Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote auto-topic

hayes

hayes 24 jan 2023 09:34

ottorongo schreef: 24 jan 2023 00:01 Rij je dan enkel op LPG of in combinatie met benzine eb hoe zit het dan in het buitenland met de beschikbaarheid van lpg tankmogelijkheden.
Ik denk dat deze voor mij is?
Hier rijden we eigenlijk altijd op LPG. Er is een tankstation met LPG op 3km van ons thuis.
Nog niet op reis mee geweest, maar in Nederland vlot LPG gevonden. Wel weer een adapter nodig. Wij hebben het Franse vulsysteem. In België hebben we een adapter. In NL dan nog eens anders...

Er zit een 40l LPG tank in en 50l benzinetank. In principe moet je 1000+ km halen zo.
Maar als je even geen LPG vindt, kan je dus nog steeds een heel stuk verder op benzine.

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 581
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 24 jan 2023 10:29

Ik heb een tijdje op LPG gereden en dat reed best ok, maar de diesels daarna waren toch wel heel fijn hoor. Veel koppel en makkelijk 1000 km op een tank. Nu rij ik nog benizine (twee Octavia's, een oude 2.0 TSI en een nieuwe 1.5 TSI). Ook fijn, maar vanuit mijn werggever ben ik nu toch verplicht om hybride of EV te gaan rijden. Ik denk toch wel dat het een EV gaat worden. Dan zie ik wel hoe dat op vakanties gaat. Sowieso ga ik qua ruimte iets inleveren, zeker als het een Polestar of XC40 wordt. Maar trekhaak en dakkoffer gaan dat wel oplossen.

Mijn eerste auto was een BMW 320i E36. Heerlijke zes-in-lijn met een geweldig mooi geluid. Die zou ik dan nog wel eens terug willen. Mevrouw MeHe heeft er nog een tijd in gereden tot de auto echt wel op was. En nu rijdt ze in mijn oude Octavia. Prima auto, maar totaal sexloos natuurlijk ;-)

Maar ik woon in de buurt van Zandvoort en daar ben ik vooral bij historische races vaak te vinden. Als je het hebt over geluid, dan moet je maar eens een filmpje zoeken van een Lola T70 V8. Die rijden daar ieder jaar wel een paar keer. ALs je dan op de tribune zit moet je oordoppen in en je mond open houden vanwege de geluidsdruk. Echt bizar mooi.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jan 2023 10:36

Actieradius van diesel vond ik erg fijn. Met mijn vorige auto (een V70) reed ik tot wel 1200 km op één tank. Mijn huidige V60 T5 benzine haalt nog niet eens de helft.

Mijn volgende auto zal wel een elektrische worden, we zijn nu bijna op het punt gekomen dat de actieradius van de beste EV's de actieradius van een gemiddelde benzineauto aan het overstijgen is.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 jan 2023 10:39

Moet je niet op wintersport gaan. Dan komen de meeste elektrische auto's bij lange na niet ze ver als dat opgegeven wordt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 jan 2023 11:14

Dan moet je die ene week een paar keer extra laden. Dat overleef je ook wel.

Die van ons is nog redelijk ouderwets met een praktische range van 250km en daar doen we alles mee behalve vakantie. Met de oude Toyota met 1.4 liter blokje heel Europa door met de vouwwagen was eigenlijk ook prima te doen. Speciaal voor vakantie ga ik geen dure auto meer kopen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jan 2023 11:18

Bovendien kan je bij veel stealers afspreken dat je voor wintersport een brandstofauto mag lenen, zonder extra kosten.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 24 jan 2023 11:29

Die brandstofauto moet je dan wel ruim vooraf reserveren denk ik. Dit jaar en volgend jaar gaan er enorm veel bedrijven over naar een verplichte EV als leasewagen. Ik hoor het overal om me heen. Ik juich het toe trouwens. Die 'zomervakantiebezineauto's' zullen snel vergeven zijn. Komende zomers / wintersportweken zal het flink drukker worden aan de laadpalen richting het zuiden en de alpen.

BTW, heerlijk topic dit. Mijn tofste auto ooit gereden is een e46 M3. Ooit eens een lang weekend mogen rijden nadat mij pa dat bedongen had bij aanschaf van zijn nieuwe e46 320D touring. Die auto is jaren in de familie gebleven, ik heb hem ook nog een jaar gereden (pre Corona dieselprijzen) en 2 jaar terug ingeruild op een A3 etron. Maar de e46 serie is wat mij betreft een van de mooiste en best rijdende auto's ooit gemaakt die ook voor Jan met de Pet bereikbaar was.

