Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote auto-topic

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 28 jan 2023 13:38

nijkie schreef: 28 jan 2023 13:33
El Pistolero schreef: 28 jan 2023 12:57 Zelfde situatie voor ons, zomaar een suggestie. Suzuki Swift Hybride en een leuke hobby auto(s) ernaast voor de mooie dagen.
Leuke auto de Suzuki,wel jammer geen Sport uitvoering met automaat.Uhhh de mooie dagen sowieso fietsen :D
Nee sport uitvoering niet nodig, daarvoor hebben we de hobby auto. De Suzuki is zuinig, betrouwbaar en best ruim.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 28 jan 2023 14:34

pino schreef: 28 jan 2023 13:04 Mocht je fietsen willen vervoeren is het handig als achterstoelen er uit kunnen. (Op de mooie dagen ga ik fietsen )
Dat kon ( vroeger ) bij de Peugeot 308sw , rete handig..

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 jan 2023 15:04

mao schreef: 28 jan 2023 14:34
pino schreef: 28 jan 2023 13:04 Mocht je fietsen willen vervoeren is het handig als achterstoelen er uit kunnen. (Op de mooie dagen ga ik fietsen )
Dat kon ( vroeger ) bij de Peugeot 308sw , rete handig..
Ja, die heb ik 4 jr als leaser gehad.
Rondreis Noorwegen gedaan: 3 stoelen eruit en alles kon in de auto. Geen 2 mountainbikes op een drager, maar lekker erin. Was een halve verhuiswagen.
Stiekum een hele fijne auto met fraai interieur voor zijn klasse.
Less is bore

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 28 jan 2023 16:07

Franse auto’s zie ik onderweg op vakantie vaak op een ANWB ambulance staan. Ik waag me er in elk geval niet aan.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 28 jan 2023 16:25

bakboord1 schreef: 28 jan 2023 11:58
scottpch schreef: 28 jan 2023 08:34
thestudent schreef: 27 jan 2023 21:10 Heb een clio II ph2 met 1.6 gehad. Best betrouwbaar ding hoor. Onderdelenprijzen zijn dan ook niet zo hoog. Dus als er dan wat stuk is ben je niet per se vol aan de beurt. Espace hadden mijn ouders. Mijn vader heeft zelfs even de 3.5 v6 gehad, alleen die was toch wat te dorstig op lange termijn.
Was wel betrouwbaarste Espace die je kon kopen, want met een 3,5ltr v6 motor van Nissan, dezelfde motor als in de Nissan 350 ZX....
De rest van de Espaces waren dramatisch, zeker de 2.0T en de 3.0 diesel... :dislike:
Kleine nuance: de zescilinder in de espace gaf op langere termijn problemen omdat de achterste twee cilinders onvoldoende koeling kregen.
De 2.0t met 163pk was een zekerheid voor problemen. De 2.0t 170pk die in het facelift model ligt is bombproof.
Het verbruik van de zescilinder en de 2.0t was ongeveer gelijk. Dat is dus ook de periode waarin ik rustig rijden op waarde ben gaan schatten.
Klopt helemaal van die 3l V6 diesel! Na 100.000km was dat blok helemaal gaar, net als de 2.0T benzine.
De turbo aan gort en een kostenpost van een paar duizend euro....
De enige Espace naast de 3.5lV6 die heel bleef was de 2.0 16v met 136pk, maar te licht voor een zware bak als de Espace.
Ik heb een paar jaar als verkoper bij een Renault dealer gewerkt en zag die dingen allemaal terugkomen.
Gelukkig hadden we ook Nissan en Dacia, daar waren de problemen bijna nul.
Voordeel was ook dat de benzinemotoren van Renault op een gegeven moment een samenwerking met Nissan waren, daarmee werd de kwaliteit behoorlijk omhoog getrokken.

hayes

hayes 28 jan 2023 16:33

Woutoro32 schreef: 28 jan 2023 09:15
hayes schreef: 27 jan 2023 21:43 Ik wil van een auto dat hij me in veiligheid en comfort van A naar B brengt. Liefst tegen een aanvaardbare prijs.
Liefst ook een praktische, ruime auto die er nog een beetje leuk uitziet.

vandaar dat deze sinds een paar maanden voor de deur staat.

Cover your eyes if you hate cheap cars :mrgreen:

Een éénliter driepitter van 100pk. Maar dat motortje heeft meer pit dan je zou vermoeden :lol:
Ruime en praktische auto's +1, maar die Dacia's staan niet echt bekend om veiligheid in geval van een botsing. Dat heeft mij altijd tegengehouden. Of is dat inmiddels veranderd?
Hij kreeg 1 ster bij de NCAp test. Maar...
Bestuurdersveiligheid 75%. Passagiers 68% (denk ik).
Waar verliest hij al z'n punten?
Geen lane assist. (Ik hoor van iedereen dat dit het eerste is wat ze uitzetten). En als je hem als zevenzitter koopt, is er geen verklikker geluidje als je de gordel niet aandoet op de derde rij. Maar ik heb geen derde rij. En de automatische remfunctie werkt bij auto's maar niet bij voetgangers.

En NCAP scores zijn zo dat je op 1 onderdeel 1 ster scoort, dat meteen je score is. Al haalt hij bv 4 sterren voor de rest.
Het zal wel de veiligste auto niet zijn, maar hij heeft alleszins al meer voorzieningen dan de Peugeot Partner die ik voordien had. En die gewoon 4 sterren haalde.

Verder als niet echte autoliefhebber gewoon een goeie auto. Heel praktisch (die kofferruimte!!) en Dacia's zien er ook al niet meer uit zoals 10 of zelfs 5 jaar geleden. O ja, en vanmorgen LPG vol getankt voor 21 euro. Goed voor 400-450 km.

Ik snap passie voor auto's, ik zie ook graag een mooie auto. Maar ik kan en wil er het geld niet voor neerleggen.
Laatst gewijzigd door hayes op 28 jan 2023 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

hayes

hayes 28 jan 2023 16:40

jakkel schreef: 28 jan 2023 09:47
hayes schreef: 27 jan 2023 20:23
thestudent schreef: 27 jan 2023 20:18 Als we op fietsgebied dezelfde eisen zouden hebben dan waren ze ook niet zo veel duurder natuurlijk.
Ik heb het over comfort. Over veiligheid en techniek spreek ik me niet uit, al denk ik dat de het wat te ver gaat. Alle veiligeheidsvoorzieningen maar intussen wel volop sms'en.

En ja, ik weiger ook ridicule bedragen te betalen voor die paar gram minder, voor een Dura Ace (die geen fluit beter doet dan bv Ultegra), 250-300 euro voor een zadel,... maar ik moet opletten of ik wordt er weer van beschuldigt van jaloers te zijn :lol:
Als je 't nog dikwijls blijft herhalen lijkt het zo wel te zijn.
Maar, vermits je blijkbaar inzage in anderen hun bankrekeningen hebt, kan jij ook concluderen dat ze gewoon meer centen hebben dan u.
Ik herhaal het omdat het nu eenmaal een ridicule bewering was. ;) Koop zoveel Dura Ace als je wil. Het laat mij koud. Ik zeg gewoon dat ik het geld ervoor niet wil leggen. Je leest weer dingen die er niet zijn. Meer/Weer een gevalletje van aangevallen voelen en dan maar uithalen.
Laatst gewijzigd door hayes op 28 jan 2023 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.

hayes

hayes 28 jan 2023 16:40

NuitKor schreef: 28 jan 2023 10:59
hayes schreef: 27 jan 2023 21:43 Ik wil van een auto dat hij me in veiligheid en comfort van A naar B brengt. Liefst tegen een aanvaardbare prijs.
Liefst ook een praktische, ruime auto die er nog een beetje leuk uitziet.

vandaar dat deze sinds een paar maanden voor de deur staat.

Cover your eyes if you hate cheap cars :mrgreen:

Een éénliter driepitter van 100pk. Maar dat motortje heeft meer pit dan je zou vermoeden :lol:
Toppunt van onzekerheid is wel dat je een eigen keuze gaat beargumenteren op een anoniem forum. Het boeit een ander geen ene zak wat voor auto ik rij en het boeit mij nog veel minder waarom een ander kiest voor een bepaalde auto.
In een auto topic. Waar haal ik het? :shock:
Misschien moeten we allemaal stoppen met foto's van onze fiets te tonen? En waarom we die kochten?
Misschien is het toppunt van onzekerheid om telkens te reageren op iemand die nuchter zegt dat écht dure spullen zelden hun geld waard zijn en die dan te kleineren ;) Iedereen mag kopen wat hij wil en ik viseer nooit iemand specifiek. Sommigen voelen zich telkens aangevallen.
Laatst gewijzigd door hayes op 28 jan 2023 17:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 jan 2023 16:56

hayes schreef: 28 jan 2023 16:33 ....En NCAP scores zijn zo dat je op 1 onderdeel 1 ster scoort, dat meteen je score is. Al haalt hij bv 4 sterren voor de rest.
....
Mijn auto heeft 5 sterren.
Heb ik deze dan toch gekocht omwille van veiligheidsredenen, not
I know myself like no one else
Nothing to defend

hayes

hayes 28 jan 2023 17:11

Lcsmet schreef: 28 jan 2023 16:56
hayes schreef: 28 jan 2023 16:33 ....En NCAP scores zijn zo dat je op 1 onderdeel 1 ster scoort, dat meteen je score is. Al haalt hij bv 4 sterren voor de rest.
....
Mijn auto heeft 5 sterren.
Heb ik deze dan toch gekocht omwille van veiligheidsredenen, not
Een veilige auto kan je alleen maar toejuichen, maar echt onveilige auto's worden er niet meer op de mart gebracht denk ik.
Het lijkt me dat het niet de eerste bekommernis is van kopers.

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 581
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 28 jan 2023 17:28

Ik zou me er niet druk om maken inderdaad. De Dacia’s zijn echt prima auto’s en gaan er ook steeds beter uitzien. Ik koos 4 jaar geleden voor een Skoda Ovtavia terwijl mijn collega’s Volvo’s, BMW’s en Audi’s rijden. Allemaal stuk voor stuk leuke auto’s, maar ik vond het wel wat hebben om gewoon nuchter voor veel ruimte voor minder geld te kiezen. En het hielp natuurlijk dat we al een ouder Octavia hadden.

Nu voor mij een EV de beste keuze is, is VAG wel afgevallen qua rijgevoel en de KIA’s, Hyunda’s en andere merken uit het Verre Oosten vind ik niet mooi. We gaan minder camperen, dus een hele grote achterbak is geen noodzaak meer.
Vandaag de iX1 en de XC40 gereden en net een bestelling doorgegeven voor een mooi aangeklede XC40 Recharge Plus in het wit. De BMW heeft een mooier interieur, maar is met dezelfde uitrusting een stuk duurder en heeft een levertijd van 14 tot 18 maanden. Rijervaring met de XC40 was echt heel erg goed en dan reed ik nog de oude voorwielaangedreven versie. Model 23/24 heeft nu achterwielaandrijving en schijnt nog beter te rijden en vooral te sturen.

V60 heb ik nog even overwogen, maar helaas alleen in veel-te-veel-pk versie als hybride te bestellen.

De XC40 Recharge is loeizwaar, maar het zwaartepunt ligt heel laag door de accu’s in de vloer. Vering en demping zijn veel verfijnder dan de Octavia en overhellen doet de Volvo haast niet. En de stoelen zijn ook veel beter. Beter ook dan die in de BMW. Maar goed, dat wist ik wel. Mijn vader rijdt al sinds jaar en dag Volvo. Ik ben nu dan toch om. Dat maakt hem vandaag wel gelukkig :lol:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12474
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 jan 2023 17:52

Te veel pk,s, dat snap ik niet :D
Ik had graag een T6 gehad, was even duur als de B4, maar ik mocht geen hybride.
Liefts zelf de v60 polestar, heerlijk lijkt me dat.

Gefeliciteerd iig. Veel verschil in het rijgedrag tussen de twee?
Had gisteren een xc40 recharge mee, mijn eigen v60 had een beurtje. Fijne auto ook.
Heel makkelijk door het verkeer heen de sturen, de V voelt in de stad wat logger.
Ik denk dat de BMW zomaar nog een 6 tot 8 duurder was met redelijk gelijke specs?

Ik zou vooral zorgen voor actieve veiligheid, dan is de kans klein dat je de passieve nodig hebt.
Dus goede banden met veel grip, goede remmen ja en de natuurlunde heeft bepaald dat de hoge auto,s snel afvallen...... die geven vooral een vals gevoel van veiligheid.

Plaats reactie