Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Het grote mix & match topic

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 jan 2023 16:13

Met een Tanpan adapter kun je de cablepull aanpassen
https://www.wolftoothcomponents.com/products/tanpan

(Ook bij justpedal.nl te krijgen)
Niet zijken maar reiden !

abdr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 12 jan 2023 17:07

Jacques.nl schreef: 12 jan 2023 15:13 Dus liefst geïntegreerde remgrepen/shifters. De schijfremmen zijn van TRP Spyre C met gewone kabels. Derailleurs zijn Shimano Deore met 10 achter en 3 voor.
Er is geen out-of-the-box oplossing die werkt, omdat je een combinatie wil maken van MTB-derailleurs (Deore 3x10) met raceremgrepen. Sinds 10 speed is er bij Shimano niets meer compatibel tussen MTB- en race-groepen. Op bikepacking.com staat een grote opsomming van de manieren waarop je dat kan laten werken. De tanpan hierboven vermeld, is één van die manieren: https://bikepacking.com/gear/guide-to-m ... ivetrains/

Een eenvoudigere oplossing is de hele groepset te vervangen door een GRX-groepset, inclusief remmen. Als je de Spyre's wil houden (niets mis mee), kan je ook een GRX voor en achterderailleur combineren met R7000 105 mechanische remgrepen.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 12 jan 2023 18:20

abdr schreef: 12 jan 2023 17:07
Jacques.nl schreef: 12 jan 2023 15:13 Dus liefst geïntegreerde remgrepen/shifters. De schijfremmen zijn van TRP Spyre C met gewone kabels. Derailleurs zijn Shimano Deore met 10 achter en 3 voor.
Er is geen out-of-the-box oplossing die werkt, omdat je een combinatie wil maken van MTB-derailleurs (Deore 3x10) met raceremgrepen. Sinds 10 speed is er bij Shimano niets meer compatibel tussen MTB- en race-groepen. Op bikepacking.com staat een grote opsomming van de manieren waarop je dat kan laten werken. De tanpan hierboven vermeld, is één van die manieren: https://bikepacking.com/gear/guide-to-m ... ivetrains/

Een eenvoudigere oplossing is de hele groepset te vervangen door een GRX-groepset, inclusief remmen. Als je de Spyre's wil houden (niets mis mee), kan je ook een GRX voor en achterderailleur combineren met R7000 105 mechanische remgrepen.
Alles onder die link heeft betrekking op 1x aandrijving. Dan kan een tanpan met achterderialleur prima.
Nu heeft TS een 3x, en zit je nog steeds daarmee.
een setje r7000 is 11 speed. Waarom dat?
Als ik TS was zou ik kijken naar een 1x setup, met een grx812 Achterderialleur. Die kan 11-46 cassette aan icm de Tiagra 2 of 3 x10 shifters. Maakt niet veel uit, want de voorderialleur gebruik je niet meer.

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 18 jan 2023 08:46

Mijn Canyon heeft een 11 speed cassette met een 30t als grootste blad.
Gezien ik liefst op een koffiemolen klim, denk ik er over om er een 32T op te zetten. Dat betekent ook; derailleur vervangen (lange kooi).

Mijn vraag; ga ik daar spijt van krijgen als ik op het vlakke rijd (wat toch 98% van de tijd zo is), en dan met name tijdens koersjes?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 jan 2023 08:52

Leg lijst van kransjes va. de 2 cassettes eens naast elkaar; welke kransjes zijn verschillend; welke gebruik je als je niet klimt of in een wedstrijd;
Of ook; wie rijdt er nu wedstrijdjes zonder een achterwiel specifiek voor die wedstrijden?
Ik ben zelf al verbaasd dat je voor een koersje een 30t cassette neemt en niet eentje met een zeer beperkt verschil tussen alle tanden.