Als geld geen rol zou spelen, doe mij maar een RS6. De nieuwe 911 (vorige versies heb ik nooit mooi gevonden) ook echt een subliem mooie wagen. Qua EV's, wat mij betreft gelijkspel tussen de Polestar en Audi etron. Veel andere EV's zijn me te Chinees of te Star Wars.
Laatst gewijzigd door marsman op 24 jan 2023 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 jan 2023 11:51

Inderdaad, de E46 was echt een design topper, in coupé, berline en zeker in touring versie. Ik heb een E46 320d Touring gehad, en heb er het meeste kms mee gereden van alle auto's die ik ooit gehad heb. Dat was zo'n vooruitgang qua rijplezier vs de Audi A4 1.9TDi die ik ervoor had (of de E36 318 tds van daarvoor).
Afbeelding

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 jan 2023 12:09

Ik rijd nu sinds 2 jaar de auto die ik altijd al wilde rijden: een volvo v70. Op de een of andere manier altijd een mooie auto gevonden. Waarom? Geen idee, er rijden allemaal belegen types in. Maar wellicht ben ik dat inmiddels ook. Daarvoor jaaarenlang Ford Focus gereden (20 jaar ofzo), die waren overigens hartstikke prima. Mijn vader overleed en die geeft als laatste auto de auto gekocht die hij echt wilde (ook volvo trouwens). Dat heeft me over de streep getrokken dat wat eerder in mijn leven te doen.

Ik ben er echt superblij mee, heerlijk voor de vakantie, ruim comfortabel, en twee pubers van bijna 2 meter zitten acterin ook nog een beetje aardig. En ik heb m voor een groot deel voor de vakantie. Verder rijdt ik vrij weinig, mvrRikkert en ik fietsen beiden naar werk. Benzine, 24.4 170PK, handbak, 2007. Beetje de meest hufterproof versie die er is geloof ik. Bewust voor de 2007 versie gekozen, het is een van de laatste echte volvo's, en het model is zo mooi simpel. Stap er elke keer weer met veel plezier in.

Heb nog overwogen er een gastank in te laten zetten. Maar met 10.000km per jaar gaat dat denk ik niet uit.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 24 jan 2023 12:18

Hier ook een zwak voor de e46. Ik heb er twee gehad. Een touring en een sedan. Laatste is helaas in Rotterdam gestolen. Dan sta je wel raar te kijken als je in de ochtend naar je werk wil rijden en de parkeerplek is leeg. Ik had 'm in de avond vooraf nog afgetankt. Daar heb ik wel een tik aan overgehouden. Ik tank mijn auto nooit meer af in de avond. En de week ervoor had 'ie nog een beurt gehad met nieuwe remschijven en blokken. Gelukkig heeft de verzekering mij ruimschoots gecompenseerd. Ik heb daar geen centje pijn aan geleden behalve dat ik 8 weken zonder auto heb gezeten. Dat was toen de termijn die ze zichzelf gaven om de auto terug te vinden. Daarna is het een verloren zaak en krijg je je geld.
Ride bikes, not tanks!

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 24 jan 2023 12:21

Wij rijden nu een skoda suberb station. Totaal niet sexy, maar heerlijke gezins auto. En je gooit je fiets probleemloos achterin met de bank plat, nergens te steken of moeilijk te doen. Nog net een nieuwe benzine auto kunnen bestellen in oktober, gezien we vanaf 1 januari alleen nog maar elektrisch mogen bestellen. Vanaf de zomer aan het oriënteren geweest wat te doen qua auto/moter. Elektrisch zakelijk rijden en laden in NL is geen enkel probleem voor ons, maar mede gezien onze buitenlandse/kampeer tripjes toch maar gekozen voor een benzine.
Heb ook links en rechts wat nagevraagd en bijna alle elektrische rijders die ik sprak hebben hun auto gekozen vanwege de financieel gunstige regelingen. Ik ben zelf ook nog niet overtuigd van het nu al massale elektrisch rijden... ( oa bij brand niet snel te blussen, (te) zware autos, drukke laadplekken in geval van drukke vakantiewegen, aanhanger, accu's na 8-10 jaar, afschrijving van deze 1e generaties, 'lange tank/laadtijd' )
2e auto is een mini cooper S, slurpt benzine (en olie) maar rijd heerlijk sportief.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 jan 2023 12:24

Olie? Haha. Ik vraag me altijd af waarom ik dat nog peil. Haha er verdwijnt nagenoeg niets.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie