Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Hoe zwift “drop outs” op te lossen….. Ant+ of Bluetooth

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 31 jan 2023 21:51

Ik Zwift momenteel met mijn wahoo kickr, die via de Apple TV 4k met m'n TV is verbonden. Ik gebruik dan ook hartslag en cadans, waarvan ik er één ook met de Apple TV verbind. (De tweede loopt dan mee via m'n Garmin)

Nu gebeurt het me een paar keer per rit dat ik een drop out heb. Dan valt m'n vermogen een paar seconden terug naar 0. Erg irritant, omdat dat storend werkt in een erg-mode training, of met een groepsrit.
Ik heb gekeken of een andere plaatsing van de Apple TV verbetering geeft, maar tot nu toe geen effect.

Nu wil ik proberen of het beter gaat als ik via de laptop ga zwiften, en deze met de TV verbind…..
Wat is dan een betere/stabielere verbinding. Via een Ant+ dongle, of toch een Bluetooth dongle aan de laptop hangen?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 feb 2023 07:22

Als je de keuze hebt, zou ik voor ANT+ kiezen. Zowel mijn trainer als mijn vermogensmeter werken daar feilloos op, terwijl ik wel moeite heb met bleutooth op de telefoon.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 01 feb 2023 09:27

Ik verbind de smarttrainer via BT met een laptop, van de laptop naar een TV met een HDMI kabel. Dat gaat na het updaten van de grafische kaart perfect.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 01 feb 2023 10:29

Het is voor iedereen anders, dus je kunt het beste zelf kijken wat beter in jouw situatie werkt.
Protocol technisch is BT beter dan ANT+. ANT+ gooit de gegevens de ether in, en kijk maar of je er wat mee kunt. De timing en manier van communiceren is vrij apart om het netjes uit te drukken. Het is ook zeer gemakkelijk te verstoren en heeft geen foutcorrectie. BT heeft dat wel, heeft ook meer bandbreedte, en het signaal is robuuster. Wel is het met BT dat je sensor vaak maar met 1 ding tegelijk gekoppeld kan zijn, dus je moet heel goed opletten dat je je sensor niet ook via BT aan bv je telefoon of ergens anders aan koppelt. Je telefoon of ander ontvangend device zal nl gaan proberen verbinding te maken met een sensor als deze zien dat die in de lucht is, wat wel verstoringen kan opleveren. Daar heeft ANT+ dan weer geen problemen mee.

Aangezien BT en ANT+ beide op de 2.4GHz frequentieband werken, is het wel handig om te kijken of daar verder geen grote stoorzenders op zitten. Een magnetron zit ook in de frequentie regio, en als die staat te blazen als die in de buurt staat dan merk je het wel. Ook "ouderwetse" wifi draait op 2.4GHz, dus als je een router / accesspoint vlak naast je fiets hebt staan kan dat ook voor problemen zorgen.
Afbeelding

stevenlubbers
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 dec 2019 19:37

stevenlubbers 01 feb 2023 10:44

Als je toch een dongle gaat halen zou ik ook voor ANT+ gaan. Ik heb dit zelf ook gedaan met een usb verlengkabel.
Daardoor kan ik de dongle onder mijn frame leggen waardoor de verbinding met de Wahoo Kickr en mijn hartslagmeter perfect gaat.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 feb 2023 10:59

Ik doe het nu gewoon via BT op mijn laptop (geen dongel)

Maar lees het verhaal van Derxx even goed door.
In Jip en Janneke taal als je vrouw net een flesje melk voor de baby in de magnetron doet kan dat best je signaal verstoren :)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 feb 2023 11:55

Gelukkig geen baby meer op mijn leeftijd….
Wel een magnetron, maar die staat één verdieping lager, met een dikke betonnen vloer ertussen…..

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 feb 2023 12:24

Mijn ervaring is dat ANT+ veel probleemlozer is, vooral doordat er zoveel verschillende BT chips zijn.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 feb 2023 13:01

BT mag dan qua protocol beter zijn, maar ANT+ werkt voor fietstechnologie voor de meeste van ons stabieler. Wellicht aangezien er door de fabrikanten meer op ANT+ wordt ingezet i.v.m. Garmin. Dat is toch het merk waar alle fiets elektronica goed op moet werken.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 01 feb 2023 14:07

Zo zie je maar dat het voor iedereen anders is. Bij mij thuis werkt BT stukken stabieler dan ANT+.
Dacht eerst dat het aan de dongle lag (goedkope van Amazon). Deze vervangen door een Garmin dongle. Nog steeds dropouts. Daarna de usb verlengkabel die tot aan m'n Wahoo Kickr core lag vervangen door een met extra shielding. Nog steeds hetzelfde.
Geswitcht naar Bluetooth -> nergens meer last van.

Ik heb wel de Intel AX211 wifi + bluetooth module in mijn laptop, wellicht dat die wat beter werkt dan de standaard cheape BT modules.

Aangezien ik altijd graag in de gaten hou of de Kickr niet te ver afwijkt van mijn Assioma's (en ik gewoon een data nerd ben, die graag cijfertjes ziet) doe ik elke indoor training ook nog op m'n edge530 opnemen. Die leest dan de Assioma's, polar h10, di2 en een of andere snelheidssensor die ik op het vliegwiel van de kickr geplakt heb uit via ANT+. Dat gaat wel goed.

Zwift is ook geen onschuldige partij in de problemen met ANT+ bij mij denk ik :)
Maar goed, daarom zei ik ook, probeer gewoon wat bij jou thuis beter werkt. Bij iedereen is de situatie en hardware anders.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 feb 2023 18:54

Ik ga eerst maar eens met Ant+ proberen. Heb net een dongel en een USB-verlengkabel besteld. Als dit niet voldoende werkt dan kan ik nog Bluetooth op de laptop proberen.

1094
Forum-lid
Berichten: 1593
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 01 feb 2023 22:27

Ik ben van ant dongle met verlengkabel juist overgestapt naar bt met appletv. Had veel last van dropouts en die kabel is een keer kapotgegaan. Met bt nergens last van gelukkig

Plaats reactie