Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Triathlon/Aero fiets €4000-€4500

Lambrev
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2023 17:52

Lambrev 29 jan 2023 18:29

Beste leden,

Ik ben op zoek naar een aero race fiets voor mijn eerste Ironman 5150 (olymische afstand).
Eerst dacht ik aan een echte tijdridfiets van BMC (Timemachine one). --> (https://www.bmc-switzerland.com/eu_en/2 ... bikes.html) Maar gezien deze niet zo gemakkelijk in gebruik is voor onder andere woon-werk verkeer, en deze toch relatief vrij prijzig is dacht ik aan een aero bike die dan iets duurder is maar waar ik wel meer mee kan. Met het gedacht tijdens de wedstrijd 'aero bars te monteren aan mijn stuur'.

Wat is jullie mening over onderstaande voorstellen en mijn redenering om voor een "gewone" racefiets te gaan? Hebben jullie andere merken die aan te raden zijn? Mijn budget is €4000 - €4500.

Ik dacht aan:
- Orbea Orca M20-LTD
- Trek : émonda SL6 Disc pro (shimano Ultegra) OF émonda SL6 Di2 (Shimano 105) (Niet echt aeo bikes)

Orbea Orca M20-LTD (€4199):
https://www.orbea.com/be-nl/myo/step-customization/

émonda SL6 disc pro (€4299):

https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... =black_red

émonda SL6 Di2 (€4499):

https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... Code=black

Alvast super bedankt voor jullie feedback!

Sportieve groeten,

Victor

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 29 jan 2023 21:37

De Emonda’s zijn absoluut geen tijdritfietsen. Bij Trek zou ik voor dat budget zoeken naar een alu SpeedConcept.
Voor triathlons is essentieel het kunnen realiseren van een mooie houding. Mooie hoge velgen hebben voorrang boven een dure groep.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 jan 2023 21:44

Heb je al een triathlon gedaan?
Indien, op welke fiets.

Wat is je ambitie bij deze triathlon?
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 29 jan 2023 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 29 jan 2023 21:47

Olympische afstand: 40km fietsen, ik zou met een racefiets met ligstuur beginnen. Als je er 4000 euro voor over hebt, vooral doen hoor. Maar voor een eerste Olympic distance, kan het ook met een fiets van 1000. Ik deed mijn eerste op een Raleigh Flyer van 625 gulden...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2016
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 29 jan 2023 21:58

Die afstand doe je denk ik voor de lol en kan op iedere fiets. Het halen van de maximaal haalbare tijd lijkt me dan nog ondergeschikt aan het feit dat je überhaupt een triathlon doet.
Een goede fiets die wat breder inzetbaar is lijkt me dan beter dan een specifieke tijdrit fiets.
Als je het virus te pakken krijgt dan heb je alsnog een goede allround fiets nodig voor je trainingsritjes en komt die specifieke fiets vanzelf wel een keer.

De fiets van de triatleet die ik ken (volledige afstand) is super duur en komt slecht iets van 500km per jaar buiten.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 30 jan 2023 07:47

Ik ben ooit begonnen op de raleigh flyer van 625 gulden, staal, niet geïndexeerd schakelen. In mijn fanatieke jaren waarin ik hele ironman triathlon deed een cadex met aangepast zadelpen en ligstuur. Toen het fanatieke er een beetje af was (en ik het kon betalen) een wat meer tijdrit gerichte setup gebouwd. Overigens kwam die wel meer buiten dan een paar honderd km. Ik trainde daar regelmatig op (dat vond ik in ieder geval meer dan nuttig).

Als je het makkelijk kunt betalen, zou ik een mooie fiets kopen, maar voor een eerste (kwart) triathlon een fiets van 4000 kopen vind ik een beetje over de top. Of wellicht fiets je sowieso veel meer maar staat dat niet in je openingspost. Ik zou met dat geld wat nuttigers doen. De verwarming een weekje aanzetten ofzo :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 30 jan 2023 08:34

Als je de website van Canyon goed in de gaten houdt komt het instapmodel van de Speedmax vaak voor rond de 2600 euro voorbij. Dat is een redelijk aanpasbare fiets qua fit en je zult er meer aerodynamisch op zitten dan op een racefiets met opzetstuur. De zadelbuishoek is immer veel geschikter voor de houding die je aan moet nemen. Gegeven je budget geeft je dat nog genoeg geld om bijvoorbeeld een Grail gravel fiets erbij te kopen om ook op de slechtere dagen buiten te kunnen trainen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 30 jan 2023 08:59

Wil je nu een fiets om je te richten op de triathlon, of heb je al een racefiets en wil je daarvoor een upgrade?
Indien je alleen op de fiets zit voor de triathlon, dan zou ik een triathlon fiets kiezen. Wil je meer fietsen en een enkele keer een triathlon, dan een racefiets met opzetstuur.
Met deze laatste opzet doe ik ook 1 tot 2 keer per jaar een triathlon. (Meestal 1/8, maar vorig jaar ook gewoon een halve)
Maar ik fiets voor mijn lol en doe de triathlon daarbij.
Voor het specifieke model, zou je eerst eens moeten (laten) uitzoeken welke fiets bij jou past. Qua maat en geometrie bedoel ik dan.

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 30 jan 2023 09:36

Misschien is een Cube Litening een optie : https://www.cube.eu/nl-nl/cube-litening ... bon/579100
Betaalbare aero fiets, die ook voor gewone ritjes gebruikt kan worden
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX810
Cube Agree C:62 Disc

troefel
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 apr 2014 15:31

troefel 30 jan 2023 21:14

Als ik me niet vergis wordt er geen gebruik gemaakt van tijdritfietsen in de olympische afstand, maar enkel uit aerofietsen met opzetstuur.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 31 jan 2023 07:43

troefel schreef: 30 jan 2023 21:14 Als ik me niet vergis wordt er geen gebruik gemaakt van tijdritfietsen in de olympische afstand, maar enkel uit aerofietsen met opzetstuur.
Volgens mij hangt dat af of het een elite wedstrijd met stayeren is, of een normale. Bij de recreatieve kwart in mijn woonplaats rijden er redelijk wat met tijdritfietsen (voorin de wedstrijd). Maar de meesten, recreanten, maar ook de wat meer fanatieke, rijden op een racefiets met opzetstuur. Tot aan een enkeling met een sportieve herenfiets met spatborden en bagagedrager in de achterhoede :-), en ook dat kan natuurlijk.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 31 jan 2023 11:01

Hulde voor de rode lantaarn drager :-)

Ik vind de optie, goedkope speedmax, garil erbij en wellicht dan nog setje velgen met wegbanden wel hele mooie oplossing.
Maar goed, ik ben TS niet en wellicht heeft die helemaal geen zin om buiten te trainen en een Neobike binnen staan ...

Plaats reactie