Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 jan 2023 18:33

Elke dag vol aan de bak moeten in voorbereidingskoersen die hij won? De Dauphine bedoel je? (ik kan me geen andere voorbereidingskoersen van enig niveau zoals P-N, Tirreno, Zwitserland, etc herinneren die hij won, maar verbeter me gerust)
En dat vergelijken met winst in monumentale klassiekers? Ik denk het niet.

Als je volume van beide wil vergelijken vergeet dan ook niet dat Froome zijn 1e grote ronde won toen hij al 28 was! (ik reken de vuelta-schorsing 2011 van cobo niet mee als een overwinning)

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5214
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 30 jan 2023 19:27

lugosi schreef: (ik reken de vuelta-schorsing 2011 van cobo niet mee als een overwinning)
Waarom niet? Uiteindelijk heeft hij hem eerst niet gewonnen door valsspelen van een ander.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1327
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 31 jan 2023 08:42

lugosi schreef: 30 jan 2023 18:33 Als je volume van beide wil vergelijken vergeet dan ook niet dat Froome zijn 1e grote ronde won toen hij al 28 was!
Dat een ouder lichaam een hoger volume aan kan lijkt toch meer en meer achterhaald te zijn. Zelfs Evenepoel, die al bij al zo lang nog niet koerst, kan al een berg volume aan (zowel in training als in koers). Ayuso en Simmons lijken dat ook te gaan bevestigen en waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar.

Pogacar is uitzonderlijk, maar vooral om wat hij wint en de manier waarop. Niet om wat hij rijdt.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 31 jan 2023 09:35

lugosi schreef: 30 jan 2023 18:33 Elke dag vol aan de bak moeten in voorbereidingskoersen die hij won? De Dauphine bedoel je? (ik kan me geen andere voorbereidingskoersen van enig niveau zoals P-N, Tirreno, Zwitserland, etc herinneren die hij won, maar verbeter me gerust)
En dat vergelijken met winst in monumentale klassiekers? Ik denk het niet.

Als je volume van beide wil vergelijken vergeet dan ook niet dat Froome zijn 1e grote ronde won toen hij al 28 was! (ik reken de vuelta-schorsing 2011 van cobo niet mee als een overwinning)
Lugosi, ik zette er de link bij omdat je hem zou kunnen bekijken. Doe dat dan ook liefst eerst eens voor je antwoordt.
Vanaf 2011 t/m 2018 reed hij 14 grote rondes en 20 kleinere rondes, toch meer dan genoeg denk ik. Dat eendagskoersen zijn ding niet waren is geweten, dus legde hij zijn focus logischerwijs op rondes.
Laatst gewijzigd door fiedoo op 31 jan 2023 09:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 31 jan 2023 09:36

Nogmaals:
Wat heeft pogacar meer gereden in 2022 dan een gemiddeld jaar bij Froome en zeker in 2013 bij Froome? Zie link:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chris_Froome
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tadej_Poga%C4%8Dar
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 jan 2023 19:46

Ik heb je links wel degelijk bekeken, al refereer ik liever naar procyclingstats, daar krijg je meteen een waardemeter bij de prestaties evenredig met de belangrijkheid van de koersen.

Bijvoorbeeld het jaar van Froome 2013 dat je aanhaalt scoort hij respectievelijk 2415 pcs punten en 873 uci punten. Bij Tadeij zijn dat 3413 pcs punten en 5171 uci punten in 2022. Ook in de topjaren van Froome (16, 17) komt hij niet in de buurt van Tadej's punten.
Ik durf te stellen dat er wel degelijk een verband is tussen deze punten en het zoals jij zegt elke dag vol aan de bak gaan.

Verder
Je schreef wel degelijk
Froome reed die voorbereidingskoersen wel om te winnen en won ze meestal ook.
Dus ik vraag je opnieuw welke voorbereidingskoersen won Froome dan meestal?
2 keer Dauphine zoals ik al zei en ook 2 keer Romandie? En dat is het dan over een periode van 10 jaar.

Ik betwist niet dat Froome een zeer efficiente carriere had in de grote rondes, ik ben het er niet mee eens dat hij zijn voorbereidingskoersen reed om te winnen (maar wel als...voorbereiding). Ik meen dan ook te mogen beweren dat de prestaties van Tadej in zijn voorbereidingen, gezien de resultaten zwaarder doorwegen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 jan 2023 19:52

bartdr schreef: 31 jan 2023 08:42
lugosi schreef: 30 jan 2023 18:33 Als je volume van beide wil vergelijken vergeet dan ook niet dat Froome zijn 1e grote ronde won toen hij al 28 was!
Dat een ouder lichaam een hoger volume aan kan lijkt toch meer en meer achterhaald te zijn. Zelfs Evenepoel, die al bij al zo lang nog niet koerst, kan al een berg volume aan (zowel in training als in koers). Ayuso en Simmons lijken dat ook te gaan bevestigen en waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar.

Pogacar is uitzonderlijk, maar vooral om wat hij wint en de manier waarop. Niet om wat hij rijdt.
De beginvergelijking was dat Froome na zijn voorbereidingskoersen de Tour won en nadien ook nog de Vuelta reed. (hij was toen niet zo jong meer, ook al was het nog het begin van zijn succesjaren)

Ik denk niet dat het verstandig zou zijn dat Remco, Ayuso of Simmons na voorbereidingskoersen ook nog twee grote rondes gaan rijden, en dat met de ambitie om te winnen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 jan 2023 19:53

JPAR schreef: 30 jan 2023 19:27
lugosi schreef: (ik reken de vuelta-schorsing 2011 van cobo niet mee als een overwinning)
Waarom niet? Uiteindelijk heeft hij hem eerst niet gewonnen door valsspelen van een ander.
Omdat ten eerste hij hem niet gewonnen had en ten tweede, wie speelde het meest vals?

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5214
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 31 jan 2023 22:34

lugosi schreef: 31 jan 2023 19:53
JPAR schreef: 30 jan 2023 19:27
lugosi schreef: (ik reken de vuelta-schorsing 2011 van cobo niet mee als een overwinning)
Waarom niet? Uiteindelijk heeft hij hem eerst niet gewonnen door valsspelen van een ander.
Omdat ten eerste hij hem niet gewonnen had en ten tweede, wie speelde het meest vals?
Dus dan hebben anderen, zoals Oscar Pereiro Sio, hun ronde ook niet gewonnen?

Froome is nergens op betrapt (daarmee zeg ik niet dat hij niet vals heeft gespeeld).

Als je kijkt naar bijv Armstrong zijn tours. Die overwinningen zijn niet aan de nummer 2 gegeven. En bijv Riis heeft hem mogen houden. Wat is nu de juiste oplossing? In het geval van Armstrong was waarschijnlijk iedereen aan de doping, dus zou hij dan niet ook zij overwinningen hebben moeten behouden zoals Riis? Of zouden ze juist aan de nummer 2 gegeven moeten worden zoals Froome?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1327
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 01 feb 2023 08:45

JPAR schreef: 31 jan 2023 22:34 In het geval van Armstrong was waarschijnlijk iedereen aan de doping, dus zou hij dan niet ook zij overwinningen hebben moeten behouden zoals Riis?
Te kort door de bocht, er zijn lichamen die beter reageren op doping dan andere. In zekere zin was in die periode goed reageren op doping een talent.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 01 feb 2023 09:52

bartdr schreef: 01 feb 2023 08:45
JPAR schreef: 31 jan 2023 22:34 In het geval van Armstrong was waarschijnlijk iedereen aan de doping, dus zou hij dan niet ook zij overwinningen hebben moeten behouden zoals Riis?
Te kort door de bocht, er zijn lichamen die beter reageren op doping dan andere. In zekere zin was in die periode goed reageren op doping een talent.
Inderdaad bvb iemand die zijn hematocriet met epo van 40 naar 50 kan brengen of iemand met Hema 48 naar 50 maakt wel degelijk verschil.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 feb 2023 10:57

Ze hadden de overwinningen van LA eigenlijk nooit af moeten nemen. Iedereen in die tijd stond strak.
Ja, het was een eikel, ben blij dat hij door de mand is gevallen, maar voelt allemaal wel een beetje als willekeur qua strafmaat.
Less is bore

Plaats reactie