Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote auto-topic

leon1
Forum-lid
Berichten: 2983
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 24 jan 2023 12:27

leon1 schreef: 24 jan 2023 12:18 Hier ook een zwak voor de e46. Ik heb er twee gehad. Een touring en een sedan. Laatste is helaas in Rotterdam gestolen......
Dan nog een mooi verhaal. Als vervanger voor de BMW kwam er een Mazda 3. Ik had even geen zin meer in een BMW met het bijbehorende risico van diefstal. Want ik heb er best even slecht van geslapen.

Die Mazda was pas 2 jaar oud maar had al 100.000km gereden. De Mazda dealer had er nieuwe verstuivers ingezet maar was vergeten een dieselretourleiding goed vast te zetten. Ik woonde toen in Duitsland trouwens. Dus auto opgehaald onderweg naar Rotterdam net over de grens bij Nijmegen, ik was net 30/40km op weg, was ik een behoorlijk rookgordijn achter mij aan het optrekken. Auto aan de kant en pechhulp maar bellen. De dealer heeft toen wel duizend maal excuses aangeboden dat ik al met pech stond nadat ik de auto net had opgehaald.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2983
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 24 jan 2023 12:52

En nog een mooi verhaal is dat ik kort na de aanschaf van de Mazda ook naar Rotterdam ben verhuisd. Auto ingevoerd. Was een makkie omdat het een jonge auto betrof. Alleen even chassisnummer checken bij de RDW en natuurlijk mooi even bijna 4500 euro aan BPM aftikken. Daarna heb ik nog een hele slag met de Belastingdienst uitgevochten omdat ik van mening was dat de auto in de verhuisboedel valt. Dat geldt echter alleen als een auto voor een bepaalde tijd al op jouw naam staat. Dat was natuurlijk na de diefstal van de BMW niet het geval. Maar de aanhouder wint en uiteindelijk heb ik de BPM teruggekregen.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 jan 2023 12:58

rikkert schreef: 24 jan 2023 12:09 Ik rijd nu sinds 2 jaar de auto die ik altijd al wilde rijden: een volvo v70. Op de een of andere manier altijd een mooie auto gevonden. Waarom? Geen idee, er rijden allemaal belegen types in. Maar wellicht ben ik dat inmiddels ook. Daarvoor jaaarenlang Ford Focus gereden (20 jaar ofzo), die waren overigens hartstikke prima. Mijn vader overleed en die geeft als laatste auto de auto gekocht die hij echt wilde (ook volvo trouwens). Dat heeft me over de streep getrokken dat wat eerder in mijn leven te doen.

Ik ben er echt superblij mee, heerlijk voor de vakantie, ruim comfortabel, en twee pubers van bijna 2 meter zitten acterin ook nog een beetje aardig. En ik heb m voor een groot deel voor de vakantie. Verder rijdt ik vrij weinig, mvrRikkert en ik fietsen beiden naar werk. Benzine, 24.4 170PK, handbak, 2007. Beetje de meest hufterproof versie die er is geloof ik. Bewust voor de 2007 versie gekozen, het is een van de laatste echte volvo's, en het model is zo mooi simpel. Stap er elke keer weer met veel plezier in.

Heb nog overwogen er een gastank in te laten zetten. Maar met 10.000km per jaar gaat dat denk ik niet uit.
Wel herkenbaar. Hier Saab rijder. Begonnen in zo'n benzineslurpende modern-classic 900 uit begin jaren '90. Op de bumpers kon je pic-nic'en en achterin paste zo'n beetje al je bezittingen (of 2 racefietsen, met gemak). Inmiddels overgestapt op een 9-3 SportCombi uit dec '09. Eén van de laatste die van de band rolde dus. Ook een belegen-type-auto, alhoewel die van mij dankzij wat chip-tuning wel stiekem 240 PK/350Nm onder de motorkap heeft, en er, zonder dat er allemaal spoilers en rare sier-uitlaten opzitten, eigenlijk helemaal niet zo belegen uitziet.
Hij kan nog een paar jaartjes mee hopelijk, en daarna weet ik nog niet wat er komen gaat.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15947
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jan 2023 13:12

hopjes schreef: 24 jan 2023 12:21
Heb ook links en rechts wat nagevraagd en bijna alle elektrische rijders die ik sprak hebben hun auto gekozen vanwege de financieel gunstige regelingen.
Kopen/rijden mensen niet in een electrische auto voor het milieu?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 jan 2023 13:19

Nee.
Zelfde discussie als de zonnepanelen. Als die dingen je geld zouden kosten, lagen de daken er echt niet vol mee.
Live fast; die young. mijn blog

leon1
Forum-lid
Berichten: 2983
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 24 jan 2023 13:31

Deels... ja, mijn vriendin rijdt nu bijna 1 jaar electrisch en dat scheelt geld ja. Was dat de enige overweging? Nee. Bij aanschaf was het ook nog niet duidelijk of we subsidie in de wacht zouden slepen. Dat is wel gelukt en is ook wel lekker natuurlijk. Al is een private leasertje nooit heel goedkoop. Ook niet met subsidie.

De benzineauto reed iedere keer maar 3/4km en dan weer uit. Dat is niet goed voor de auto, niet voor het milieu, niet voor de berijder en ook niet voor het overige wegverkeer. Want dat ding komt niet op temperatuur waardoor je kou zit te lijden en de ramen ook nog in meer of mindere maten niet altijd geheel vrij zijn. Dus een electrische auto is dan toch wel perfect. nu in de winter even 5 minuten vooraf via de telefoon de verwarming aanzetten. Niet meer krabben, geen beslagen ruiten. Ideaal. Auto heeft maar een range van 160/200km. Voor in de stad rond te crossen zeker niet erg. En ja, het is fijn te weten dat je de lucht in de stad niet nog verder bederft met uitlaatgassen.
Ride bikes, not tanks!

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 24 jan 2023 14:41

Ik ben een petrolhead. Maar ik vind EV's echt heerlijk rijden. Qua rijbeleving fijner dan een brandstofauto. De rust en snelheid, heerlijk. Het is alleen zo jammer dat de accu's veel te zwaar zijn. Het is nagenoeg onmogelijk om een lichtvoetige auto te bouwen, zoals een 3 serie dat bijvoorbeeld is.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 jan 2023 15:27

53x11 schreef: 24 jan 2023 12:58
rikkert schreef: 24 jan 2023 12:09 Ik rijd nu sinds 2 jaar de auto die ik altijd al wilde rijden: een volvo v70. Op de een of andere manier altijd een mooie auto gevonden. Waarom? Geen idee, er rijden allemaal belegen types in. Maar wellicht ben ik dat inmiddels ook. Daarvoor jaaarenlang Ford Focus gereden (20 jaar ofzo), die waren overigens hartstikke prima. Mijn vader overleed en die geeft als laatste auto de auto gekocht die hij echt wilde (ook volvo trouwens). Dat heeft me over de streep getrokken dat wat eerder in mijn leven te doen.

Ik ben er echt superblij mee, heerlijk voor de vakantie, ruim comfortabel, en twee pubers van bijna 2 meter zitten acterin ook nog een beetje aardig. En ik heb m voor een groot deel voor de vakantie. Verder rijdt ik vrij weinig, mvrRikkert en ik fietsen beiden naar werk. Benzine, 24.4 170PK, handbak, 2007. Beetje de meest hufterproof versie die er is geloof ik. Bewust voor de 2007 versie gekozen, het is een van de laatste echte volvo's, en het model is zo mooi simpel. Stap er elke keer weer met veel plezier in.

Heb nog overwogen er een gastank in te laten zetten. Maar met 10.000km per jaar gaat dat denk ik niet uit.
Wel herkenbaar. Hier Saab rijder. Begonnen in zo'n benzineslurpende modern-classic 900 uit begin jaren '90. Op de bumpers kon je pic-nic'en en achterin paste zo'n beetje al je bezittingen (of 2 racefietsen, met gemak). Inmiddels overgestapt op een 9-3 SportCombi uit dec '09. Eén van de laatste die van de band rolde dus. Ook een belegen-type-auto, alhoewel die van mij dankzij wat chip-tuning wel stiekem 240 PK/350Nm onder de motorkap heeft, en er, zonder dat er allemaal spoilers en rare sier-uitlaten opzitten, eigenlijk helemaal niet zo belegen uitziet.
Hij kan nog een paar jaartjes mee hopelijk, en daarna weet ik nog niet wat er komen gaat.
Dat is inderdaad ook een fraaie auto. Die van mij heeft er nu 170k opzitten, dus kan wel even mee nog. Tegen die tijd verwacht ik dat benzineauto's voor dagelijkse gebruik wel zo'n beetje achter de rug zijn. Dus mijn volgende wordt elektrisch denk ik. Dat chiptunen, ach, ik geloof dat ze er bij mij 10pk meer uit kunnen peuren. Ik heb die 10pk nog niet gemist.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 jan 2023 15:57

30 pk en 50 Nm in mijn geval. Dat merk je echt wel. Gedaan door de vorige eigenaar overigens. Weet niet of ik er zelf die 1000(?) euro voor over zou hebben (aan de andere kant, da's minder dan je voor een carbon wielsetje betaalt, en de winst in prestatie is een stuk groter :-) ).
Die van ons mag nog 80k mee, daarna gaan we voor een krachtige hybride denk ik. V60 ofzo. Ben nog niet toe aan volledig elektrisch.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 24 jan 2023 15:58

Ik heb na chiptuning 25pk meer gekregen. Maar gaat niet zozeer om de PK's, wel om de Nm die je erbij krijgt. Bij mij was dat bijna 80Nm meer. En als ik nu in de Ibiza van een vriend rij die hetzelfde blok zonder tuning heeft, dan merk ik weer hoe zeer zo'n chipje invloed heeft op de prestaties. Elke keer weer blij mee, hoewel ik nu nog geen strepentrekker heb.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 jan 2023 16:45

Tsja, ik heb een ouwelullen-v70 en ben ook nog eens een ouwe lul. En ik ga me niet anders voordoen dan ik ben :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 24 jan 2023 17:06

Rond de pensionering de ultieme bejaardennbak aangeschaft. Skoda Yeti DSG.
Omdat ik minder autokilometers hoop te rijden dan fietskilometers, geen diesel meer. Leukste eigen auto was een gechipte Twingo dCi.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie