16 dec 2022 08:40

Op basis van de beschrijving lijkt het me correct, ja.
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 16 dec 2022 11:30

Yep, is de goede BB, pressfit BBright 24mm voor Shimano. :winkthumb:

Stancke
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 okt 2014 20:38

Stancke 14 jan 2023 11:38

Stancke schreef: 10 sep 2022 15:41 Deze morgen de opvolger van mijn 2021 Scott Addict 10 gaan bevestigen: Caledonia 5 afgemonteerd met Sram Rival eTap in maatje 54.
Initieel ging ik voor Ultegra Di2 maar had twijfels bij de meerprijs, na 2 nachtjes erover nagedacht te hebben, ben ik terug naar mijn initieel plan gegaan: sowieso elektronisch schakelen + interne bekabeling. Ik neem dus vrede met Rival eTap. Ook even getwijfeld over het kleur, Oasis groen sprak mij heel hard aan maar vrees dat je met bepaalde fietskledij het gevoel zou hebben dat het carnaval is. Sram powermeter ook aan toegevoegd. Setje carbon wielen zal ik nog bestellen, heb nu 60mm maar denk dat visueel 40mm beter zal zijn. Volgens de LBS (goeie info/begeleiding gehad gisteren en vandaag om te bestellen :winkthumb: ) zou ik ook maar 1 of 2cm spacers hebben.

Levertermijn? Tussen vandaag en april '23 dus ik zal nog even geduld moeten hebben maar laat ons eerlijk zijn, ik heb momenteel al meer dan een OK fiets en de winter komt er toch aan.
Vorige week toch maar eens een vrijblijvend mailtje gestuurd met de vraag of er al nieuws is met min of meer richtdatum van levering.

"Nee" is de samenvatting :)
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 02 feb 2023 22:28

Na enkele jaren rondkijken om een nieuwe fiets te kopen, heb ik afgelopen weekend een Cervélo R5 Team Sunweb editie met velgremmen gekocht, in showroomstaat.

Afbeelding

Ik was voornamelijk naar een tweedehands Canyon Aeroad en Ultimate aan het zoeken in Katusha kleuren en ook met velgremmen, maar in mijn maat, Medium, was dat moeilijk. Na maanden rondzoeken naar zo een Canyon heb ik dan maar eens Cervélo R5 ingetypt (Kleinanzeigen), omdat ik al twee Cervélos heb en wel eens wou zien wat er daar tussenstond, en binnen een week heb ik deze gekocht.

Nu had ik wat advies willen vragen... de stuur en stuurpen gaan er sowieso af. Ik dacht om een aero stuur te monteren, maar staat dat nog mooi op zo een klimfiets of is het ridicuul? Ieder z'n smaak natuurlijk..

Alvast bedankt

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 02 feb 2023 23:20

Gewoon doen!
Heb ik ook gedaan op mijn aero klim fiets. Ik word er blij van en dat is het enige dat telt!

Mooie fiets trouwens die je gevonden hebt.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 15 feb 2023 22:24

Easton EC70 Aero stuur gekocht. Nog niet gemonteerd maar dat gaat inderdaad een pareltje zijn op de fiets! Bedankt voor de tip.

Gebruikersavatar
colnagi
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:39

Gebruikersavatar colnagi 19 feb 2023 07:55

Mooie fiets XML. Lekker strak frame met een hele mooie lak. Ik fiets ook nog met velgremmen op al mijn fietsen. Waarom wilde jij een fiets met velgremmen?
When the going gets rough the tough get going

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 19 feb 2023 17:24

Bedankt. Ik zie niet meteen de meerwaarde in, in mijn geval. Als ik nu regelmatig de Alpe d'Huez in de regen zou afdalen, dan zou ik wel voor schijfremmen kiezen... misschien. Overigens keek ik eigenlijk rond om een fiets met direct mount velgremmen te kopen (Standert Kreissäge, Canyon Aeroad, BMC Teammachine SLR01) maar vond er geen in mijn maat/met kleurenschema dat ik mooi vond/voor een schappelijke prijs.

Velgremmen zijn lichter en gemakkelijker in onderhoud, gemakkelijk met quick release.. gewoon minder gedoe en minder kostelijk. Trouwens, mijn andere twee racefietsen hebben velgremmen. Ik hou dat graag compatibel. (blijf ook bij 11-speed)
Op mijn MTB heb ik wel schijfremmen, het stoort me mateloos als er wat vuiligheid tussen de schijf en de remblokjes zit. Of als je soms dat geping heb als je optrekt na een bocht. Maar je kan er natuurlijk wel 100% op vertrouwen als je een zware afdaling hebt.

Heb enkele jaren terug een DT Swiss Oxic wielset gekocht en vanaf dat moment heb ik besloten het niet meer te overwegen om over te stappen op schijfremmen, de Oxic velg remt echt heel goed. Punt is: schijfremmen zullen zeker wel vele voordelen hebben, maar het is niet alsof velgremmen nu opeens niets meer waard zijn.

Dusja, de velgen bij klassieke wielen slijten wel in op den duur maar dat neem ik er maar bij dan.

Gebruikersavatar
colnagi
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:39

Gebruikersavatar colnagi 21 feb 2023 10:29

Ook ik zie niet de meerwaarde van schijfremmen. Bij een ATB of crosser vind ik ze wel nuttig. Ik ga trouwens niet mee met alle commerciele onzin zoals 12-speed, aero-frame, cleane cockpit, tubeless, 30 mm banden, steekassen, gravelbike en fietsen vanaf € 5.000,00.
Ik denk niet dat een fiets met alle genoemde "snufjes" veel beter fietst dan mijn 10 jaar oude carbon Colnago met velgremmen en 10-speed.
Een bijkomend voordeel van velgremmen is dat je af en toe een nieuw wielsetje kunt kopen. Bovendien hebben al mijn fietsen velgremmen en 10-speed, dus kan ik de wielsetjes in alle fietsen gebruiken.
When the going gets rough the tough get going

Plaats reactie