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 18 jan 2023 09:31

Ik denk dat er (op mijn zeer bescheiden niveau) heel veel mensen wedstrijdjes rijden zonder specifiek wedstrijd achterwiel. Die grotere overgangen hebben me nog nooit gehinderd eerlijk gezegd.
Mijn zorg zit wat meer in de lange derailleur; dan hangt je ketting losser en schakel je minder soepel. Ga ik daar last van hebben als ik bij 44 per uur aan het elastiek van het peleton hang?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jan 2023 18:45

Bij koersen op een baantje zou ik liever een wat grotere cassette hebben, anders schakel je je suf en in de ideale cadans rijd je toch nooit. Daarnaast is 11tm16 vrijwel op elke cassette gelijk, dus met 44 per uur zit je daar wel.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 18 jan 2023 18:49

jbams schreef: 18 jan 2023 09:31 Mijn zorg zit wat meer in de lange derailleur; dan hangt je ketting losser en schakel je minder soepel. Ga ik daar last van hebben als ik bij 44 per uur aan het elastiek van het peleton hang?
Als ik aan het elastiek zou hangen, zou ik me over andere dingen druk met dan de lengte vd derailleur..

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 jan 2023 18:54

Extra luchtweerstand! Je ketting hangt echt niet losser hoor. Zeker met de huidige generaties derailleur niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 jan 2023 19:02

jbams schreef: 18 jan 2023 09:31 ..
Mijn zorg zit wat meer in de lange derailleur; dan hangt je ketting losser en schakel je minder soepel...
Hier heb ik ervaring met sram red22 derailleurs.
Mijn ervaring is dat de lange en korte kooi beide zowat even snel schakelen op dezelfde cassette (geen merkbaar verschil).

Maar belangrijker is de afstand van bovenste kransje tot cassette.

Bij een 'grote' cassette, na afregelen, komen er veelal toch kransjes waarbij dat onderste wieltje verder na onder moet en daar schakelt het toch minder snel.
Als je even een 'grote' cassette gewoon bent en gaat over naar een 'kleine' cassette - 11-30 naar bv 11-23 of een 14-28* vond ik het opvallend hoeveel sneller het schakelt.

Trouwens zelfde vooraan; 39-50 schakelen gaat merkelijk sneller dan 34-50.

Dat de ketting losser hangt, hangt maar af van de sterkte van de veer. Ik denk dat weinig meespeelt.

DrvC
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:14

DrvC 29 jan 2023 09:55

Ik kan het nergens vinden, vandaar dat ik de vraag hier even drop. (Had misschien ook bij het grote domme vragen topic gepast)

Ik gravel nu met een oud sram rival 1x11 setje. Ik wil overstappen naar elektrisch.

Kan dit dan met force/rival AXS shifters, een Eagle GX AXS derailleur en een 12 speed cassette?
Dus ik laat m’n crank zoals het is.

Ik zie namelijk die Eagle upgrade kit voor €450, alleen dan zit ik weer met die mtb shifter.

Een Sram Force upgrade kit is een stuk duurder en dan moet ik ook nog een andere crank kopen omdat force weer die flattop ketting heeft.. en het andere probleem is dat ik dan qua cassette range weer beperkt zit.

Misschien kon ik dit korter formuleren:
Wat is de beste prijs/kwaliteit manier om over te stappen naar elektrisch? (Met behoud van de cassette range ivm uitstapjes Ardennen oid)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jan 2023 10:06

Heb je behoefte aan een nog grotere cassette dan moet je een eagle derailleur gebruiken, met eagle cassette en ketting en dan ga je naar 10-52. Anders heb je een setje rival shifters/remmen nodig en deze derailleur tot 10-44.

https://r2-bike.com/SRAM-Rival-XPLR-eTa ... 0-44-Teeth

Een ander axs kettingblad moet ook wel te vinden zijn voor een rival crank. Eventueel van een andere aanbieder dan sram.
Is het deze crank?
Afbeelding
dan kan je elk 110x5 axs kettingblad kopen.

bijv
https://www.wolftoothcomponents.com/col ... chainrings

Let wel dat je ook een xd body op je wiel nodig hebt en dat XD en XD-R niet hetzelfde zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie