Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 29 jan 2023 12:26

thestudent schreef: 29 jan 2023 09:12 Ik raad eigenlijk niet aan om m leeg te laten lopen. Dat is ook niet nodig. De oude olie komt er simpelweg als eerst uit. Maar je krijgt m wel vol hoor.
Nope, kan er een verstopping zijn? Ik heb nu bovenop de shifter het bakje gevuld en volgens mij is er wel iets in gelopen maar niet echt veel. Lege spuit aan de onderkant, maar er loopt niks naar de spuit in. Ook met de spuit proberen olie aan te zuigen lukt niet. Wat mij opviel is dat er vanochtend een klein plasje vieze olie onder de fiets ter hoogte van de remgreep lag. Weet niet of ik geknoeid heb, maar zou haast een lek in de shifter vermoeden.

Wat mag ik verwachten van een goed lopend systeem? Loopt bij het vullen bovenin de olie direct naar onder of duurt t een uurtje? Hoeveel gaat er in een leeg systeem, is dat een vingerhoedje?

Als er een verstopping is, hoe kan ik die schoonmaken? WD40 of is dat funest?
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jan 2023 12:41

een lek kan altijd. Dat verklaart ook geen remdruk voor je begon

Mijn methode is geheel zonder spuit wel met het slangetje. Enige wat ik anders doe. Eerst met bleedport dicht shifter luchtvrij hebben. En gravity bleeden gaat een stuk sneller als je gewoon pompt met de remhendel. En gewoon een ziplock zakje om t slangetje is een stuk schoner werken.

dit komt t dichtst in de buurt.
https://www.youtube.com/watch?v=DNYTaVxv4FY
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 29 jan 2023 12:52

Been there, done that. Snap niet wat ik fout doe, bakje loopt gewoon niet leeg. Denk vd week maar een bezoekje aan de lokale bikeshop :-)
Dank voor je reacties.
Afbeelding

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 29 jan 2023 15:14

In laatste poging de hele remklauw van de kabel gehaald en toen druppelde wel alles vrij snel door. Ben dus bang dat er ergens in de remklauw iets verstopt zit of zo. Dinsdag naar de fietsenmaker er mee :-)
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jan 2023 15:34

De bleedport zelf misschien? Zat het rubbertje er nog op toen je begon? Die bleedport dingen kunnen los vervangen worden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 29 jan 2023 15:35

Als ik de bleedport schroef er helemaal uit haal, loopt ie ook niet door. Ik neem aan dat ie zonder die schroef ook door zou moeten lopen ?
Afbeelding

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 29 jan 2023 19:13

Even de crank gedemonteerd en schoongemaakt. Ik was in de veronderstelling dat mij BB30 lagers na een maandje regen en pekel naar de maan zouden zijn maar die draaien nog als nieuw. Dus het gekraak wordt waarschijnlijk veroorzaakt door viezigheid tussen de crank, spacers en lagers. Alles mooi schoon gemaakt en weer gemonteerd. Nu morgen eens kijken of het gekraak nu weg is.
Ride bikes, not tanks!

kasper
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 12 feb 2023 22:55

Het kransje moet van het oude (kapotte wiel) naar het nieuwe wiel. Omdat het een schroef kransje is en op een trial fiets, zit die muur vast door al die pedalkicks. Dikke battle verzekerd. Met een rondgeslagen ketting in de bankschroef heb ik geen goede ervaringen. De ketting slipt in de bankschroef en buigt. Daarom zelf een tooltje gemaakt om het kransje vast te houden. Erg satisfying hoe mooi het kransje tussen de bouten valt. Het mooie van een brede velg met gewicht besparende gaten erin is dat je er een hefboom door kunt steken. Een paar buizen waren niet sterk genoeg, deze lijmtang gelukkig wel.
Afbeelding
Afbeelding
Er is ook een vergelijkbaar tooltje op de markt zag ik later: https://www.trial-bikes.com/36488-thick ... l-tool.jpg
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... A&usqp=CAU

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 13 feb 2023 07:40

Mijn nieuwe setje tweedehandse Mavic wielen geplaatst, dus cassette omklussen, remmen afstellen, remblokken vervangen. Klusje van niks.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 feb 2023 13:56

Gisteren een stuureind plug verloren waardoor mijn stuurlint los wikkelde dus vandaag maar een stukje van het stuur gezaagd zodat er nu een normale eindcap kan worden gemonteerd. ⚒
20230213_134521.jpg
Dus ook weer een nieuw stuurlint gewikkeld. 🙂 Het ziet er weer mooi uit. 😉
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 13 feb 2023 22:49

Plaatje gemaakt voor lagerpersje. Voorwiel van de gravelbike heeft industrielagers, 18307, en een holle as er tussen. Je komt dus niet bij de lagers om ze eruit te tikken. Dan eruit trekken met de lagerpers. 30mm spacer op de naaf leggen aan de kant waar lager eruit moet. Plaatje erop, als aanslag voor de pers. En dan de as tussen de lagers eruit trekken.
Ik vind zo snel geen gespecialiseerd gereedschap ervoor, dan maar hobby-bob.
Dat aan beide zijden, nieuwe lagers omgekeerd erin persen mbv oud lager 29mm.

Edit: zaterdag nog beetje geklust aan de gravelbike. Versnellingskabels voor en achter, binnen en buiten. Dus ook stuurlint mee vervangen, balhoofd lagers vervangen, freehub vervangen (en dus ook een vrijwel nieuw 6902 lager moeten vervangen), nieuwe achterband met nieuwe sealant, voorband sealant vervangen.
BB lagers en lagers voorwiel zijn recent vervangen. Dus nu is alles weer nieuw. Bedoeld als voorzorgsmaatregel, fiets gaat binnenkort twee weken (mss drie) mee naar Engeland op werkvakantie. Dan wil ik alles op orde hebben.

Edit 2:
Na een ietwat foute impuls aankoop van een nieuwe wielset (AI offset frame, past geen normaal achterwiel in) deze laten herspaken. Alles nu in orde, op de balhoofd lagers na. Vaak liep er roestbruin vocht uit het balhoofd na poetsen. Balhoofd kreeg steeds meer speling. Enfin, stuur eraf, lagers eruit, schoonmaken. Nieuwe lagers met marinevet ingesmeerd en geplaatst. Speling is tenminste weg.
Nu is zowat alles dat gevoelig is voor slijtage vervangen, kan er de eerste tijd tegen.
Alhoewel.... kettingwielen vóór vertonen best wat slijtage. Kan nog effe.
Dogma F

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 01 apr 2023 15:49

Eindelijk weer eens de tijd genomen om te sleutelen. Vandaag m’n favoriete fiets voorzien van de vierarmige Chorus crank die al heel lang klaar lag. Ik heb er lang aan moeten wennen, maar het past wel echt beter bij de Potenza groep.
Morgen denk ik maar eens een rondje doen. Dat wordt dan de eerste keer dit jaar op de racefiets :mrgreen:
D716ED58-6B68-4D5B-AB1E-B049D6E9B669.jpeg
FCF73F2E-D330-4157-ABD2-FBDAC6083BAA.jpeg
DCA759C6-D147-4030-A9F2-195644F2A51C.jpeg

Plaats reactie