Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Intermittent fasting

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 26 jan 2023 20:27

Net een bak ijs met een halve liter slagroom gehad. Tot 12:00 houd ik het nu wel weer vol. :like:

sly
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mar 2023 18:17

sly 31 mar 2023 11:08

fasting 18-6 werkt het best.
bij ochtendtraining wel eten en fasting skippen.
na 3 maanden zit je op je basisgewicht.
i-fasting is geen dieet maar een levenswijze.(dus blijven doen )

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 31 mar 2023 11:47

Intermittent fasting (IF)? Er zijn talloze mensen die dat de Ramadan noemen. Ikzelf ben meer van en voor het volgen van de (mijn eigen) natuur; eten als je honger (trek) hebt en vertrouwen op de biologische klok, al is die even van slag door de pas ingevoerde zomertijd.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 31 mar 2023 21:22

Klein_Verzet schreef: 31 mar 2023 11:47 Intermittent fasting (IF)? Ikzelf ben meer van en voor het volgen van de (mijn eigen) natuur; eten als je honger (trek) hebt en vertrouwen op de biologische klok, al is die even van slag door de pas ingevoerde zomertijd.
Wat … van 2x een uurtje per jaar is je biologische klok van slag 😂😂😂

Wat moet ik dan niet hebben na 34 jaar volcontinu werken. 3x ‘S nacht werken - overdag slapen - dan 3 dagen vrij - 2 ochtenddiensten - 3 middagdiensten - dan een dag vrij - 2 nachtdiensten en dan weer 4 dagen vrij.

Nee IF gaat niet lukken, zeker niet met mijn werk ritme, maar gewoon gezond leven en op tijd rust nemen - eten - sporten e.d. Mijn gewicht lijdt er niet onder, al jaren 70-75 kg bij 178 cm.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 31 mar 2023 21:56

Even tussendoor hier,
De afgelopen tijd toevallig wat film beeld materiaal van de jaren 60 / 80 bekeken.
Je schikt hoe “mager” men toen was in vergelijking met nu.
Of anders gezegd, we zijn tegenwoordig serieus modder vet in vergelijking met toen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mar 2023 22:00

rene schreef: 31 mar 2023 21:22 Wat … van 2x een uurtje per jaar is je biologische klok van slag 😂😂😂

Wat moet ik dan niet hebben na 34 jaar volcontinu werken. 3x ‘S nacht werken - overdag slapen - dan 3 dagen vrij - 2 ochtenddiensten - 3 middagdiensten - dan een dag vrij - 2 nachtdiensten en dan weer 4 dagen vrij.
Ik moet ook altijd erg lachen om die mensen die zogenaamd een hele zomer vsn slag zijn. Hoe moet dat dan met ploegendienst, nachtdienst in ziekenhuis, politie? En al die mensen gaan noooooit in een andere tijdzone op vakantie hoop ik voor ze. Zo’n jetlag verpest je hele vakantie….. :twisted:
Less is bore

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 01 apr 2023 01:23

mao schreef: 31 mar 2023 21:56 Even tussendoor hier,
De afgelopen tijd toevallig wat film beeld materiaal van de jaren 60 / 80 bekeken.
Je schikt hoe “mager” men toen was in vergelijking met nu.
Of anders gezegd, we zijn tegenwoordig serieus modder vet in vergelijking met toen.
Spijker op z'n kop. Merk dat ook in mijn praktijk, mensen met een BMI van 30+ (obees, bijv 103kg bij 1.85m) die doodleuk zeggen, 'ja dokter ik ben niet heel mager, maar je gaat me toch niet vertellen dat ik echt tè dik ben?! Als ik 10kg afval dan zie ik er echt ondervoed uit!'
Niet meer te redden helaas...

Soms vraag ik wel eens om 1 squat of lunge te doen, of overeind komen zonder de handen te gebruiken. Dan leg ik uit dat ze dus echt gehandicapt zijn door hun overgewicht en gebrek aan spiermassa. Geloven ze gewoon niet.
'Maar ik doe 10.000 stappen op mn werk iedere dag! Ha, dan heb je geen sportschool meer nodig!'

Gelukkig kunnen ze na al dat inspannen 's avonds even bijkomen met een sigaretje en een biertje.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12483
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 apr 2023 08:08

Ja de grens wordt zoals met heel veel verlegt.

Zie ik bij die kinderen ook, heel erg!
Al moet je wel de bouw en levenstijl meenemen. Ik ken er een aantal van 185 en 95kg en die zijn prima op conditie en in orde.
De meeste mensen kunnen zichzelf ook geen vijf keer omhoog trekken.

Tip ga dat laatste eens doen, fietst ook prettiger.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 apr 2023 09:28

Richard, maar ook de "gezondheidswerkers" doen er fijn aan mee. Als je de "paniek" zag bij de geboorte van ons kleindochters. "Oh wat een smalle, te lichte kindertjes". Ze waren allebei in ieder geval meer dan 2,5kg.
Maar ook de kraamhulp deed flink mee. Toen ik vroeg of ze al eens naar opa gekeken had (55-57kg bij 1.74m) werd me fijntjes verteld dat ik daar niet naar kon kijken. Trouwens op het consultatiebureau van onze zoons werd me dringend geadviseerd om in plaats van halfvolle melk volle melk te geven, want ze zaten tussen de onderste twee lijntjes. Dat was eigenlijk toch wel erg licht.
Oftewel de gemiddeldes verschuiven, maar eigenlijk hoort een klein kind wel op het gemiddelde te zitten.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 apr 2023 10:16

Ho even!!
Je mag niks over een ander zijn/haar lichaam of gewicht zeggen. Dat is een vrije keuze van het individu en als die zich daar fijn bij voelt mag dat.






Aldus de woke-beweging.
Less is bore

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 01 apr 2023 11:08

wasbeer2006 schreef: 01 apr 2023 08:08 Ja de grens wordt zoals met heel veel verlegt.

Zie ik bij die kinderen ook, heel erg!
Al moet je wel de bouw en levenstijl meenemen. Ik ken er een aantal van 185 en 95kg en die zijn prima op conditie en in orde.
De meeste mensen kunnen zichzelf ook geen vijf keer omhoog trekken.

Tip ga dat laatste eens doen, fietst ook prettiger.

95kg/185cm, dus BMI 27.8, kan heel goed een gezonde persoon zijn. Daarom zit er op dat BMI ook zo een enorme marge. In feite is 20-25 gezond voor 95% van de mensen. Maar met bepaalde lichaamsbouw en activiteitenniveau etc is tussen 18-20 en 25-30 ook nog best te verantwoorden (al gaat dat voor heel veel mensen al niet op).

Er wordt nog wel eens afgegeven op BMI als graadmeter, maar als je de grijze zones in acht neemt is het prima bruikbaar. En als je boven de 30 scoort zitten daar altijd (!) gezondheidsrisico's aan verbonden, ook als dat 'allemaal spieren' is.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 01 apr 2023 11:14

Jans schreef: 01 apr 2023 09:28 Richard, maar ook de "gezondheidswerkers" doen er fijn aan mee. Als je de "paniek" zag bij de geboorte van ons kleindochters. "Oh wat een smalle, te lichte kindertjes". Ze waren allebei in ieder geval meer dan 2,5kg.
Maar ook de kraamhulp deed flink mee. Toen ik vroeg of ze al eens naar opa gekeken had (55-57kg bij 1.74m) werd me fijntjes verteld dat ik daar niet naar kon kijken. Trouwens op het consultatiebureau van onze zoons werd me dringend geadviseerd om in plaats van halfvolle melk volle melk te geven, want ze zaten tussen de onderste twee lijntjes. Dat was eigenlijk toch wel erg licht.
Oftewel de gemiddeldes verschuiven, maar eigenlijk hoort een klein kind wel op het gemiddelde te zitten.

Klopt, met verpleegkundigen in het ziekenhuis bestond die discussie ook nog wel eens. Die varen 'op ervaring' en weten van oudsher wel wat het beste is. Een beetje zoals BBB het land wil besturen denk ik.


Ons gezin eet vegetarisch maar allemaal gezond gewicht, dus consultatiebureau deed niet moeilijk. In onze familie zit ook een vlieggewicht kind, die eet wel vlees en ook gewoon een gebalanceerd dieet, maar die ouders kregen toch iedere keer de wind van voren 😂

Overal om ons heen wordt (pseudo) wetenschap en oude-wijven-praat door elkaar gehaald, maar zo erg als bij de kindertjes en hun kraamhulpen, consultatiebezoeken, kinderdagverblijven etc etc maak je het niet vaak mee.

Plaats reactie